Αγχώνεστε όταν οδηγείτε σε βρεγμένο οδόστρωμα; Δεν υπάρχει λόγος. Οι βασικοί κανόνες που ισχύουν για την οδήγηση σε βρεγμένο δρόμο ισχύουν και σε στεγνό, μόνο που θα πρέπει να σκέφτεστε λίγο περισσότερο…
Μερικοί άνθρωποι πραγματικά τρελαίνονται να οδηγούν στη βροχή. Υπάρχει όμως εξήγηση για αυτό. Ο έλεγχος της μοτοσυκλέτας σε βρεγμένο οδόστρωμα αποτελεί για κάποιους πρόκληση ισάξια ή και μεγαλύτερη από την οδήγηση σε στεγνό οδόστρωμα. Για άλλους πάλι, η οδήγηση υπό βροχή αποτελεί μια τρομακτική προοπτική με την οποία δεν ασχολούνται.
Αυτή δυστυχώς δεν είναι η σωστή προσέγγιση. Και το μυστικό είναι απλό: η ασφαλής οδήγηση στο βρεγμένο οδόστρωμα δεν διαφέρει από την οδήγηση στο στεγνό, αρκεί να οδηγείτε ομαλά, χαλαρά και με σιγουριά. Αυτές οι τρεις ιδιότητες αποτελούν τα θεμέλια της σωστής οδήγησης ανεξαρτήτως συνθηκών. Αν λοιπόν θεωρείτε ότι πρέπει να αλλάξετε οδηγική συμπεριφορά όταν βρέχει ώστε να μην αισθάνεστε συνέχεια ότι πρόκειται να πάθετε ατύχημα, τότε πιθανότατα υπάρχει κάτι στην οδήγησή σας που πρέπει να αντιμετωπίσετε σφαιρικά και όχι μόνο όταν ανοίγουν οι ουρανοί. Το πρόβλημα με τις σημερινές αναρτήσεις, φρένα και ελαστικά είναι ότι έχουν γίνει τόσο καλά που πολλά βασικά λάθη καλύπτονται ή μας διαφεύγουν στην οδήγηση σε στεγνό οδόστρωμα. Αλλά μόλις βρέξει υπάρχει ένα όριο στο τι μπορεί να κάνει ένα καλό σετ ελαστικών, ενώ ο κακός χειρισμός του τιμονιού ή η αδέξια αυξομείωση γκαζιού και ο χειρισμός φρένων διαλύουν την αυτοπεποίθηση και προκαλούν γλιστρήματα ή ακόμα και ατυχήματα.
Γι’ αυτό να είστε ήρεμοι και χαλαροί. Εύκολο να το λες αλλά όχι να το κάνεις ειδικά εάν η σκέψη και μόνο της οδήγησης στη βροχή σας κατατρομάζει.
ΧΑΛΑΡΩΣΗ
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να διευθετήσετε είναι τους εαυτούς σας: για να οδηγείτε ομαλά, σε στεγνό ή βρεγμένο οδόστρωμα, πρέπει να είστε χαλαροί και ευλύγιστοι πάνω στη μηχανή και όχι άκαμπτοι και σφιγμένοι. Καθίστε στη συνηθισμένη θέση οδήγησης και αφήστε τον εαυτό σας σχεδόν να βουλιάξει στο κάθισμα. Μην προσπαθείτε να καθίσετε σε πολύ όρθια θέση, με την πλάτη σας ίσια ή άκαμπτη.
Πιάστε το τιμόνι χωρίς να το σφίγγετε και βεβαιωθείτε ότι οι αγκώνες, οι ώμοι και ο λαιμός σας είναι χαλαροί και ελεύθεροι να κινηθούν. Οι γοφοί σας πρέπει επίσης να είναι χαλαροί, και τα πόδια σας στα ποδωστήρια (εκτός εάν πρόκειται να πατήσετε πίσω φρένο ή να αλλάξετε ταχύτητα) για καλύτερη αίσθηση και έλεγχο. Αυτή η γενική χαλαρότητα του σώματος είναι σημαντική στον στεγνό αλλά πολύ περισσότερο στο βρεγμένο δρόμο.
Εάν η μοτοσυκλέτα γλιστράει, οποιαδήποτε κίνηση θα γίνει εντονότερη εάν είστε άκαμπτοι επάνω της. Αντίθετα εάν μείνετε χαλαροί και ευλύγιστοι, τα γλιστρήματα που θα νιώσετε θα διευθετηθούν μόνα τους γρήγορα και χωρίς παρατράγουδα. Πιο εύκολο να το λέμε παρά να το κάνουμε, αλλά με το πέρασμα του χρόνου και την εμπειρία θα αυξηθεί και η αυτοπεποίθησή σας.
ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑ
Ο καλύτερος τρόπος για να φρενάρεις απότομα είναι ο ίδιος σε στεγνό και σε βρεγμένο δρόμο: σφίγγεις, δεν αρπάζεις. Οποιαδήποτε απότομη άσκηση δύναμης σημαίνει απώλεια πρόσφυσης, αλλά μειώνοντας σταδιακά τη δύναμη στο σύστημα των φρένων είναι δυνατόν να φρενάρεις απροσδόκητα καλά στη βροχή.
Σφίγγοντας σταδιακά δεν σημαίνει και αργά. Με λίγη εξάσκηση είναι δυνατόν να ασκήσεις απαλά, προοδευτικά αλλά ταυτόχρονα γρήγορα, δύναμη στα φρένα. Το πιο σημαντικό κομμάτι είναι το αρχικό σφίξιμο στη μανέτα του φρένου, πολλή δύναμη και πολύ γρήγορο φρενάρισμα θα προκαλέσει ακινητοποίηση του τροχού πριν το πιρούνι καταλαγιάσει και μεταφέρει το βάρος προς τα εμπρός, όπου μπορεί να αποκτήσει πρόσφυση.
ΣΤΡΙΨΙΜΟ
Το λάθος που κάνουν πολλοί άνθρωποι στο βρεγμένο δρόμο είναι ότι οδηγούν πολύ επιφυλακτικά. Ακροπατώντας στις στροφές με κλειστό γκάζι και ευθυτενείς, δεν δημιουργείτε σχεδόν καθόλου φυγόκεντρο δύναμη, τα ελαστικά σας έχουν ελάχιστη πρόσφυση στο δρόμο και η μοτοσυκλέτα είναι ασταθής και νευρική. Θα καταλήξετε να στροβιλίζεστε σε υγρό οδόστρωμα.
Αντίθετα οδηγώντας με αυτοπεποίθηση και ηρεμία, και δημιουργώντας ένα ποσοστό φυγόκεντρου δύναμης, αποκτάτε κρατήματα. Για άλλη μια φορά το μυστικό είναι η ομαλότητα. Οποιοδήποτε απότομο φορτίο, είτε από το στρίψιμο, το φρενάρισμα ή την επιτάχυνση θα προκαλέσει την απώλεια πρόσφυσης των ελαστικών, όπως και το απότομο στρίψιμο με μεγάλη δύναμη θα καταλήξει σε γλίστρημα του μπροστινού συστήματος. Αυτό μπορεί να έχει ως συνέπεια ένα μικρό κλωτσιματάκι ή ακόμη και μία πτώση. Αντίθετα πιέζοντας το ελαστικό στο οδόστρωμα θα αποκτήσει πρόσφυση.
Για να αποφορτίσετε το μπροστινό ελαστικό θα πρέπει να αυξήσετε το γκάζι όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Δεν εννοούμε όμως να επιταχύνετε μέσα στη στροφή, αλλά να διατηρήσετε μία αμετάβλητη ή ελάχιστα αυξανόμενη ταχύτητα.
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ
Η πιο σημαντική δεξιότητα που πρέπει να έχετε είναι ο έλεγχος του γκαζιού. Και πάλι εδώ το μυστικό είναι η ομαλότητα. Οποιαδήποτε απότομη άσκηση δύναμης θα σημάνει και πάλι την απώλεια πρόσφυσης.
Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να ταιριάξετε τις στροφές του κινητήρα με την αύξηση του γκαζιού, δηλαδή να ανοίγετε σταδιακά το γκάζι. Ακόμη όμως και στις χαμηλές στροφές, πολλές sport μηχανές έχουν αρκετή ροπή στρέψης ώστε να σπινιάρουν οι τροχοί εάν ανοίξετε πολύ το γκάζι και η μηχανή θα συνεχίσει να αυξάνει τις στροφές. Στην καλύτερη περίπτωση διακινδυνεύετε να φύγετε εκτός πορείας ή στην χειρότερη περίπτωση να κάνετε highside.
Το μυστικό για να οδηγείτε σωστά σε βρεγμένο οδόστρωμα είναι να είστε ήρεμοι, χαλαροί και να κοιτάζετε πολύ μπροστά στο δρόμο. Το πιο σημαντικό όμως είναι να απολαμβάνετε τη βόλτα σας με τη μηχανή αφού κάνετε αυτό που σας αρέσει περισσότερο.
ΠΗΓΗ: toGARAZ.gr