Υστέρα από 18 χρόνια και έναν οικονομικό απολογισμό που ξεπερνά τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ έως τώρα, το μετρό γίνεται πραγματικότητα με την παράδοση της βασικής γραμμής, η οποία είναι πανέτοιμη και αυτήν την περίοδο γίνονται οι τελευταίες δοκιμές προκειμένου να αποδοθεί στο επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης.
Ωστόσο, για τις επεκτάσεις του μέσου εκτός αυτής της βασικής γραμμής προς την Καλαμαριά, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, οι πολίτες θα χρειαστεί να περιμένουν όσο η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναζητεί χρηματοδότηση και μάλιστα σε μία περίοδο κατά την οποία η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει σε πρώτη προτεραιότητα τα έργα υποδομών.
Την κατάσταση περιέγραψε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος κατά την παρουσίαση του μετρό στους εκπροσώπους των ΜΜΕ.
“Όταν ανακοινώνουμε τις μελλοντικές επεκτάσεις του Μετρό, δε σημαίνει ότι αύριο ξεκινάμε. Είμαστε σε αναζήτηση χρηματοδοτικών πόρων για να προχωρήσουν τα έργα. Δεν είναι μία απλή υπόθεση. Αυτή τη στιγμή, οι υποδομές δεν αποτελούν προτεραιότητα στα Ευρωπαϊκά προγράμματα και κατά συνέπεια είναι μία μελλοντική άσκηση για το Υπουργείο μας, καθώς για να απευθυνθούμε στους Ευρωπαϊκούς Φορείς και στους διεθνείς χρηματοδοτικούς οργανισμούς, θα πρέπει προηγουμένως να έχει παραδοθεί η βασική γραμμή. Για αυτό, η 30η Νοεμβρίου, είναι μέρα – ορόσημο για τη Θεσσαλονίκη. Θα αλλάξει η εικόνα της πόλης, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, προκειμένου να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε τη χρηματοδότηση της επέκτασης του Μετρό”, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με το μακροπρόθεσμο σχέδιο ανάπτυξης του μετρό της Θεσσαλονίκης, η γραμμή 1 της πόλης θα έχει συνολικό μήκος 29,87 χλμ. Και θα περιλαμβάνει 29 Σταθμούς: το βασικό Έργο που θα παραδοθεί στις 30 Νοεμβρίου, την επέκταση προς Καλαμαριά, την επέκταση προς Σταυρούπολη / Νοσοκομεία και την επέκταση προς Αεροδρόμιο (με αναμονές για μελλοντική επέκταση προς Θέρμη).
Παράλληλα έχει μελετηθεί και μία δεύτερη γραμμή μήκους 18,41 χλμ. με 17 Σταθμούς από τον Άνω Εύοσμο (πέραν της Περιφερειακής) έως Αγία Κυριακή (περιοχή Χαριλάου / όρια περιοχής Πυλαίας), και επιπλέον κλάδος προς Κορδελιό, με σταθμό στο ΚΤΕΛ Μακεδονία.
Αυτό είναι και το έργο, το οποίο έχει προτεραιοποιηθεί υπό την προϋπόθεση ότι θα εξασφαλιστούν οι απαραίτητοι πόροι. Η γραμμή θα διασταυρώνει την υφιστάμενη σε ένα μόνο σημείο και στο κέντρο θα έχει μόνον ένα σταθμό με στόχο να δώσει λύση στην πιο αναπτυσσόμενη πληθυσμιακά περιοχή της Θεσσαλονίκης, τη Βορειοδυτική.
Οσον αφορά τη σύνδεση του μετρό με το αεροδρόμιο, δεν αποτελεί πρώτη προτεραιότητα, καθώς όπως εξήγησε ο κ. Ταχιάος η μελέτη που έχει προηγηθεί καταδεικνύει ότι οι μετακινήσεις από και προς το Αεροδρόμιο, οι οποίες θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν με το Μετρό, «είναι πολύ λίγες και δεν δικαιολογούν, ούτε προτεραιοποιούν την κατασκευή του μόνο για το Αεροδρόμιο».
Δρομολογημένη και σε εξέλιξη είναι η επέκταση προς Καλαμαριά, η οποία θα παραδοθεί εντός χρονοδιαγράμματος, όπως επισημάνθηκε στην παρουσίαση, ενώ σύμφωνα με τον προγραμματισμό, σε κάθε 3 συρμούς, οι 2 θα κατευθύνονται προς την Καλαμαριά, και ο τρίτος προς τη Νέα Ελβετία και θα επιστρέφουν με την ίδια αναλογία.
To δεύτερο εξάμηνο του 2025 θα παραδοθεί η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά. Το έργο της επέκτασης προς την περιοχή περιλαμβάνει 5 νέους σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα), με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78.
Έχουμε και την αναγκαιότητα κατασκευής μίας δεύτερης γραμμής του Μετρό, η οποία θα έχει άλλα χαρακτηριστικά και θα ξεκινά από τον Άνω Εύοσμο και θα καταλήγει στην περιοχή της Χαριλάου. Η γραμμή θα διασταυρώνει την υφιστάμενη σε ένα μόνο σημείο και στο κέντρο θα έχει έναν μόνο σταθμό που θα κατασκευαστεί με άλλη μέθοδο. Είναι αυτή που θα δώσει λύση στην πιο αναπτυσσόμενη πληθυσμιακά περιοχή της Θεσσαλονίκης, τη λεγόμενη Βορειοδυτική περιοχή. Αυτή είναι η προτεραιότητα μας. Αυτό το μήνυμα έχει δώσει ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας.
Στην τελική ευθεία η έναρξη των δρομολογίων
Μόλις 86 ημέρες απομένουν για την έναρξη λειτουργίας του μετρό της Θεσσαλονίκης, με το έργο να βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία για να παραδοθεί από τον ανάδοχο στο Ελληνικό Κράτος, όπως σημείωσε την Πέμπτη η διοίκηση της ΑΚΤΩΡ, θυγατρικής του Ομίλου Intrakat, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της διοίκησης της Ελληνικό Μετρό.
«Το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει τελειώσει» ανακοίνωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, τονίζοντας ότι η εταιρεία τήρησε τη δέσμευσή της για παράδοση του έργου στη συγκεκριμένη ημερομηνία από την πρώτη στιγμή που ο Όμιλος Intrakat εξαγόρασε την ΑΚΤΩΡ στα τέλη του 2023. Υπογράμμισε μάλιστα ότι το έργο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως σημαντικό μάθημα για το τι δεν πρέπει να γίνεται στην ανάληψη και την εκτέλεση ενός μεγάλου έργου, αλλά και για το πως αυτά πρέπει να υλοποιούνται κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στην υποδειγματική συνεργασία μεταξύ αναδόχου και δημοσίου, η οποία – όπως είπε – πρέπει να μείνει ως παρακαταθήκη στα τεχνικά πράγματα της χώρας, καθώς μπορεί να συμβάλλει σε καλύτερα έργα, στο μέλλον.
Ο κ. Εξάρχου επεσήμανε ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ενδεχομένως το πιο σύγχρονο στην Ευρώπη συμπληρώνοντας ότι ο σταθμός «Βενιζέλου» θα είναι ο πιο όμορφος σταθμός στην Ευρώπη.
«Μέχρι σήμερα το συνολικό ποσοστό υλοποίησης οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης ανέρχεται στο 94,60%. Έχοντας ολοκληρώσει την κατασκευή του έργου, απομένει μόνο η ολοκλήρωση των δοκιμών των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και του τροχαίου υλικού», ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας.