Αν υποθέσουμε ότι πρέπει να διαλέξετε ένα συγκεκριμένο μοντέλο αυτοκινήτου που βγαίνει σε τέσσερις διαφορετικές εκδόσεις (βενζίνη, υβριδικό, πετρέλαιο, ηλεκτρικό) τι θα διαλέγατε;
Στην παραπάνω ερώτηση υπάρχουν απαντήσεις με θετικά και αρνητικά σημεία. Κάτι που στο τέλος εσείς θα είστε αυτοί που θα πάρετε την απόφαση της επιλογής αρκεί να ξέρετε τα συν και τα πλην.
- Του Πέρη Χαλάτση
Σήμερα θα αναφερθώ σε ένα υβριδικό μοντέλο της Hyundai. Το αυτοκίνητο που είχα στη διάθεσή μου, ήταν το KONA με τον Hybrid στην έκδοση Distinctive με κινητήρα των 1.6 κ.εκ που στα πλαϊνά του έχει τα λογότυπα Blue Drive.
Θα σας αναφέρω τις οδηγικές μου εντυπώσεις –όπως άλλωστε κάνω πάντα – αλλά θα προσπαθήσω αυτή τη φορά με τη βοήθεια ενός καλού μηχανολόγου της Hyundai να σας απαντήσω σε ορισμένα ερωτήματα που εσείς μου κάνετε όπως:
1.Τι είναι η υβριδική τεχνολογία
2. Πως λειτουργεί το μηχανικό σύνολο
3.Ποια είναι τα υπέρ και ποια τα κατά αυτού του «παντρέματος»
4. Γιατί να καταλήξω σε υβριδική έκδοση
Εύλογα τα ερωτήματα των υποψηφίων αγοραστών και σεβαστές οι ανησυχίες που έχουν για το αν δουλεύει σωστά και οικονομικά ένα Hybrid αυτοκίνητο. Θα ακολουθήσουν παρακάτω οι απαντήσεις του μηχανολόγου στα δικά σας ερωτήματα.
Θα ξεκινήσω για το KONA στην έκδοση Distinctive με αυτό το ιδιαίτερο κίτρινο-πράσινο ανοικτό χρώμα που φυσικά μπορεί με την πρώτη ματιά να σε παραξενεύει όμως αν το δεις με άλλη οπτική γωνία μπορεί και να το ερωτευθείς.
Η υβριδική έκδοση με τον κινητήρα 1.6 έχει ισχύ 141 ίππους. Οι περισσότεροι αγοραστές μπερδεύονται όταν κάνεις το συνδυασμό στη διπλή απόδοση. Δηλαδή το Kona Hybrid 1.6 cc αποδίδει 105 ίππους (ο θερμικός κινητήρας) και 43.5 ο ηλεκτροκινητήρας. Η ροπή του είναι 265 Nm ροπής. Συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο 6 ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη και paddles αλλαγής στο τιμόνι. Ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης θα κάνεις και την αντίστοιχη οικονομία. Σε ένα μέσο όρο το Kona Hybrid δεν πέρασε σε κατανάλωση τα 4 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα ενώ χαμηλά είναι –90 γρ./χλμ.- οι εκπομπές C02 .
Ανάλογα με τις οδηγικές συνθήκες, το υβριδικό σύστημα κίνησης χρησιμοποιεί άλλοτε το συμβατικό κινητήρα και άλλοτε τον ηλεκτροκινητήρα. Μερικές φορές και τους δύο ταυτόχρονα. Με δύο λόγια τo Kona μπορεί να κινείται με μόνο τον θερμικό κινητήρα. Η στο ξεκίνημα μόνο με τον ηλεκτρικό . Ο ηλεκτρικός δουλεύει για λίγα χιλιόμετρα και η κίνηση είναι τελείως αθόρυβη. Όμως ο θερμικός και ο ηλεκτρικός κινητήρας μπορούν να δουλεύουν μαζί και το σύστημα να έχει συνδυαστική ισχύ που φθάνει 141 PS και ροπή 265 Nm.
Στο δρόμο το Kona Hybrid θα σας αρέσει. Την κίνηση που μεταδίδεται στους μπροστινούς τροχούς αναλαμβάνει ένα ειδικά εξελιγμένο για το υβριδικό σύστημα, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων (DCT).
Στο δρόμο κινείται άψογα και οι αλλαγές σχέσεων στο Hybrid με το αυτόματο σύστημα γίνονται υποδειγματικά. Θεωρώ ότι τα paddles που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι για χειροκίνητες αλλαγές των σχέσεων είναι περιττά. Σπάνια ο οδηγός θα τα χρησιμοποιήσει.
Μπροστά έχει ανάρτηση με γόνατα MacPherson και πίσω έχει το σύστημα πολλαπλών συνδέσμων που χρησιμοποιούν οι εκδόσεις 4Χ4.
