Γράφει ο Δημήτρης Γιαγτζόγλου
Πρώτη φορά το επισκέφτηκα το 2012. Ένα Σάββατο πρωί. Τυχαία. Μου αρέσει από μικρός να περπατάω στο λιμάνι. Είδα την ταμπέλα. Κατάλαβα ότι πρόκειται για κάτι μοναδικό και ανέβηκα. Με υποδέχθηκαν δύο σκυλίτσες. Η Κούκα και η Ρένα. Η Κούκα βαριά και ασήκωτη. Hellas Liberty, ένα πλωτό μουσείο. Αμέσως νιώθεις ένα περίεργο φορτίο σε αυτό το πλοίο. Το φορτίο της ιστορίας του. Ακολούθησε μετά από λίγο καιρό «ζωντανή» ραδιοφωνική εκπομπή. Και μάλιστα είχαν έρθει και ακροατές της εκπομπής. Μετά από λίγα χρόνια και μια τηλεοπτική εκπομπή-αφιέρωμα.
Κατασκευάστηκε το 1943 στην Φλόριντα. Το 1944 διαμορφώθηκε κατάλληλα προκειμένου να μεταφέρει εύκαμπτους σωλήνες για λογαριασμό μιας εταιρείας που πραγματοποιούσε εγκαταστάσεις σωληνώσεων κάτω από την Μάγχη. Όλα αυτά για την τροφοδοσία με πετρέλαιο των Συμμαχικών Δυνάμεων από το Ηνωμένο Βασίλειο στις Γαλλικές ακτές.
Η απόκτηση ενός πλοίου τύπου Liberty και η μετατροπή του σε πλωτό μουσείο αποτέλεσε για πάρα πολλά χρόνια το όραμα αρκετών ανθρώπων της ελληνικής ναυτιλίας. Και μετά από πολλές προσπάθειες το πλοίο παραχωρήθηκε στην Ελλάδα μετά από νομοθετική ρύθμιση του Κογκρέσου και μετά από συντονισμένες ενέργειες της ελληνικής ομογένειας. Εμπνευστής και πρωτοστάτης για την απόκτηση του Liberty ήταν ο εφοπλιστής Σπύρος Πολέμης. Πριν από αυτή την εξέλιξη είχε αποφασιστεί η βύθισή του στον ωκεανό για να λειτουργήσει ως τεχνικό καταφύγιο ψαριών.
Όταν έφθασε εδώ ρυμουλκούμενο , γενικός συντονιστής και επόπτης των εργασιών επισκευής και ανακαίνισης ορίστηκε ο καπετάν Ευάγγελος Κούζιλος, πρώην πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού. Το κόστος για την ασφαλή ρυμούλκηση του πλοίου στην Ελλάδα και τις δαπάνες για τις εργασίες μετασκευής του, καλύφθηκαν με την γενναία επιχορήγηση του αείμνηστου καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου. Όπως μου έλεγε ο καπετάν Κούζιλος «πέρα από την ικανοποίηση που πήγε τόσο καλά κάτι που υποστήριζε και ήθελε πολύ από τότε που ήταν Πρόεδρος στην Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού, αισθάνεται και ευγνωμοσύνη στον αείμνηστο Κωνσταντακόπουλο που του εμπιστεύθηκε αυτή την θέση». Έχει και ένα ακόμη λόγο αν είναι τόσο χαρούμενος. «Ξεκίνησα την καριέρα μου ως δόκιμος πλοίαρχος σε ένα τέτοιο πλοίο. Και τώρα την τελειώνω πάλι σε ένα Liberty».
Πέρα από τον σπουδαίο ρόλο που διαδραμάτισαν στην διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και τις υπηρεσίες που προσέφεραν στην παγκόσμια οικονομία για πολλά χρόνια, τα Liberty έχουν συνδεθεί άρρηκτα με την μεταπολεμική ανασυγκρότηση και την εξέλιξη της ελληνικής ναυτιλίας.
Οι Αμερικανοί, ναυπήγησαν έναν τεράστιο αριθμό αυτών των πλοίων σε χρόνο ρεκόρ. Έχουν διασώσει δύο από αυτά στην αρχική τους μορφή, (τα είχα χρησιμοποιήσει για πολεμικές επιχειρήσεις διαθέτουν τον πολεμικό τους εξοπλισμό) και τα έχουν μετατρέψει σε πλωτά μουσεία. Αυτά είναι ελλιμενισμένα στο Σαν Φρανσίσκο και στην Βαλτιμόρη. Η Ελλάδα διαθέτει το Hellas Liberty. Το μοναδικό πλωτό μουσείο Liberty στην εμπορική του μορφή.
Το πλοίο είναι ελλιμενισμένο στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά στην προβλήτα ΣΙΛΟ ανοικτό στο κοινό καθημερινά. Κόσμος και λαός. Παλιοί και νέοι ναυτικοί, φοιτητές, μαθητές από όλες τις βαθμίδες, καραβολάτρεις, όπως τους αρέσει να αποκαλούνται, τουρίστες από τα κρουαζιερόπλοια. Όλοι έχουν την δυνατότητα να παρακολουθήσουν βίντεο με την ιστορία του πλοίου. Σε ένα από τα αμπάρια του πλοίου υπάρχει και συνεδριακός χώρος με σύγχρονες προδιαγραφές (για ομιλίες, παρουσιάσεις, συνέδρια). Υπάρχουν και αίθουσες, μικρότερα μουσεία, με ναυτικά όργανα, μοντέλα πλοίων κλπ.
Η Κούκα και η Ρένα είναι ακόμη εκεί. Έχουν μεγαλώσει πια αρκετά. Μα περιμένουν.
HELLAS LIBERTY
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΛΙΜΑΝΙ ΠΕΙΡΑΙΑ – ΑΚΤΗ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ
Τηλ : 6971829562