Πολιτισμός

Πέθανε ο ψυχίατρος και εικαστικός Παύλος Βασιλειάδης που φιλοτέχνησε το Φεγγάρι του Θερμαϊκού

Έφυγε το Σάββατο (18.01.2025) από τη ζωή σε ηλικία 79 ετών ο δημιουργός του περίφημου Φεγγαριού στη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης, Παύλος Βασιλειάδης.

Η πολιτική του κηδεία του γλύπτη που φιλοτέχνησε το Φεγγάρι στη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη (21.01.2025, 14.00) στην αίθουσα «Billy’s Palace», απέναντι από τα Κοιμητήρια Θεσσαλονίκης (Κοιμητήρια Αναστάσεως του Κυρίου) όπως έκανε γνωστό η οικογένειά του.

Ο γλύπτης δημιούργησε το φεγγάρι το 1997, όταν η Θεσσαλονίκη ήταν η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και η διαδικασία διήρκησε τρία χρόνια. Υπενθυμίζεται ότι είχε βανδαλιστεί και πετάχτηκε στη θάλασσα από αγνώστους και ο δημιουργός του υπέδειξε τελικά ως νέο χώρο τοποθέτησής του την θάλασσα, έτσι ώστε να προφυλαχτεί.

Ο Παύλος Βασιλειάδης, εικαστικός καλλιτέχνης και ψυχίατρος, γεννήθηκε το 1946 στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε ιατρική, με ειδίκευση στην ψυχιατρική.

Η πρώτη ατομική του έκθεση χρονολογείται το 1971 (Γκαλερί Ζήτα-Μι, Θεσσαλονίκη) και αφορούσε μυθολογικά θέματα. Από τότε στο ενεργητικό του προσμετρούνται άλλες δεκαεπτά ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, ενώ οι συμμετοχές του σε ομαδικές ξεπερνούν τις τριάντα.

Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν μεταξύ άλλων η Art 10 στο Basel της Ελβετίας (1979), η Biennale του São Paulo (1983), και τα Δημήτρια, Θεσσαλονίκη (1985,1989, 1993, 1995, 2001). Έργα του ανήκουν: στην Εθνική Πινακοθήκη, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, την Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, το Τελλόγλειο Ίδρυμα και την Πινακοθήκη της Ρόδου.

Ο καλλιτέχνης εξέθεσε πίνακες που κινούνταν στο χώρο του κριτικού ρεαλισμού και συχνά συνοδεύονταν από κατασκευές μικρού μεγέθους, που επεξέτειναν το θέμα της ζωγραφικής στον τρισδιάστατο χώρο (Νομίσματα, Πόλεις, Παρμπρίζ). Οι Αντανακλάσεις των αρχών της δεκαετίας του `80 σηματοδότησαν τη μετάβασή του σε τρόπους έκφρασης που βρίσκονται κοντά στον αφηρημένο εξπρεσιονισμό. Με έμφαση στη σημασία της χειρονομίας και τη δυναμική χρήση του χρώματος, ο καλλιτέχνης αποδίδει τις σκιές των δέντρων στα πάρκα και στα πεζοδρόμια, την αντανάκλαση της κίνησης πεζών και τροχοφόρων πάνω στις προθήκες καταστημάτων στους δρόμους της πόλης.