Ο οδηγός βρίσκει εύκολα την ιδανική θέση. Κάθεται σχετικά ψηλά και μπορεί να ελέγχει εύκολα το δρόμο. Πάντα ξεκινάει αθόρυβα με τον ηλεκτροκινητήρα και θέλει προσοχή γιατί οι περαστικοί σπάνια αντιλαμβάνονται την αθόρυβη κίνηση του SUV. Το σημαντικό είναι ότι όταν ο οδηγός πατάει φρένο τότε με το σύστημα ανάκτησης ενέργειας , φορτίζεται η μπαταρία και δίνει περισσότερα χιλιόμετρα αυτονομίας.
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Στο εσωτερικό οι αλλαγές που έχουν γίνει σε σχέση με το Kona με τον βενζινοκινητήρα είναι ελάχιστες. Φυσικά υπάρχει η οθόνη αφής των 10,25 ιντσών που βρίσκεις αρκετές χρήσιμες πληροφορίες. Το αυτοκίνητο της δοκιμής είχε σύστημα πλοήγησης και κάμερα οπισθοπορείας.
Υπάρχουν κάποιες αλλαγές στα διακοσμητικά και στο περίγραμμα των αεραγωγών που δεν θα επεκταθούμε. Θα πρέπει να σας πω ότι δεν υπάρχει στροφόμετρο, αλλά μια βελόνα η οποία σου δείχνει πως να οδηγείς πιο οικονομικά. Τα πεδία που κινείται αυτή η βελόνα είναι Charge, Eco και Power. Όσο πιο πολύ πατάς το γκάζι τόσο βλέπεις και πιο συχνά τη βελόνα στο power που σημαίνει μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμων.
Η ποιότητα των υλικών καλή αν και ορισμένα κομμάτια είναι πλαστικά και σκληρά.
Ο χώρος για τα πόδια των επιβατών ικανοποιητικός. Ας μην ξεχνάμε ότι σημαντικό ρόλο παίζει το μεταξόνιο των 2.600 χλστ.. Ικανοποιητικός είναι και ο αέρας στα κεφάλια των πίσω επιβατών.
Το μήκος του Kona είναι στα 4.165mm, το πλάτος στα 1.800mm και το ύψος στα 1.550mm.
Το πορτμπαγκάζ αν και ρηχό προσφέρει 361 λίτρα ενώ με κατεβασμένα τα πίσω καθίσματα ο χώρος αυξάνεται στα 1.143 λίτρα. Κάτω από το πλαστικό δάπεδο στο πόρτμπαγκάζ δεν θα βρείτε ρεζέρβα (όπως έχουν οι άλλες εκδόσεις Kona) αλλά μόνο το κιτ επισκευής ελαστικού.
Πρέπει να ξέρετε ότι κάτω από τα καθίσματα των πίσω επιβατών βρίσκεται μια μπαταρία πολυμερών ιόντων λιθίου (χωρητικότητας 1.56 kWh, 240 Volt, απόδοσης ισχύος 42 kW).
ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Το Smart Cruise Control με Stop & Go (SCC w/ S&G) αυξάνει την ασφάλεια και περιορίζει το στρες. Χωρίς να κάνει πολλές κινήσεις ο οδηγός, το όχημα διατηρεί μία σταθερή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, μειώνοντας ή αυξάνοντας αυτόματα την ταχύτητα μέχρι ένα προκαθορισμένο όριο, σύμφωνα με τις επικρατούσες συνθήκες κυκλοφορίας.
Σε κυκλοφοριακές συνθήκες με συχνά «σταμάτα-ξεκίνα» (“stop & go”), η προκαθορισμένη απόσταση διατηρείται μέσω του SCC και μετά από την ακινητοποίηση του, θέτοντας πάλι σε λειτουργία τον ηλεκτροκινητήρα όταν ανιχνευτεί εκκίνηση του προπορευόμενου οχήματος και ο οδηγός πατήσει το γκάζι. Αν και δεν τα φτάσαμε ποτέ η Hyundai δίνει τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα.
Οι τιμές για το Hyundai Kona Hybrid ξεκινούν από τα 24.490 ευρώ ενώ η έκδοση της δοκιμής μας η Distinctive ανέρχεται στα 27.590 ευρώ.
H Hyundai δίνει 5ετή εγγύηση απεριόριστης χιλιομετρικής κάλυψης και 8 χρόνια ή 160.000 χλμ εγγύηση Υβριδικής Μπαταρίας.
Αναλυτικά οι τιμές
Το υβριδικό σύστημα με συνολική ισχύ 141 PS του KONA HEV αποτελείται από τα ακόλουθα μέρη:
1. Κινητήρας Kappa 1.6 GDI Atkinson. Αναπτύσσει ισχύ 105 PS και μέγιστη ροπή 150 Nm.
