Τροπολογία του υπουργείου Παιδείας, η οποία ψηφίστηκε απόψε από την Ολομέλεια της Βουλής και ρυθμίζει το ζήτημα της κάλυψης λειτουργικών και έκτακτων αναγκών σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, υποστήριξε στην Ολομέλεια η αρμόδια υφυπουργός Ιωάννα Λυτρίβη.
Η κυρία Λυτρίβη, ενημέρωσε το Σώμα, ότι αφού έχει ολοκληρωθεί η ήδη θεσπισμένη διαδικασία – της γενικής πρόσκλησης διορισμού των μόνιμων εκπαιδευτικών, της γενικής πρόσκλησης πρόσληψης αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών και της ειδικής πρόσκλησης πρόσληψης αναπληρωτών ή ωρομισθίων εκπαιδευτικών – ρυθμίζεται το θέμα της κάλυψης έκτακτων και εξαιρετικών αναγκών που προκύπτουν στην πορεία.
Όπως εξήγησε, αφού ολοκληρωθούν αυτές οι τρεις θεσπισμένες διαδικασίες και αφού εξαντληθεί ο αξιολογικός πίνακας που έχει καταρτιστεί από το ΑΣΕΠ, δεδομένου ότι και πάλι διαπιστώνονται κενά (τα οποία προκύπτουν και δεν μπορούν να προβλεφθούν από πριν, όπως κάποια ασθένεια, μία εγκυμοσύνη, κτλ.) το υπουργείο καλύπτει το κενό αυτό σε όλη την Επικράτεια με τη θέσπιση μιας πάγιας διαδικασίας για εξαιρετικές ανάγκες.
Έτσι, εισάγεται αυτή η πάγια διαδικασία εφόσον, αφενός έχουν τηρηθεί οι τρεις προηγούμενες διαδικασίες, οι τρεις προσκλήσεις (όπως είναι ήδη θεσπισμένες) και έχει εξαντληθεί ο κατάλογος, που έχει καταρτιστεί από το ΑΣΕΠ. Καθίσταται κατόπιν αυτών, δυνατή η έκδοση τοπικής πρόσκλησης αναπληρωτών ή ωρομίσθιων εκπαιδευτικών για την κάλυψη των υφιστάμενων λειτουργικών κενών έως τη λήξη του διδακτικού έτους.
Στη διαδικασία αυτή, δύναται να συμμετέχουν, πέραν όσων έχουν ήδη περιληφθεί στους αξιολογικούς πίνακες κατάταξης του ΑΣΕΠ, νέοι πτυχιούχοι εκπαιδευτικοί οι οποίοι κατά τη διαδικασία κατάρτισης των πινάκων δεν είχαν τα απαιτούμενα προσόντα, όμως αυτή τη στιγμή τα έχουν, οπότε μπορούν εκείνοι οι εκπαιδευτικοί να περιληφθούν, καθώς επίσης επικουρικά συνταξιούχοι εκπαιδευτικοί που δεν έχουν υπερβεί το 67ο έτος της ηλικίας τους ως αναπληρωτές εκπαιδευτικοί μέχρι τη λήξη του διδακτικού έτους.
Η κυρία Λυτρίβη, ενημέρωσε ότι κατά τη φετινή σχολική χρονιά οι πίνακες κατάταξης εκπαιδευτικών έχουν εξαντληθεί σε όλες τις περιφέρειες πλην των περιφερειών Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας και Ηπείρου και συνεπώς τόνισε πως είναι αναγκαίο να εισαχθεί η προτεινόμενη νέα πάγια διαδικασία πρόσληψης αναπληρωτών για την κάλυψη των εξαιρετικών αναγκών με τοπική πρόσκληση.
«Με τον τρόπο αυτό εκπληρώνεται από μέρους της Πολιτείας το προφανές, η ικανοποίηση του συνταγματικού δικαιώματος όλων των πολιτών σε πρόσβαση σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με το να έχουμε όσο το δυνατόν περισσότερους εκπαιδευτικούς στα σχολεία μας σε όλη την επικράτεια» είπε χαρακτηριστικά η υφυπουργός.
