Στο Συμβούλιο των Υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμμετείχε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.
Το Συμβούλιο συνήλθε με φυσική παρουσία, στο Λουξεμβούργο μετά από 18 μήνες και στην ατζέντα του Συμβουλίου τέθηκαν κρίσιμα ζητήματα γύρω από τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό (SES II+), τις σιδηροδρομικές μεταφορές και τη στρατηγική για τη Βιώσιμη κι έξυπνη κινητικότητα.
Ενιαίος Ουρανός
Στην παρέμβαση του ο κ. Καραμανλής επισήμανε στους Υπουργούς Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την αναγκαιότητα αναθεώρησης του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού, (SES2 +) τονίζοντας πως κάτι τέτοιο θα επιτρέψει στην Ευρωπαϊκή Ένωση να αναδιοργανώσει και να εκσυγχρονίσει τον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο και το σύστημα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας με τρόπο που θα διασφαλίζει την οικονομική βιωσιμότητα. «Κάτι τέτοιο, θα συμβάλει στην επίτευξη των περιβαλλοντικών μας στόχων, διατηρώντας παράλληλα ένα υψηλό επίπεδο ασφάλειας» δήλωσε ο κ. Κώστας Καραμανλής.
Παράλληλα, τόνισε ότι η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αναθεώρηση του πακέτου (SES2 +) θα συμβάλει στην αναδιοργάνωση των υπηρεσιών αεροναυτιλίας με μοναδικό όμως στόχο τη μείωση του κόστους και διατύπωσε τις επιφυλάξεις της ελληνικής πλευράς όσον αφορά την εισαγωγή εθελοντικής βάσης στη νομοθεσία, τη μη απλούστευση της νομοθεσίας SES και το ασαφές πλαίσιο των παροχών υπηρεσιών δεδομένων ATM που δεν έχει αναγνωρίσιμη προστιθέμενη αξία σε επιχειρησιακό επίπεδο.
Βιώσιμη Κινητικότητα
Κατά την παρέμβαση του για την στρατηγική της βιώσιμης και έξυπνης κινητικότητας ο κ. Καραμανλής, τόνισε ότι το σύστημα μεταφορών της ΕΕ μπορεί να επιτύχει την πράσινη και ψηφιακή του μεταμόρφωση και να γίνει πιο ανθεκτικό στις μελλοντικές κρίσεις. «Το αποτέλεσμα θα είναι η μείωση των εκπομπών κατά 90% έως το 2050, που θα παραδοθεί από ένα έξυπνο, ανταγωνιστικό, ασφαλές, σύστημα μεταφορών» σημείωσε χαρακτηριστικά και τόνισε πως αυτό αποτελεί ένα φιλόδοξο στόχο αλλά και μια μεγάλη πρόκληση για την τον τομέα των Μεταφορών. Υποστήριξε μάλιστα ότι η κύρια πρόκληση που θα αντιμετωπίσει ο τομέας των Μεταφορών είναι η μείωση των εκπομπών ρύπων στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας. «Η αύξηση της χρήσης των υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων όχι μόνο θα μειώσει σημαντικά τις εκπομπές ρύπων αλλά θα συμβάλλει στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας» σημείωσε και υπογράμμισε ότι για να συμβεί κάτι τέτοιο θα πρέπει να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα στην αγορά και στους χρήστες. « Στην Ελλάδα δίνουμε εξαιρετικά γενναιόδωρα κίνητρα ώστε μέχρι το 2030, ένα στα τρία οχήματα να είναι ηλεκτρικά» συμπλήρωσε. Πρόσθεσε δε ότι τα εναλλακτικά καύσιμα και οι νέες τεχνολογίες υγρών καυσίμων, μπορούν επίσης να συμβάλουν σταδιακά στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα και να υποστηρίξουν την απαλλαγή από τον άνθρακα στον τομέα των μεταφορών. Κλείνοντας την παρέμβαση του τόνισε ότι οι μεταφορές ήταν ένας από τους τομείς που επλήγησαν περισσότερο από την πανδημία COVID-19 και κατά συνέπεια «θα πρέπει να εστιάσουμε την προσοχή μας στην ανάκαμψη τους και την «απανθρακοποίηση» με δίκαιο και φιλόδοξο τρόπο».
Στο περιθώριο του Συμβουλίου, ο κ. Καραμανλής συνομίλησε με τους ομολόγους του για τις επιπτώσεις που είχε η πανδημία στον τομέα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και των Αερομεταφορών και για τις κρατικές ενισχύσεις που έδωσαν όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε προς τις αεροπορικές εταιρείες.
Μάλιστα, ο κ. Καραμανλής ενημέρωσε τους ομολόγους του για τις παρεμβάσεις (ενίσχυση στόλου, αναδιάταξη δρομολογίων, εκκίνηση διαδικασιών νέων λεωφορείων κτλ), που έκανε η Ελλάδα και ήταν μια από τις λίγες χώρες που τις πραγματοποίησαν εν μέσω πανδημίας.
Αναφέρθηκε στην αναβάθμιση των ελληνικών αεροδρομίων και υπογράμμισε την ιδιαίτερη σημασία των green lines στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών.
Στο τραπέζι των άτυπων συνομιλιών των Υπουργών Μεταφορών της Ευρώπης τέθηκε και το πρόσφατο περιστατικό της αναγκαστικής προσγείωσης του αεροσκάφους της Ryanair και τη σύλληψη του Ρομάν Προτάσεβιτς με τον κ. Καραμανλή να κάνει λόγο για «οιονεί κρατική αεροπειρατεία» υπογραμμίζοντας πως η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα που ζήτησε, δια του Πρωθυπουργού κ. Κυρ. Μητσοτάκη, αυστηρότερες κυρώσεις.