3 top δεξιά, ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σαν σήμερα: Ο ήρωας σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος έκανε την τελευταία πτήση του…

Στις 12 Απριλίου 2018, η Ελλάδα παγώνει μετά την ανακοίνωση της Πολεμικής Αεροπορίας ότι μαχητικό Μ2000-5 κατέπεσε εννέα ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου, επιβεβαιώνοντας τον θάνατο του πιλότου. Κυβερνήτης του ήταν ο 34χρονος σμηναγός Γεώργιος Μπαλταδώρος.

Η επίσημη ανακοίνωση έχει ως εξής:

«Την Πέμπτη 12 Απριλίου 2018 και ώρα 12:15, μονοθέσιο αεροσκάφος M2000-5 της 114ΠΜ/331Μ, στη φάση προσέγγισης για προσγείωση μετά την ολοκλήρωση επιχειρησιακής αποστολής και σε απόσταση εννέα (9) ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της νήσου Σκύρου, προσέκρουσε στη θάλασσα με συνέπεια τον θανάσιμο τραυματισμό του κυβερνήτη του αεροσκάφους σμηναγού (Ι) Γεωργίου Μπαλταδώρου. Συγκροτήθηκε αρμόδια επιτροπή για τη διερεύνηση του δυστυχήματος».

Το μοιραίο πρωινό της 12ης Απριλίου 2018, ο 34χρονος σμηναγός βρισκόταν σε επιφυλακή (Readiness) στην 135 Σμηναρχία Μάχης, μέχρι που δόθηκε εντολή για αποστολή αναχαίτισης τουρκικών F-16 που, κατά πάγια τακτική της Άγκυρας, είχαν παραβιάσει τον Εθνικό Εναέριο Χώρο, αμφισβητώντας τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας.

Ο Γιώργος Μπαλταδώρος απογειώθηκε από τη Σκύρο ως πρώτος του σχηματισμού δύο Mirage 2000-5 της 331 Μοίρας «Θησέας» με αποστολή να αναγνωρίσουν και να αναχαιτίσουν τα τουρκικά μαχητικά.

Όταν οι δύο πιλότοι έφτασαν στο σημείο της παραβίασης, τα τουρκικά F-16 είχαν ήδη αλλάξει πορεία με προορισμό τη βάση τους.

Κατά την επιστροφή των Ελλήνων αεροπόρων στη Σκύρο, ο πιλότος του σχηματισμού Νο.2 αναφέρει ότι έχασε επαφή με τον Νο.1.

Παρότι οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές, έκρυβαν παγίδες, υπήρχε νέφωση-θόλωση κατά την ορολογία των ιπτάμενων και κατά την κάθοδό τους μπήκαν εντός της… θόλωσης.

Η ορατότητα ήταν περιορισμένη και αυτό που έκαναν οι χειριστές με την εντολή του αρχηγού του σχηματισμού ήταν να κατέβουν πιο χαμηλά, και κάπως έτσι το αεροσκάφος του 34χρονου Γιώργου Μπαλταδώρου, ύστερα από λίγα δευτερόλεπτα, χάθηκε ακαριαία.

Ευθύς, στην Πολεμική Αεροπορία και στο Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας σημαίνει συναγερμός, στην περιοχή σπεύδει η φρεγάτα «ΨΑΡΑ», ελικόπτερα και πλωτά μέσα όλων των κλάδων, προκειμένου να συμμετάσχουν στις έρευνες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα πρώτα κιόλας λεπτά τουρκικά δημοσιεύματα ανέφεραν ότι δεν υπήρξε εμπλοκή τουρκικών και ελληνικών αεροσκαφών ούτε κάποιο τουρκικό αεροσκάφος ήταν κοντά στην πτώση του Mirage 2000-5.

Οι ώρες είχαν αρχίσει ήδη να μετρούν αντίστροφα…

Στις 12:15 (μεσημέρι Πέμπτης) το ΓΕΑ ανακοινώνει την απώλεια του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου που έπεσε στα νερά του Αιγαίου κατά την εκτέλεση του καθήκοντος, ενώ υπερασπιζόταν τον Εθνικό Εναέριο Χώρο.

Όταν βρέθηκε το μαύρο κουτί

Οι Γάλλοι εμπειρογνώμονες που εξέτασαν το μαύρο κουτί του αεροσκάφους κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο Μπαλταδώρος υπέστη βέρτιγκο, που αποτελεί τον εφιάλτη κάθε πιλότου, και «καρφώθηκε» με μεγάλη ταχύτητα στη θάλασσα.

Στην περιοχή επικρατούσε η «σούπα του Αιγαίου», όπως περιγράφουν οι πιλότοι το παχύ στρώμα υγρασίας και ομίχλης που κάνει δύσκολη τη διάκριση της θάλασσας από τον ουρανό.

Χαρακτηριστική ήταν η μαρτυρία από τον δεύτερο πιλότο του σχηματισμού που κατάφερε να «απαγκιστρωθεί» και να πάρει ανοδική πορεία, ενώ ο Μπαλταδώρος δεν είχε περιθώριο αντίδρασης με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του στη θάλασσα του Αιγαίου που με αυτοθυσία υπερασπίστηκε.

Ο σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος υπηρετούσε στην 331 Μοίρα «Θησέας» της 114 Πτέρυγας Μάχης στην Τανάγρα. Με προεδρικό διάταγμα, για να τιμήσει η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία τον πιλότο που έπεσε την ώρα του καθήκοντος σε καιρό ειρήνης, του δόθηκε ο βαθμός του αντιπτεράρχου. Ενώ, στην ιδιαίτερη πατρίδα του, το Μορφοβούνι Καρδίτσας δεσπόζει το μνημείο που στήθηκε για να θυμίζει τη θυσία του ήρωα πιλότου.