Κι ενώ όλοι περίμεναν λύση στο μυστήριο, από χθες έχουν περιπλεχθεί τόσο πολύ τα πράγματα που οι θεωρίες είναι πλέον περισσότερες από πριν. Τα ερωτήματα πολλά: Ποια είναι η γυναίκα που είναι πάνω από 60 ετών; Είναι μήπως η Ολυμπιάδα, μητέρα του Μ. Αλεξάνδρου που όμως οι μαρτυρίες λένε ότι έχει ταφεί αλλού;
Οι άνδρες που βρέθηκαν είναι οι γιοι του Κάσσανδρου; Σε ποιον ανήκει το αποτεφρωμένο σώμα αλλά και γιατί να ταφεί μαζί τους ένα μωρό; Τι συνδέει όλα αυτά τα πρόσωπα ώστε να επιλεγεί ο ομαδικός τάφος; Εχουν γίνει ταφές σε διαφορετικές χρονολογίες;
Το σενάριο της ταφής της Ολυμπιάδας θα μπορούσε να σταθεί αλλά θα μπορούσε να έχει και δύο διαφορετικές θεωρίες.
Η πρώτη είναι να ετάφη κρυφά, να μεταφέρθηκαν δηλαδή από την Πύδνα όπου σκοτώθηκε, τα οστά της. Όπως αναφέρει το ιστολόγιο xronometro.gr:
Η πιθανότερη απάντηση είναι οι δύο θυγατέρες της Ολυμπιάδας, η Θεσσαλονίκη και η έτερη η κόρη της η Κλεοπάτρα, να μετέφεραν τα οστά από την Πύδνα κρυφά στην Αμφίπολη.
Οι δύο θυγατέρες της προφανώς μάζεψαν τα οστά της Ολυμπιάδας που δολοφονήθηκε δια λιθοβολισμού και τα μετέφεραν στον τάφο της Αμφίπολης, τον οποίο πολύ πιθανό να ξεκίνησε να χτίζει η Ολυμπιάδα για να υποδεχθεί τον νεκρό βασιλιά, Μέγα Αλέξανδρο.
Η Ολυμπιάδα, ως βασίλισσα, στρατηγός και αγαπημένη μητέρα της Θεσσαλονίκης και της Κλεοπάτρας έτυχε τιμών και λατρείας και για πολλά χρόνια ο τάφος της ήταν χώρος λατρείας, τόσο της ίδιας όσο και τους Διονύσου στα μυστήρια του οποίου και ήταν μυημένη . Η αναγνώρισή της ως στρατηγού δικαιολογεί και την τοποθέτηση του λιονταριού επάνω στον τύμβο και την ταφή ως αφηρωϊσμένου νεκρού. Ίσως να είναι η μοναδική γυναίκα που έτυχε αυτής της τιμής.
Επίσης για την ερμηνεία ότι τα οστά ανήκουν Ολυμπιάδα, υπάρχουν και μια σειρά άλλα στοιχεία που συνηγορούν υπέρ αυτής της άποψης.
Πρώτα απ' όλα προερχόμενη από την φυλή των Μολοσσών δεν τοποθετήθηκε στην πυρά, γιατί δε υπήρχε αυτό το έθιμο στην Ήπειρο, γι' αυτό και τα οστά βρέθηκαν άκαυτα. Επίσης οι δύο γυναικείες μορφές των γλυπτών που αποδόθηκαν ως Καρυάτιδες, είναι Κλώθωνες του Διονύσου και τοποθετήθηκαν εκεί ως δηλωτικό του γεγονότος ότι η μητέρα του Μ. Αλεξάνδρου ήταν μυημένη τόσο στα Καβείρια όσο και τα Διονυσιακά μυστήρια.
Επιπλέον, ένα ακόμη ισχυρό επιχείρημα είναι η αποκωδικοποίηση του ψηφιδωτού με την παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης. Αποδεικνύεται σε αυτό το ενδεχόμενο ότι ο «Πλούτωνας» φέρει την μορφή του Φιλίππου του Β' με στεφάνι ελιάς – όπως ήδη έχουμε γράψει στο www.xronometro.com από τότε που αποκαλύφθηκε το ψηφιδωτό, ενώ η «Περσεφόνη», φέρει την μορφή της Ολυμπιάδας, η οποία ως ανήκουσα στην φυλή των Μολοσσών ήταν κοκκινομάλλα και όχι ξανθομάλλα που θέλει η μυθολογία της Περσεφόνη… αν προσέξετε το ψηφιδωτό δεν θα δυσκολευτείτε να διαπιστώσετε το κόκκινο χρώμα των μαλλιών της.
Πάντως, αν για την Ολυμπιάδα κτίστηκε αυτό το μοναδικό μνημείο τότε ανατρέπονται τα πάντα διότι για πρώτη φορά μια γυναίκα στη Μακεδονική εποχή λαμβάνει τέτοιες τιμές.
Φυσικά, υπάρχουν αρχαιολόγοι που απορρίπτουν συλλήβδην την εκδοχή της «Ολυμπιάδας», επιμένοντας ότι η μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου έχει ταφεί στην Πύδνα -όπως μαρτυρά εμμέσως και σχετική επιτύμβια επιγραφή. Επίσης, λένε ότι η Ολυμπιάδα σκοτώθηκε δια λιθοβολισμού. Ο σκελετός που βρέθηκε είχε τέτοια χτυπήματα; Τέλος, δεν συμπίπτουν τα χρόνια της Ολυμπιάδας με την ηλικία της νεκρής της Αμφίπολης, κάτι που σημείωσε και η Αμερικανίδα αρχαιολόγος Ντόροθι Κινγκ.
Οι άλλοι νεκροί
Απόλυτο μυστήριο καλύπτει και την ταυτότητα των υπολοίπων νεκρών. Το ένα σενάριο λέει ότι οι δύο ανδρικοί σκελετοί πρέπει να ανήκουν στους δύο γιούς του Κασσάνδρου, 35 χρονών ο ένας και 42 χρονών περίπου ο άλλος οι οποίοι μονομάχησαν για τον θρόνο. Ο μικρότερος δολοφονήθηκε από τον μεγαλύτερο με μαχαίρι, σύμφωνα με τις πηγές εξ ου και τα σημάδια από το μαχαίρι που βρέθηκαν επάνω στα οστά. Στην συνέχεια και ο μεγαλύτερος αδελφός εκτελέστηκε και ενταφιάστηκε και αυτός με τη σειρά του μαζί με τον αδελφό του, στον τάφο της γιαγιάς τους. Αδιευκρίνιστη παραμένει η ταυτότητα του βρέφους και του καμένου νεκρού, προς το παρόν τουλάχιστον αφού η μελέτη θα συνεχιστεί.
Αυτό είναι το ένα σενάριο, όμως, ποιοι είναι οι άλλοι δύο νεκροί; Τι τους ενώνει όλους αυτούς; Ανήκουν στην ίδια οικογένεια;