Η κουβέντα για την ανανέωση των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού που
άνοιξε και πάλι με δημοσιεύματα από το εξωτερικό τα οποία κάνουν λόγο
για προχωρημένες συνομιλίες μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας δεν είναι
καινούργια.
Και για αυτό ίσως, επειδή δηλαδή η σχετική κουβέντα κρατάει τόσο πολύ, και άλλες χώρες έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους
για να πουλήσουν μεταχειρισμένα ή καινούργια πλοία στην Ελλάδα.
- Γράφει ο Κώστας Αττίας
Παρά τα οικονομικά προβλήματα της χώρας μας οι ξένοι έχουν την
πεποίθηση πως αργά ή γρήγορα η Ελλάδα θα αναγκαστεί να βάλει το χέρι στην τσέπη. Αυτό συμβαίνει για δύο λόγους.
Πρώτον η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει, αν και κατά καιρούς υπήρξαν προτάσεις, να χτίσει το δικό της «εθνικό πλοίο» οπότε τώρα δεν έχει την πολυτέλεια να δαπανήσει χρόνο και χρήμα για την ανάπτυξη του και δεύτερον τα υφιστάμενα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού κουβαλάνε πολλές δεκαετίες ζωής και ο Στόλος όπως λένε οι αξιωματικοί του Π.Ν. πρέπει να αποκτήσει τώρα πλοία που θα «βγάζουν» τις εθνικές και ΝΑΤΟϊκές αποστολές με αυξημένες δυνατότητες κυρίως στην αντιαεροπορική κάλυψη περιοχής, κάτι που σίγουρα θα ακούσει ο Ν. Παναγιωτόπουλος και κατά την επίσκεψη του στον Στόλο.
Σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό έχει δύο τύπους φρεγατών (Φ/Γ). Τις “S” και τις “ΜΕΚΟ”.
ΜΕΚΟ είναι η Φ/Γ ΥΔΡΑ, η Φ/Γ ΣΠΕΤΣΑΙ, η Φ/Γ ΨΑΡΑ και η Φ/Γ
ΣΑΛΑΜΙΣ.
Τύπου “S” είναι οι φρεγάτες: ΕΛΛΗ, ΛΗΜΝΟΣ, ΑΔΡΙΑΣ, ΚΑΝΑΡΗΣ,
ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ, ΝΑΒΑΡΙΝΟΝ, ΑΙΓΑΙΟΝ, ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ και ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ.
Η Φ/Γ ΥΔΡΑ, γερμανικής κατασκευής τύπου ΜΕΚΟ 200 ΗΝ καθελκύθηκε στο Αμβούργο της Γερμανίας και παραδόθηκε στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό τον Οκτώβριο του 1992. Η Φ/Γ ΨΑΡΑ είναι επίσης τύπου ΜΕΚΟ 200, Γερμανικής σχεδίασης όμως κατασκευάστηκε από τα Ελληνικά Ναυπηγεία. Παρελήφθη από το Πολεμικό Ναυτικό τον Απρίλιο του 1998 και είναι του ίδιου τύπου με τις Φ/Γ ΥΔΡΑ, Φ/Γ ΣΠΕΤΣΑΙ (παρελήφθη το 1996) και την Φ/Γ ΣΑΛΑΜΙΣ (παρελήφθη το 1999).
Όλα τα πλοία έχουν δώσει το παρών σε πλήθος ασκήσεων και επιχειρήσεων, ενδεικτικά στις «DYNAMIC MIX ’98», «ACTIVE ENDEAVOR» ,«BRIGHT STAR» , «UNIFIL»,«SEA BREEZE» κτλ πέρα
από τις εθνικές τους αποστολές στο Αιγαίο.
Παλαιότερες είναι οι τύπου “S”. Η Φ/Γ ΕΛΛΗ φρεγάτα τύπου STANDARD (“S”) του Πολεμικού Ναυτικού κατασκευάστηκε στην Ολλανδία για το Ολλανδικό Ναυτικό (1979) αλλά αγοράστηκε στην συνέχεια από το Π.Ν. το 1980 και η Ελληνική Σημαία υψώθηκε στο πλοίο την 10 Οκτωβρίου 1981.
Στην Φ/Γ ΛΗΜΝΟΣ η Ελληνική Σημαία υψώθηκε την 18 η Σεπτεμβρίου 1982. Η Φ/Γ ΑΔΡΙΑΣ (κατασκευής του 1978) υπηρετεί στο ΠΝ από το 1994. Η Φ/Γ ΑΙΓΑΙΟΝ καθελκύστηκε την 13-7-78 και τέθηκε σε επιχειρησιακή χρήση την 29-10-80 . Το 1992 αποφασίσθηκε η αγορά της, μαζί με άλλα δυο του αυτού τύπου, από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό στο οποίο και παραδόθηκε στις 14-5-93 μετονομαζόμενη σε Φ/Γ «ΑΙΓΑΙΟΝ». Η Φ/Γ ΚΑΝΑΡΗΣ καθελκύστηκε το 1981 στα ναυπηγεία της Ολλανδίας για το Ολλανδικό Ναυτικό και στις 29-11-2002 παραλήφθηκε από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό και μετονομάσθηκε Φ/Γ ΚΑΝΑΡΗΣ. Η Φ/Γ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ εντάχθηκε
στη δύναμη του Ολλανδικού Ναυτικού στις 26 Οκτωβρίου 1978. Αποκτήθηκε από το Π.Ν. το 1997. Μεταχειρισμένη είναι και η Φ/Γ ΝΑΒΑΡΙΝΟΝ (1977-1993 στο Ολλανδικό Ναυτικό). Η Φ/Γ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ είναι στο Π.Ν. από την 24 Οκτωβρίου 2003 και στο Ολλανδικό Ναυτικό ήταν το διάστημα 2-12-1981 έως 24-10-2003.Τέλος η Φ/Γ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ εντάχθηκε στη δύναμη του Ολλανδικού Ναυτικού στις 25 Νοεμβρίου 1982 και η ύψωση της ελληνικής σημαίας έγινε στο DEN HELDER της Ολλανδίας στις 19 Νοεμβρίου 2004.
Και αυτά τα πλοία έχουν δώσει το παρών σε μια σειρά από εθνικές και
ΝΑΤΟϊκές ασκήσεις και αποστολές το ερώτημα βέβαια είναι μέχρι πότε θα μπορούν να στέκονται με αξιώσεις δίπλα σε πολύ πιο σύγχρονα πλοία και βέβαια το στοίχημα για μια χώρα σαν την Ελλάδα είναι πότε επιτέλους θα καταφέρει να έχει την δική της πρόταση για τον Στόλο της και για πιθανές εξαγωγές.