Ο Χαράλαμπος Γώγος Παθολόγος-Λοιμωξιολόγος, Καθηγητής Παθολογίας Ιατρικού Τμήματος Παν/μίου Πατρών ειδικεύτηκε στην Παθολογία και τα Λοιμώδη Νοσήματα στην Παθολογική Κλινική του Πανεπιστημίου Πατρών, στο Τμήμα λοιμώξεων του ΠΓΝ Πατρών και στο Ηνωμένο Βασίλειο, στο Νοσοκομείο του Clatterbridge, NHS, και το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Royal Liverpool University Hospital. Είναι Καθηγητής Παθολογίας και Διευθυντής της Πανεπιστημιακής Παθολογικής Κλινικής και του Τμήματος Λοιμώξεων.
Είναι μέλος της επιστημονικής ομάδας για τον κορωνοϊό και μαζί με 25 ακόμη κορυφαίους καθηγητές της χώρας βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά της πανδημίας. Το ερευνητικό του ενδιαφέρον εστιάζεται στην ανοσολογία και τις λοιμώξεις, ιδιαίτερα στην παθογένεια της σήψης.
Έχει ασχοληθεί με την ανοσιακή απάντηση στη σήψη, τη φαγοκυττάρωση, την επίδραση των αντιβιοτικών στην εξέλιξη του σηπτικού συνδρόμου, το ρόλο των βιολογικών δεικτών κλπ, με δημοσιεύσεις σε έγκριτα περιοδικά, όπως το Journal of Infectious Diseases, Infection, Journal of Infection, Critical Care, Eur Journal of Clin Microbiology and Infectious Diseases κλπ. Είναι Πρόεδρος της Ελληνικής Ομάδος για τη μελέτη της σήψης, μέλους της Global Sepsis Alliance. Είναι συγγραφέας σε πάνω από 80 άρθρα που περιλαμβάνονται στο PubMed, έχει πάνω από 1900 αναφορές στο SCOPUS και είναι reviewer σε πολλά έγκριτα διεθνή ιατρικά περιοδικά. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ιατρική Εκπαίδευση και διευθύνει την Επιτροπή Προγράμματος Σπουδών από το 2006.
Διαβάστε όσα είπε μιλώντας στο USAY.GR
Κύριε Καθηγητά περάσαμε πλέον στην επόμενη φάση .Άνοιξαν τα καταστήματα και οι χώροι εστίασης .Τί θα πρέπει να προσέξουμε;
Είναι αλήθεια ότι έχουμε πολύ καλά επιδημιολογικά δεδομένα, η ενημέρωση είναι συνεχής ,έχουμε πολύ λίγα κρούσματα. Επομένως όλα αυτά που γίνονται σταδιακά, άνοιξαν τα καταστήματα ,τα γυμνάσια και τα λύκεια ανοίγουν τώρα τα δημοτικά, αθροίζουν το μικρό κίνδυνο που υπάρχει και τον πολλαπλασιάζουν. Επομένως σε αυτή τη φάση θα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεχτικοί. Κυρίως αυτοί που είναι υπεύθυνοι των χώρων εστίασης.
Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν ενημερωθεί και τηρούν τα μέτρα, οι ιδιοκτήτες εκείνοι που έχουν τις οργανωμένες παραλίες, στα σχολεία οι υπάρχουν οι καθηγητές. Παντού υπάρχουν άνθρωποι που ξέρουν τι πρέπει να κάνουν .Επομένως οι υπεύθυνοι θα πρέπει να τηρήσουν τα μέτρα που έχουν στα χέρια τους και τα οποία είναι εξαιρετικά λεπτομερή.
Για εμάς τους υπόλοιπους οι οποίοι θα απολαύσουμε το άνοιγμα των καταστημάτων υπάρχει πάντα το τρίπτυχο :Η τήρηση των αποστάσεων, βεβαίως εκεί που θα πάμε να κάτσουμε θα πρέπει και οι ίδιοι να διεκδικήσουμε τη δυνατότητα που έχουμε να κάτσουμε σε ασφαλή απόσταση από το διπλανό μας, ανεξάρτητα αν αυτό το έχει αντιληφθεί και το εφαρμόζει ο ιδιοκτήτης του καταστήματος. Να εξασφαλίσουμε ότι υπάρχει καλός αερισμός του χώρου που βρισκόμαστε ,ότι πρέπει να υπάρχει καθαριότητα στη περιοχή , να υπάρχουν αντισηπτικά εκεί που θα κάτσουμε ,το σερβίρισμα του φαγητού να γίνει με ασφάλεια από τους σερβιτόρους φορώντας προσωπίδες ή μάσκες και γενικά να φαίνεται ότι το μέρος όπου θα κάτσουμε να απολαύσουμε το φαγητό μας να αποπνέει ασφάλεια και οργάνωση .Θα το διεκδικήσουμε από τους υπεύθυνους αλλά θα τα εφαρμόσουμε και εμείς οι ίδιοι γιατί πολλές φορές είμαστε οι ίδιοι που δημιουργούμε το πρόβλημα.
