Η Πολωνέζα ευρωβουλευτής που διορίστηκε από την «Επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών» του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έρχεται να αναστατώσει τον κόσμο του αυτοκινήτου.
Ποια είναι η αποστολή της Róża Maria Barbara Gräfin von Thun und Hohenstein; Να διαπραγματεύεται με το Συμβούλιο της ΕΕ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ταχεία εφαρμογή του υποχρεωτικού εξοπλισμού των αυτοκινήτων με μια σειρά από σύγχρονα συστήματα ασφαλείας.
Tο νομοσχέδιο που, όπως είπαμε είχαμε γράψει, ήδη είχε περάσει από το πρώτο στάδιο ενώπιον μιας κοινοβουλευτικής επιτροπής, τέθηκε σε τελική ψηφοφορία μεταξύ 11 και 14 Μαρτίου και έχουμε πλέον τον οδικό χάρτη για τα ποια συστήματα ασφαλείας γίνονται υποχρεωτικά στα αυτοκίνητα της ΕΕ.
Σύντομα, όλα τα οχήματα παραγωγής για να μπορούν να κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με την τελευταία γενιά συστημάτων ασφαλείας. «Έξυπνη» προσαρμογή ταχύτητας, προειδοποίηση φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης, προ-εγκατάσταση αλκοολομέτρου ακινητοποίησης, παρακολούθηση της προσοχής και υπνηλίας του οδηγού… Μια μακρά λίστα που οι κατασκευαστές θα πρέπει ήδη να έχουν κατά νου.
«Ο στόχος είναι να καταστούν όλα τα οχήματα εξίσου ασφαλή», συνοψίζει τον Róża Maria Barbara Gräfin von Thun und Hohenstein, ευρωβουλευτής και εισηγήτρια της «Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών», γνωστής και ως «Imco» για την Εσωτερική Αγορά και την Προστασία του Καταναλωτή προστασία.
Με αυτόν τον τρόπο, σχεδιάζεται να καμφθεί η τρομερή καμπύλη θνησιμότητας στους δρόμους, η οποία κατέγραψε 25.300 θανάτους το 2017. Αυτά τα συστήματα ασφαλείας πρέπει να επιτρέπουν στους οδηγούς να ενημερώνονται για τους κινδύνους και να περιορίζουν την ταχύτητά τους. «Όλες οι λύσεις που προσφέρουμε αφήνουν την απόφαση στον οδηγό. Ο οδηγός λαμβάνει πληροφορίες και βοήθεια για να ελέγχει την ταχύτητά του και να μην κινείται πολύ γρήγορα», δήλωσε η ευρωβουλευτής που επιμένει ότι η προσέγγισή της είναι διαφορετική από την επιθυμία να γίνουν τα οχήματα αυτόνομα. Αφορά τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα, όπως και τα ελαφρά επαγγελματικά.
Μια συνεπής λίστα λοιπόν προηγμένων λειτουργιών ασφαλείας θα καταστεί υποχρεωτική για όλα τα οχήματα: Έξυπνη ρύθμιση της ταχύτητας, ευκολότερη εγκατάσταση αλκολομετρητή ακινητοποίησης, έλεγχος και προειδοποίηση υπνηλίας και απόσπασης προσοχής οδηγού, σήμα φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης, εντοπισμός οπισθοπορείας, προηγμένο σύστημα φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης, σύστημα προειδοποίησης απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας… απ’ όλα έχει ο μπαξές.
Ωστόσο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητά επίσης τη γενίκευση σε όλα τα οχήματα της υποχρέωσης των «καταγραφικών δεδομένων ατυχημάτων» -τα λεγόμενα «μαύρα κουτιά»- που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλησε να περιορίσει στα ελαφρά επαγγελματικά και στα φορτηγά. Δεν είναι πολύ παρεμβατικό; Ακριβώς… «Οι βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τροποποίησαν την πρόταση για να εξασφαλίσουν ότι οι καταγραφείς δεδομένων ατυχημάτων λειτουργούν σε ένα “σύστημα κλειστού βρόχου”, στο οποίο τα αποθηκευμένα δεδομένα αντικαθίστανται και δεν επιτρέπουν την αναγνώριση του οχήματος ή του οδηγού», διευκρινίζει το Κοινοβούλιο.
«Οι κατασκευαστές πρέπει να διασφαλίσουν ότι αυτά τα συστήματα και οι λειτουργικές δυνατότητες πρέπει να εξελιχτούν κατά τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η αποδοχή τους από τους χρήστες και ότι οι οδηγίες για τα οχήματα περιέχουν σαφείς και πλήρεις πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία τους», διευκρίνισε επίσης το Κοινοβούλιο.
Ο Róża Maria Barbara Gräfin von Thun und Hohenstein αναφέρει μια μελέτη που υπολόγισε σε 70 ή 80 ευρώ ανά αυτοκίνητο το κόστος όλων αυτών των εξοπλισμών, λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομίες κλίμακας που σχετίζονται με τη γενίκευσή τους. Παρόλα αυτά, εκείνο που παραμένει να μάθουμε είναι η προτεινόμενη πίστωση χρόνου μεταξύ της έναρξης ισχύος του κανονισμού και της εφαρμογής του. Θα πρέπει να ευθυγραμμιστεί με το χρόνο εξέλιξης του προϊόντος με ένα ρεαλιστικό τρόπο. Ο οποίος, σύμφωνα με τις μελέτες, είναι τουλάχιστον 36 μήνες πριν από την εφαρμογή.
drive.gr