Είναι απλώς και μόνο ένα από τα θέματα της επικαιρότητας κάθε καλοκαίρι τα τελευταία χρόνια; Συχνά πυκνά και φέτος ακούσαμε, διαβάσαμε και είδαμε ρεπορτάζ για επιθέσεις, συχνά ιδιαιτέρως βίαιες κατά εφοριακών υπαλλήλων εν ώρα καθήκοντος.
- του Δημήτρη Γιαγτζόγλου
Ακούσαμε πάλι από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ότι δεν θα υπάρξει η παραμικρή ανοχή στην βία με αφορμή τις επιθέσεις σε ελεγκτές της ΑΑΔΕ και ταυτοχρόνως να προαναγγέλλονται αυστηρότερες ποινές για όσους ασκούν βία σε δημοσίους υπάλληλους την ώρα της δουλειά τους.
«Τέτοια φαινόμενα υπάρχουν και ιδιαιτέρως την περίοδο του καλοκαιριού με την εντατικοποίηση των ελέγχων, αν και έλεγχοι γίνονται καθ΄όλη την διάρκεια του χρόνου. Θα ήταν λάθος να βγάλουμε το συμπέρασμα ότι τέτοια φαινόμενα είχαμε μόνο φέτος ή τα τελευταία χρόνια και δεν είχαμε τα προηγούμενα. Το φως της δημοσιότητας, βλέπουν πολύ λιγότερα περιστατικά από αυτά που πραγματικά συμβαίνουν» τονίζει ο κ. Δημήτρης Μέρκος Γ.Γ του Συλλόγου Εφοριακών Αττικής. Και προσθέτει «έχουμε επιθέσεις τόσο σε ελέγχους που γίνονται έξω, σε μαγαζιά, όσο και εντός των υπηρεσιών. Τόσο η ηγεσία της ΑΑΔΕ, όσο και του υπουργείου Οικονομικών περιορίζονται σε επικοινωνιακού τύπου ανακοινώσεις.»
Οι προτάσεις των εφοριακών έχουν πέσει στο τραπέζι του διαλόγου εδώ και χρόνια. «Πρέπει να περιοριστεί η επιτόπου παρουσία των ελεγκτών. Αρκεί να εφαρμόζεται αυτό που πρέπει να εφαρμόζεται από την φορολογική νομοθεσία. Υπάρχουν εργαλεία που με επιτυχία αποδίδουν σε άλλες χώρες και δεν θα ανακαλύψουμε τον τροχό. Αν για παράδειγμα για μια τουριστική επιχείρηση έχεις μια εικόνα ότι προμηθεύεται συνεχώς ένα τεράστιο όγκο ποτών δεν χρειάζεται πολύ μυαλό να καταλάβεις αν κόβει ή όχι αποδείξεις. Το ζήτημα της υποστελέχωσης των υπηρεσιών. Στην περίοδο των μνημονίων έχουμε μείωση των οργανικών θέσεων κατά 50%. Είναι ανέφικτο έτσι κι αλλιώς να βρίσκεται πάνω από κάθε ταμειακή μηχανή κι ένας εφοριακός σε όλη την επικράτεια. Γιατί φυσικά η φοροδιαφυγή δεν υπάρχει μόνο στις τουριστικές περιοχές. Πρέπει να αναπτυχθούν τέτοιες πρακτικές που θα μας επιτρέπουν να μπορούμε από το γραφείο μας, χωρίς επαφή με τον φορολογούμενο, να κάνουμε το έλεγχο και να έχουμε μια σαφή εικόνα για το ποιος είναι ύποπτος φοροδιαφυγής και ποιος φοροδιαφεύγει.»
Δεν είναι, όμως, μόνο αυτά τα προβλήματα σύμφωνα με τον κ. Μέρκο. «Επιμένουμε πολύ σε αυτό που θα σας πω. Για το πώς αντιδρούν κάποιοι όταν πάμε για έλεγχο έχει άμεση σχέση με το μήνυμα που εκπέμπει η πολιτεία. Όταν έχουμε υπηρεσίες υποστελεχωμένες, όταν όποιος πάει σε μία ΔΟΥ διαπιστώνει συνθήκες παρακμής, λείπουν τα στοιχειώδη από την υλικοτεχνική υποδομή και τα αναλώσιμα. Όταν ο φορολογούμενος πολλές φορές πρέπει να φέρει το χαρτί Α4 για να του τυπώσουμε ένα πιστοποιητικό που χρειάζεται. Κάποιοι επιτήδειοι εισπράττουν αυτό το μήνυμα απαξίωσης και το χρησιμοποιούν. Όταν τα τελευταία χρόνια έχουμε συνεχώς μια διαδικασία παραγραφής φορολογικών υποθέσεων, λέει ο άλλος γιατί εγώ να πληρώσω όταν χιλιάδες υποθέσεις παραγράφονται. Αυτό από μόνο του στέλνει ένα μήνυμα ότι όποιος είναι νταής, μάγκας θα χρησιμοποιήσει άλλες μεθόδους και δεν θα πληρώσει.»
Είναι δε χαρακτηριστικό της κατάστασης τα τελευταία χρόνια το ότι «στους μεγάλους τουριστικούς προορισμούς της χώρας, για παράδειγμα στην Μύκονο και την Σαντορίνη, αλλά και σε πολλούς άλλους δεν υπάρχει φορολογική υπηρεσία. Εκεί που παράγεται τεράστιος πλούτος και ταυτοχρόνως τεράστια δυνατότητα για φοροδιαφυγή, εκεί οι προηγούμενες κυβερνήσεις φρόντισαν να κλείσουν τις εφορίες.»
Και το καλύτερο για το τέλος. «Όταν φεύγουν για παράδειγμα τρεις υπάλληλοι από την Αθήνα για έναν έλεγχο σε μια απόσταση 50 χιλιομέτρων θα πληρώσουν την βενζίνη από την τσέπη τους και θα πάνε με δικά τους αυτοκίνητο. Υπερωρίες δεν πληρώνονται κι αν θα τις πληρωθούν είναι 1 με 2 ευρώ η ώρα.»