Από την 1η Ιουνίου ανοίγουν και τα δημοτικά – νηπιαγωγεία και οι παιδικοί σταθμοί. Τα μικρά παιδιά δύσκολα τηρούν τις αποστάσεις. Υπάρχει ανησυχία για το πώς θα τηρηθούν τα μέτρα και τι σκοπεύετε να κάνετε ;
Η ανησυχία υπάρχει συνεχώς και πάντα . Υπάρχει πάντα ένα μικρό ρίσκο και αυτό μας κρατάει σε μια επιφυλακτικότητα όλους .Η ανησυχία δεν πρόκειται να πάψει να υπάρχει ποτέ . Απλά υπάρχει ένα πολύ θετικό κλίμα από την άποψη της ασφαλούς εικόνας που υπάρχει από την επιδημιολογική κατάσταση της χώρας .Επομένως πάντα πρέπει να υπάρχει μια προσοχή .
Για τα σχολεία έχετε δίκιο για τα δημοτικά. Τα πράγματα πήγαν πολύ καλά στα Γυμνάσια και στα Λύκεια. Υπήρξε μια καλή κινητικότητα των μαθητών ,ασφάλεια στις τάξεις . Τώρα για τα δημοτικά υπάρχει αυτό το επιπλέον πρόβλημα .Τα μικρά παιδάκια είναι δύσκολο να καταλάβουν ότι οι αποστάσεις είναι κρίσιμες .Εδώ θα πρέπει να παίξει καίριο ρόλο ο αριθμός των παιδιών στις τάξεις .Θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση όχι στις αποστάσεις μεταξύ τους αλλά στην παρουσία μικρότερου αριθμού . Τα παιδιά επομένως εναλλάσσονται στις τάξεις είτε στις ημέρες ,είτε στις ώρες ,στα διαλείμματα ,θα υπάρχει πάντα μικρότερη επαφή .Επομένως θα διασφαλιστεί κατά κάποιο τρόπο αυτό . Θα είναι αραιότερα τα παιδιά.
Τώρα φυσικά μπορεί να έρθουν και σε πιο στενή παρουσία αλλά εδώ που τα λέμε αυτό συμβαίνει και καθημερινά έξω που βγαίνουν τα παιδάκια στους δρόμους με τους γονείς ή στο σπίτι .Επομένως θα κοιτάξουμε να τα αραιώσουμε . Δεύτερον θα πρέπει να υπάρχει μεγάλη επιτήρηση στην υγιεινή των χεριών .Θα πρέπει να μάθουν τα παιδάκια να πλένουν τα χεράκια τους τακτικά .Επομένως θα εκπαιδευτούν καλά τα παιδιά με αραιή παρουσία στη τάξη και με το συχνό πλύσιμο των χεριών θα καταλάβουν ότι αυτό συμβαίνει γιατί υπάρχει κάτι μεταδοτικό.
Αυτό δεν είναι δύσκολο να συμβεί .Με αυτή την διαδικασία, θα υπάρχει πιστεύω και μια καλή προετοιμασία των παιδιών και για το καλοκαίρι αλλά και την επόμενη σχολική χρονιά .Σε όλα αυτά θα πρέπει να υπάρχει μεγάλη ευαισθησία και προσοχή στις ομάδες υψηλού κινδύνου. Να μην ξεχνάμε ότι ευαίσθητες και ευάλωτες ομάδες είναι αυτοί που έχουν είτε παιδάκι με πρόβλημα είτε στο σπίτι να υπάρχει κάποιος που έχει υποκείμενο νόσημα. Σε αυτή τη περίπτωση τα παιδάκια θα πρέπει να μείνουν σπίτια τους