Με άλλη διάταξη, η οποία επίσης ψηφίστηκε απόψε από την Ολομέλεια της Βουλής, το υπουργείο Παιδείας νομοθετεί το πλαίσιο με βάση το οποίο θα υλοποιηθεί ο θεσμός του πολλαπλού βιβλίου.
Πρόκειται για μία νέα διαδικασία, ένας νέος θεσμός, ο οποίος – όπως τόνισε η αρμόδια υφυπουργός – για πρώτη φορά υλοποιείται με βασικό σκοπό την ένταξη όσο το δυνατόν μεγαλύτερου αριθμού διδακτικών βιβλίων ανά μάθημα, μέσω πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς συγγραφικές ομάδες, προκειμένου αφενός να εκπληρώνεται ο επιστημονικός πλουραλισμός, αφετέρου να δίνεται η ευρεία ευχέρεια στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν για το κάθε μάθημα, μεταξύ περισσοτέρων εγκεκριμένων διδακτικών βιβλίων, εκείνο το διδακτικό βιβλίο που ταιριάζει περισσότερο στην υφή του μαθήματος, ακόμα και στο δικό του προσανατολισμό εντός του πλαισίου που ήδη δίδεται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Όπως υπογράμμισε η υφυπουργός Παιδείας:
-Πρώτον, εξορθολογίζεται η διαδικασία ανάρτησης του υλικού από τους συγγραφείς και εισάγονται δύο στάδια ελέγχου, αφενός της πληρότητας όπου απορρίπτονται όσες προτάσεις εμπεριέχουν πρόδηλα σφάλματα και ελλείψεις και δεύτερον της ποιότητας, με κριτήρια που προσδιορίζονται με βάση τις προδιαγραφές και χαρακτηριστικά επιστημονικής και παιδαγωγικής καταλληλότητας.- Δεύτερον, δύνανται να τάσσονται ειδικές αποκλειστικές προθεσμίες στους συγγραφείς προς υποβολή πάσης φύσεως αναγκαίων διορθώσεων ή διευκρινίσεων.-Τρίτον, συμπληρώνεται και αποσαφηνίζεται ότι στις περιπτώσεις που η διαδικασία συγγραφής και ένταξης έχει αποβεί άκαρπη και έχουν υποβληθεί έως δύο προτάσεις προς σύνταξη βιβλίου, είναι δυνατή διαζευκτικά, είτε η έκδοση νέας ολικής ή μερικής πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, προκειμένου να υφίστανται τουλάχιστον δύο διδακτικά βιβλία ανά μάθημα, με όμοιους ή διαφορετικούς όρους από την προηγούμενη πρόσκληση.
Η κυρία Λυτρίβη εξήγησε ότι για λόγους ίσης μεταχείρισης των συμμετεχόντων της υφιστάμενης πρόσκλησης -υπάρχει πρόσκληση η οποία εκδόθηκε από το Υπουργείο Παιδείας τον Απρίλιο- παρέχεται σε αυτούς η δυνατότητα εντός δέκα ημερών από την δημοσίευση του παρόντος να υποβάλουν οριστικά το αναγκαίο εκπαιδευτικό υλικό που δεν είχε υποβληθεί με τον προσήκοντα τεχνικό, ποσοτικό και ποιοτικό τρόπο, προκειμένου να ελεγχθεί επιστημονικά και, είτε να ενταχθεί, είτε να αποκλειστεί και δεύτερον να προβαίνουν σε πάσης φύσεως αναγκαία συμπλήρωση, εξειδίκευση ή αποστολή διευκρινίσεων κατ’ επιταγή της Επιτροπής Αξιολόγησης.
Όλα αυτά – όπως τόνισε – αφορούν στη διαδικασία υλοποίησης του πολλαπλού βιβλίου, που προφανώς ως νέος θεσμός χρειάζεται να βρει τα πατήματά του και προσέθεσε ότι με τον εντοπισμό λαθών και παραλείψεων το υπουργείο προχωρά σε ενίσχυση της διαδικασίας, πάντα υπό τη σκέπη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.