ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Γιατί επικρατεί χάος με τις εξετάσεις υποψήφιων οδηγών

Αλαλούμ επικρατεί με τις εξετάσεις των υποψήφιων οδηγών μετά τη μακρά αποχή των υπαλλήλων των Περιφερειών και του υπουργείου Υποδομών από τη διενέργεια εξετάσεων για την απόκτηση διπλωμάτων οδήγησης.

 

Η αποχή των εξεταστών από τις 7 Μαρτίου, οι οποίοι διαμαρτύρονται για την κατάργηση επιδόματος 176 ευρώ που ελάμβαναν, έχει προκαλέσει χάος σε όλο το σύστημα εξετάσεων οδήγησης, καθώς μπήκαν στον «πάγο» περίπου 5.500 υποψήφιοι οδηγοί. Την ίδια στιγμή, η μη διεξαγωγή εξετάσεων προκαλεί σημαντικές οικονομικές απώλειες στα δημόσια έσοδα από τα παράβολα που θα καταβάλλονταν για τις εξετάσεις, τις ανανεώσεις διπλωμάτων κ.λπ. Υπολογίζεται ότι σε ετήσια βάση η διαδικασία εισφέρει στα δημόσια ταμεία περίπου 40 εκατ. ευρώ.

Οι εξεταστές απείχαν από τα πρόσθετα καθήκοντά τους (οι εξετάσεις πραγματοποιούνται το απόγευμα, μετά το κανονικό ωράριο των υπαλλήλων των Περιφερειών) διαμαρτυρόμενοι για την υπαγωγή τους στο ενιαίο μισθολόγιο, ρύθμιση η οποία αυτομάτως καταργούσε το δικαίωμα χορήγησης του πρόσθετου επιδόματος. Ωστόσο στις 20 Απριλίου η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου εξέδωσε απόφαση σύμφωνα με την οποία οι εξετάσεις των υποψήφιων οδηγών διεξάγονται, προσωρινά, εντός του ωραρίου των εξεταστών, δηλαδή μεταξύ 1 μ.μ. και 3 μ.μ. Τόσο η κ. Δούρου όσο και η υφυπουργός Μεταφορών Μαρίνα Χρυσοβελώνη κάνουν λόγο για προσωρινή λύση προκειμένου να ξεμπλοκάρει το σύστημα εξετάσεων υποψήφιων οδηγών.

Ωστόσο η απάντηση από τα μέλη της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδος (ΟΣΥΑΠΕ), που αποτελούν τους εξεταστές, ήταν άμεση. Η ομοσπονδία έλαβε την απόφαση να προχωρήσει σε στάση εργασίας από τη 1μ.μ. έως τις 3 μ.μ., αποκλείοντας έτσι τη διεξαγωγή εξετάσεων. Οι επαναλαμβανόμενες στάσεις εργασίας διήρκεσαν περίπου μία εβδομάδα, ωστόσο η συμμετοχή των υπαλλήλων της Περιφέρειας δεν ήταν καθολική με αποτέλεσμα από τις 22 Απριλίου να έχουν ξεκινήσει δειλά δειλά κάποιες εξετάσεις.

Σημειώνεται ότι η πλειονότητα των εξεταστών είναι υπάλληλοι της Περιφέρειας και μικρή μερίδα αυτών προέρχεται από τις υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών, και διατηρούν την υποχρέωση συμμετοχής σε έξι τουλάχιστον εξετάσεις μηνιαίως, οι οποίες διεξάγονται εκτός ωραρίου τους. Κάθε επιτροπή που συγκροτείται για τη διενέργεια των εξετάσεων υποψήφιων οδηγών αποτελείται από δύο εξεταστές και τον εκπαιδευτή και αναλαμβάνει την εξέταση 5 υποψηφίων. Ο αριθμός των εξεταστών σε όλη την Ελλάδα ανέρχεται σε 1.150, ενώ μόνο σε έναν μήνα συστήνονται 4.000 επιτροπές και διενεργούνται κατά μέσο όρο 200 εξετάσεις την ημέρα με 400 εξεταστές. Ετησίως ο αριθμός των υποψήφιων οδηγών ανέρχεται σε 200.000.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι πλέον οι περισσότερες επιτροπές εξετάσεων συγκαλούνται στην Αθήνα και οι εξετάσεις διεξάγονται, αλλά με ελαφρώς μειωμένους ρυθμούς. Αντίστοιχη απόφαση με αυτήν της Περιφέρειας Αττικής έχει εκδοθεί και από τις περιφέρειες της υπόλοιπης χώρας ώστε να ξεκινήσει η εξομάλυνση της κατάστασης. Σε ορισμένες περιοχές, π.χ. στην Καβάλα, παρατηρήθηκαν δυσλειτουργίες με αποτέλεσμα τις πρώτες ημέρες να μη διεξαχθούν εξετάσεις.

Η κυβέρνηση έχει επιλέξει να δώσει οριστική λύση στο πρόβλημα με την επαναφορά του επιδόματος. Η κ. Χρυσοβελώνη έχει αποστείλει στο υπουργείο Οικονομικών εδώ και καιρό δύο εμπεριστατωμένες και κοστολογημένες τροπολογίες, που θα επαναφέρουν την αμοιβή. Η πρόταση έχει εγκριθεί από το υπουργείο Οικονομικών, αλλά εκκρεμεί η έγκριση των δανειστών.

Το υπουργείο Μεταφορών έχει αποπειραθεί να λάβει την έγκριση των δανειστών χρησιμοποιώντας «πειστικότερα επιχειρήματα», όπως εξηγεί η κ. Χρυσοβελώνη. Ωστόσο στη σχετική επιστολή προς τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Γ. Χουλιαράκη, η κ. Χρυσοβελώνη υποστηρίζει ότι «η διενέργεια των εξετάσεων δεν μπορεί να γίνει εντός ωραρίου εργασίας των δημοσίων υπηρεσιών, δεδομένου ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας είναι υποστελεχωμένες».

Σημειώνεται ότι η εν λόγω επιστολή προηγείται της απόφασης της κ. Δούρου, διαψεύδοντας ωστόσο τη δυνατότητα των Περιφερειών να διαθέτουν προσωπικό εντός ωραρίου για τη σύγκληση επιτροπών εξετάσεων. Στην επιστολή επισημαίνεται ακόμη ότι η απώλεια δημοσίων εσόδων από τη μη διεξαγωγή των εξετάσεων ανέρχεται σε 1,6 εκατ. ευρώ μηνιαίως από μη απόδοση ΦΠΑ και άλλα 1,9 εκατ. ευρώ από μη καταβολή των αναλογούντων φόρων σε μηνιαία βάση.