ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

To μέτρο σοκ που ζητούν οι δανειστές για τον ΦΠΑ

Την ώρα που Άγγλοι και Πορτογάλοι ετοιμάζονται για μειώσεις και απαλλαγές στο ΦΠΑ, το Κουαρτέτο των δανειστών, που ετοιμάζεται για τον τελικό γύρο συζητήσεων από τη Δευτέρα, «προτείνει» στην ελληνική κυβέρνηση την κατάργηση του υπερμειωμένου συντελεστή καθώς και νέο γύρο αυξήσεων σε όσα προϊόντα και υπηρεσίες έχουν παραμείνει στο 13%, προκειμένου να «κλείσει» ο φάκελος των συμπληρωματικών φορολογικών μέτρων που θα «κλειδώσουν» το πρωτογενές πλεόνασμα του 2018!

 

 

«Δεν υπάρχει τέτοιο θέμα για μας, ούτε καν το συζητάμε» επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές με άμεση γνώση των διαπραγματεύσεων, αν και παραδέχονται ότι για τα περίπου 900 εκατ. ευρώ που χωρίζουν τις δύο πλευρές, όσον αφορά στο 1% του ΑΕΠ που πρέπει να καλυφθεί από νέα φορολογικά μέτρα, έχουν πέσει στο τραπέζι απίστευτα σκληρά μέτρα.

Πέρα από την εύκολη λύση της αύξησης των συντελεστών του ΦΠΑ σε είδη και υπηρεσίες ευρείας κατανάλωσης, οι δανειστές έχουν «προτείνει» τη μείωση της αναλογίας αποχωρήσεων- προσλήψεων στο Δημόσιο που ουσιαστικά οδηγεί σε «πάγωμά» τους, παρά τις συγκεκριμένες ανάγκες σε «ευαίσθητους» τομείς όπως η Υγεία.

Ειδικά ως προς το ΦΠΑ, σύμφωνα με πληροφορίες από ελληνικές πηγές, οι δανειστές έχουν ρίξει στο τραπέζι για μια ακόμα φορά την κατάργηση του υπερμειωμένου συντελεστή 6%, ο οποίος εφαρμόζεται σε φάρμακα, βιβλία και θέατρα, ενώ πετάνε τη σκούφια τους για μετατάξεις από το 13% στο 23% περισσότερων τροφίμων αλλά και των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος και νερού, παρά το ότι και το καλοκαίρι που τα πράγματα ήταν σαφώς πιο ζόρικα για την ελληνική πλευρά, αυτές οι εισηγήσεις δεν είχαν περάσει.

Ο πονοκέφαλος για το οικονομικό επιτελείο είναι διπλός, καθώς την ώρα που προσπαθεί να αποκρούσει τις πιέσεις για τέτοιου είδους μέτρα, θα πρέπει να βρει εναλλακτικές λύσεις στην περίπτωση που τελικά δεν γίνει η πολυσυζητημένη αύξηση των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στα καύσιμα.

Μετά από τη θύελλα αντιδράσεων που προκάλεσε η πληροφορία -που δεν διαψεύστηκε ποτέ- ότι επίκειται αύξηση του ΕΦΚ κατ' αρχάς στη βενζίνη, πληροφορίες αναφέρουν ότι στην κυβέρνηση το ξανασκέφτονται, καθώς ο επικοινωνιακός και πολιτικός χειρισμός του θέματος δεν θα είναι καθόλου εύκολος, με δεδομένο ότι πρόκειται για μέτρο που πλήττει όλα τα εισοδήματα.

Στην περίπτωση που τελικά η κυβέρνηση κάνει πίσω, θα πρέπει, πάντως, να βρει τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ, που υπολόγιζε ότι θα εξασφαλίσει από την εφαρμογή αυτού του μέτρου. 
Και κάπου εδώ ξεκινάνε τα σενάρια των συγκοινωνούντων δοχείων με τη φορολογία εισοδήματος, όπου φαίνεται ότι έχει επέλθει σχεδόν συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών.

Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι όσα μέτρα έμμεσης φορολογίας (καύσιμα, κινητή τηλεφωνία, συνδρομητική τηλεόραση κ.λ.π.) αποσύρει από το τραπέζι η ελληνική πλευρά, τόσο περισσότερο θα «βαραίνει» η νέα φορολογική κλίμακα ή και ο νέος φόρος ακινήτων, καθώς από αυτούς τους δύο «πυλώνες» (φορολογία εισοδήματος- άλλα φορολογικά μέτρα), ο λογαριασμός πρέπει να βγάζει σε κάθε περίπτωση 3,6- 3,7 δισ. ευρώ.