ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η «ελίτ» της ελληνικής ναυτιλίας – Οι πρώτοι εφοπλιστές παγκοσμίως

Αδιαφιλονίκητος ηγέτης στον χώρο της ποντοπόρου ναυτιλίας παραμένει ο ελληνικός στόλος.

 

 

Κόντρα στην πρωτοφανή κρίση που πλήττει την αγορά του ξηρού φορτίου και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα, οι Έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν να κρατούν τα ηνία της παγκόσμιας ναυτιλίας και να κατέχουν τη μερίδα του «λέοντος» στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων. Παράλληλα, προκειμένου να διασφαλίσουν τα υψηλά επίπεδα της ανταγωνιστικότητας και να κόψουν το βήχα στους επίδοξους διεκδικητές, φροντίζουν να ανανέωνουν τον στόλο με νέα πλοία σύγχρονης τεχνολογίας.

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της εταιρείας VesselsValue, σύμφωνα με τα οποία οι Έλληνες πλοιοκτήτες διατηρούν τον μεγαλύτερο σε αξία στόλο στον κόσμο με 90,16 δισ. δολ., με 4.435 πλοία, ενώ αναδεικνύονται στους σημαντικότερους αγοραστές μεταχειρισμένων πλοίων, και μάλιστς με μεγάλη διαφορά από τους ανταγωνιστές τους.

Παραγγελίες
Παρότι, ο αριθμός των νέων παραγγελιών δεν θυμίζει σε τίποτα την αγοραστική «φρενίτιδα» της προηγούμενης δεκαετίας, το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών διατηρεί την δυναμική του, καθώς με βάση τα στοιχεία Μαΐου της VesselsValue, υπήρχαν παραγγελίες για τη ναυπήγηση 172 τάνκερ, 140 πλοίων χύδην φορτίου (Bulker), 35 πλοίων μεταφοράς υγραερίου (LPG), 27 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (conteiner), 26 πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και 1 μικρό πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου (Small dry).

«Παρά τον έντονο διεθνή ανταγωνισμό, ο ποντοπόρος στόλος της Ελλάδας καταλαμβάνει την υψηλότερη θέση στον κόσμο και επεκτείνεται συνεχώς, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τις τρέχουσες 350 παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων», δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γεώργιος Δ. Πατέρας, κατά τη διάρκεια της επίσημης συνέντευξης Τύπου των Ποσειδωνίων.

Αισιόδοξος για το παρόν και το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας εμφανίστηκε και ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάμης στην εισαγωγική τοποθέτησή του στην ετήσια έκθεση της Ένωσης. Ο ισχυρός άνδρας της ελληνικής ναυτιλίας σημείωσε πως παρ’ όλες τις αντίξοες συνθήκες στο διεθνές και εθνικό περιβάλλον, με αποκορυφωμα το κλείσιμο των ελληνικών τραπεζών, η ναυτιλία των Ελλήνων κατόρθωσε να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία της, τόσο αριθμητικά, αυξάνοντας τα ποσοστά της σε περίπου 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε deadweight και σχεδόν σε 50% του κοινοτικού στόλου, όσο και ποιοτικά.

Οι κορυφαίοι

Ένα από τα «μυστικά» για την ελληνική επιτυχία κρύβεται στην παρουσία σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων, από τα τάνκερ όπου κυριαρχούν και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) μέχρι τα πλοία ξηρού φορτίου καιτα κοντέινερ. Με τη διασπορά αυτή μειώνουν τον κίνδυνο, σε περίπτωση που μια αγορά δεν αποδίδει τα αναμένομενα ή βρίσκεται σε κρίση -όπως συμβαίνει σήμερα με το ξηρό φορτίου όπου τα ναύλα πολλές φορές δεν αρκούν για να καλύψουν τα ημερήσια λειτουργικά έξοδα του πλοίου- και αντισταθμίζουν τις απώλειες από τα κέρδη άλλων αγορών, που υπεραποδίδουν όπως για παράδειγμα τα τάνκερ που σήμερα διανύουν μια από τις καλύτερες περιόδους στην ιστορία τους.

Πλοιοκτήτες
Η μεγαλύτερη δύναμη των Ελλήνων πλοιοκτητών, όπως δείχνουν και τα στοιχεία της VesselsValue συγκεντρώνεται στα τάνκερς, όπου καταλαμβάνουν την πρώτη θέση με βάση την αξία αλλά και στα πλοία χύδην φορτίου (Bulkers), όπου με 2.142 πλοία είναι στη δεύτερη θέση με βάση πάντα την αξία.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η κατάταξη των ελληνικών ναυτιλιακών. Την πρώτη θέση στις ελληνικές ναυτιλιακές εταρείες από πλευράς αξίας του στόλου της και πάντα με βάση τα στοιχεία της VesselsValue καταλαμβάνει η Thenamaris του Ντ. Μαρτίνου, τη δεύτερη η Dynacom του Γ. Προκοπίου, την τρίτη η Gaslog του Παν. Λιβανού, την τέταρτη η Danaos Shipping του Ι. Κούστα ενώ την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει η Maran Tankers του Γ. Αγγελικούση. Ακολουθεί η TEN του Ν. Τσάκου στην έκτη θέση, η Minerva Marine του Αν. Μαρτίνου στην έβδομη, η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου στην ένατη θέση και τέλος η Enesel S.A του Ν. Σ. Λαιμού.

πηγή: Ημερησία