2. Αυτόματο μηχανικό κιβώτιο (διπλού συμπλέκτη) DCT 6 ταχυτήτων D6GF1
3. Συμπλέκτης αποσύνδεσης μεταξύ του κινητήρα και του ηλεκτροκινητήρα (για επιλογή μεταξύ καθαρής ηλεκτροκίνησης και υβριδικής)
4. Υβριδική μίζα/γεννήτρια με ισχύ 8 KW που φροντίζει για την εκκίνηση του βενζινοκινητήρα και την φόρτιση της μπαταρίας υψηλής τάσης.
5. Ηλεκτροκινητήρας/γεννήτρια με ισχύ 32 kW (43 PS) και μέγιστη ροπή 170 Nm.
6. Μπαταρία πολυμερούς ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 1,56 kWh.
Το υβριδικό σύστημα του KONA HEV, ελέγχεται από μία πλειάδα εγκεφάλων που φροντίζουν για τον συντονισμό όλων των παραπάνω, με αποτέλεσμα την ομαλή λειτουργία όλου του συστήματος χωρίς να γίνεται αισθητή η μετάβαση από την ηλεκτροκίνηση στην υβριδική κίνηση και το αντίθετο.
Επίσης πρώτιστο μέλημα αποτελεί η μείωση της κατανάλωσης και των ρύπων και η ελαχιστοποίηση των φθορών, με έξυπνη διαχείριση του τρόπου λειτουργίας της κάθε μονάδας του υβριδικού συστήματος, χωρίς να θυσιάζει τις επιδόσεις.
Για παράδειγμα:
– Η εκκίνηση του οχήματος γίνεται πάντα με τον ηλεκτροκινητήρα. Ο κινητήρας είναι σβηστός, μηδενίζοντας την κατανάλωση καυσίμου και τους ρύπους. Παράλληλα μειώνεται στον μέγιστο βαθμό και η φθορά του συμπλέκτη, εφόσον πριν την εκκίνηση είναι ήδη κλειστός
– Ο κινητήρας στην επιλογή D (Eco), λειτουργεί βάσει του κύκλου Atkinson επιτυγχάνοντας την καλύτερη δυνατή απόδοση σε συνδυασμό με μειωμένη κατανάλωση και αντίστοιχη μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων. Στις επιλογές ‘Sport mode/Manual’ και ‘Sport mode/Auto’ από τον λεβιέ ταχυτήτων, αλλάζει όλος ο προγραμματισμός του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων δίνοντας προτεραιότητα στις επιδόσεις.
– Δυνατότητα καθαρά ηλεκτροκίνησης με τον ηλεκτροκινητήρα (αυτονομία μέχρι 10 χλμ, μέγιστη ταχύτητα 120 χλμ/ώρα) αλλά και αλλαγής λειτουργίας του σε ηλεκτρογεννήτρια για την φόρτιση της μπαταρίας υψηλής τάσης (αναγεννητική πέδηση).
– Με την αναγεννητική πέδηση ανανεώνεται η αυτονομία ηλεκτροκίνησης καθώς και αυτή της ενίσχυσης της λειτουργίας του κινητήρα από τον ηλεκτροκινητήρα (υβριδική κίνηση), μειώνοντας περαιτέρω την κατανάλωση και τους ρύπους. Με λίγα λόγια, κερδίζουμε δωρεάν χιλιόμετρα. Φυσικά έχουμε και μείωση της φθοράς των τακακιών των φρένων
– Συγχρονισμός στροφών κινητήρα και ηλεκτροκινητήρα από την υβριδική μίζα/γεννήτρια, για την ομαλή μετάβαση από ηλεκτροκίνηση σε υβριδική κίνηση
Συνδυασμοί κίνησης του KONA HEV
Εκκίνηση οχήματος
1. Η εκκίνηση του οχήματος γίνεται πάντα με τον ηλεκτροκινητήρα (καθαρή ηλεκτροκίνηση), εφόσον η φόρτιση της μπαταρίας είναι επαρκής. Ο κινητήρας είναι σβηστός, μηδενίζοντας την κατανάλωση καυσίμου και τους ρύπους. Παράλληλα μειώνεται στον μέγιστο βαθμό και η φθορά του συμπλέκτη, εφόσον πριν την εκκίνηση είναι ήδη κλειστός.
Κατά την κανονική οδήγηση μπορεί να συμβούν οι ακόλουθοι συνδυασμοί
Καθαρή ηλεκτροκίνηση
2. Εάν η απαίτηση ισχύος είναι μικρή (πατημένο ελαφριά το γκάζι) και εφόσον η φόρτιση της μπαταρίας είναι επαρκής το όχημα κινείται μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα. Ο κινητήρας είναι σβηστός, μηδενίζοντας την κατανάλωση καυσίμου και τους ρύπους. Η αυτονομία ηλεκτροκίνησης, ανάλογα το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας μπορεί να φθάσει τα 10 χιλιόμετρα και μέγιστη ταχύτητα τα 120 χλμ/ώρα.
Υβριδική κίνηση (παράλληλη λειτουργία κινητήρα και ηλεκτροκινητήρα)
3. Εάν πατηθεί το γκάζι και απαιτηθεί ισχύς μεγαλύτερη από αυτή του ηλεκτροκινητήρα ή μειωθεί το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, αυτομάτως θα ανάψει και ο κινητήρας και θα μπει σε λειτουργία υβριδικής κίνησης (ηλεκτροκινητήρας + κινητήρας). Ο ηλεκτροκινητήρας ενισχύει την λειτουργία του κινητήρα επιτρέποντάς του να λειτουργεί με την βέλτιστη απόδοση, με παράλληλη μείωση της κατανάλωσης και των ρύπων.
4. Σε ανηφορικό οδόστρωμα ή σε απότομη επιτάχυνση, με υβριδική κίνηση, το σύστημα θα εξαντλήσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό την ενέργεια της μπαταρίας, λειτουργώντας τον ηλεκτροκινητήρα σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ισχύ, υποστηρίζοντας τον κινητήρα και επιτρέποντάς του να λειτουργεί πιο ξεκούραστα μειώνοντας βέβαια την κατανάλωση και τους ρύπους.
5. Αντιθέτως σε κατωφέρεια ή όποτε αφεθεί τελείως το γκάζι (με επιλεγμένη ταχύτητα, θέση D) θα σβήσει ο κινητήρας. Ο ηλεκτροκινητήρας θα αλλάξει σε λειτουργία ηλεκτρογεννήτριας και παίρνοντας κίνηση από τους τροχούς θα φορτίζει την μπαταρία υψηλής τάσης, φρενάροντας παράλληλα το όχημα (αναγεννητική πέδηση). Η ένταση φρεναρίσματος με τον ηλεκτροκινητήρα, άρα και το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας, μπορεί να ρυθμιστεί από τον πλοηγό. Έτσι εκμεταλλευόμαστε την ενέργεια πέδησης (αντίστοιχο φρενάρισμα με κινητήρα σε συμβατικό όχημα) που θα πήγαινε χαμένη, μετατρέποντας την σε ηλεκτρική για να φορτίσει την μπαταρία. Μειώνεται λοιπόν η κατανάλωση καυσίμου και επειδή ανανεώνεται η αυτονομία ηλεκτροκίνησης ή περαιτέρω ενίσχυσης της λειτουργίας του κινητήρα από τον ηλεκτροκινητήρα (υβριδική κίνηση) λόγω φόρτισης της μπαταρίας, μειώνονται ακόμη περαιτέρω η κατανάλωση και οι ρύποι. Φυσικά έχουμε και μείωση της φθοράς των τακακιών των φρένων.
Κίνηση με τον κινητήρα μόνο
6. Εάν το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας πέσει κάτω από ένα συγκεκριμένο όριο τότε απενεργοποιείται πλήρως ο ηλεκτροκινητήρας και το όχημα κινείται μόνο με τον κινητήρα. Παράλληλα η μπαταρία φορτίζεται από την υβριδική μίζα/γεννήτρια.
Κίνηση με νεκρά
7. Εάν οποιαδήποτε στιγμή κατά την οδήγηση επιλέξετε νεκρά,, θα σβήσει ο κινητήρας και θα απενεργοποιηθεί και ο ηλεκτροκινητήρας για να επιτρέψει το ελεύθερο ρολάρισμα του οχήματος, μειώνοντας την κατανάλωση και τους ρύπους.
Στάση (πχ σε φανάρι)
8. Ο κινητήρας είναι σβηστός (εφόσον είναι φορτισμένη η μπαταρία), μειώνοντας την κατανάλωση και τους ρύπους.
Ελαφρύ φρενάρισμα
9. Εάν πατηθεί πολύ ελαφριά το φρένο, το σύστημα θα αλλάξει την λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα σε ηλεκτρογεννήτρια ώστε να φρενάρει το όχημα (ελαφρώς) με τον ηλεκτροκινητήρα. Με αυτή την λειτουργία εκμεταλλευόμαστε την χαμένη ενέργεια των φρένων μετατρέποντάς την σε ηλεκτρική, φορτίζοντας παράλληλα την μπαταρία. Με αυτό τον τρόπο ανανεώνεται η αυτονομία ηλεκτροκίνησης ή περαιτέρω ενίσχυσης της λειτουργίας του κινητήρα από τον ηλεκτροκινητήρα(υβριδική κίνηση) μειώνοντας περαιτέρω την κατανάλωση και τους ρύπους. Φυσικά έχουμε και μείωση της φθοράς των τακακιών των φρένων.