Του Δημήτρη Γιατζόγλου
«Όσο προχωρά και εξελίσσεται η τεχνολογία, τόσο μειώνεται το ποσοστό διασφάλισης του απορρήτου των προσωπικών δεδομένων» ήταν η κοινή παραδοχή στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, στην οποία παρουσιάστηκαν αυτές τις μέρες τα στοιχεία της έκθεσης Πεπραγμένων για τα έτη 2017-2018.
Είναι δε χαρακτηριστικό αυτό που τόνισε ο αντιπρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών. «Δεν είναι εύκολο για την Αρχή να διασφαλίσει στο 100% το απόρρητο. Αν μας δοθούν αρμοδιότητες και τα μέσα σε προσωπικό και τεχνολογικό εξοπλισμό, να μπορέσουμε να το κάνουμε ίσως στο 90%».
Στο usay.gr για το θέμα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων μιλάει ο ποινικολόγος Περικλής Πασχάκης. «Είναι γεγονός ότι υπάρχει νομοθεσία, τόσο ευρωπαϊκή όσο και εθνική πια, η οποία ρυθμίζει τις περιπτώσεις της προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Υπάρχει αυτός ο γενικός κανονισμός για τον οποίο έγινε μεγάλη κουβέντα τον Μάιο του 2018 και η υπάρχει και η εθνική νομοθεσία η οποία πρόσφατα εκδόθηκε. Το ότι όλοι μας χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο και γενικότερα κάνουμε συναλλαγές με αυτόν τον τρόπο, σημαίνει ότι οφείλουμε να ενημερωθούμε για το ποια είναι τα δικαιώματά μας για τη διαχείριση των προσωπικών μας δεδομένων και αφού το κάνουμε αυτό θα δούμε ότι τόσο οι δημόσιοι φορείς όσο και αυτοί του ιδιωτικού τομέα θα είναι περισσότερο προσεκτικοί στο πως τα διαχειρίζονται και στην ουσία θα εφαρμόζεται και το νομικό πλαίσιο που υπάρχει. Το βασικό δικαίωμα που μας δίνει ως όπλο και η ευρωπαϊκή αλλά και η εθνική νομοθεσία είναι ότι μπορούμε να ενημερωνόμαστε για το πως διαχειρίζεται ο κάθε φορέας τα προσωπικά μας δεδομένα, που τα χρησιμοποιεί κα για αυτά όλα να μας ενημερώνει. Αυτό είναι ένα πολύ βασικό δικαίωμά μας. Πρέπει να μας ενημερώνουν για ποιο λόγο χρησιμοποιούν τα προσωπικά μας δεδομένα για που αλλά και ποια δεδομένα κάθε φορά».
Ειδικά για τα τηλεφωνήματα που δεχόμαστε για οφειλές μας. «Για θέματα οφειλών και ενοχλήσεων που δέχονται πολλοί και καθημερινά από εισπρακτικές εταιρείες για παράδειγμα, θα πρέπει να ξέρουν οι πολίτες ότι έχουν βγει πολλές αποφάσεις που έχουν επιβάλλει πρόστιμα, γιατί ακριβώς δεν έχουν ενημερώσει για ποιο λόγο χρησιμοποιούν τα προσωπικά τους δεδομένα. Πολλές φορές αυτό το κάνουν παράνομα, με αποτέλεσμα η πρακτική αυτή ακόμη κι ένα τηλεφώνημα από μια εισπρακτική εταιρία να είναι εντελώς παράνομο και αντίθετο προς την ευρωπαϊκή και την εθνική νομοθεσία».
Κεφάλαιο συναλλαγές μέσω διαδικτύου. «Η αλήθεια είναι ότι η φύση του διαδικτύου είναι τέτοια, μιλάμε για ένα χάος, αλλά και η εξέλιξη της τεχνολογίας είναι τέτοια που ο νομοθέτης τις περισσότερες φορές αδυνατεί να παρακολουθήσει ώστε να προλάβει να κάνει τέτοιες ρυθμίσεις που να προβλέπουν τέτοιες περιπτώσεις. Η νομοθεσία, λοιπόν, για το θέμα των συναλλαγών μέσω διαδικτύου, δεν μπορούμε να πούμε ότι καθορίζεται από ένα πλήρες νομοθετικό πλαίσιο ούτε σε εθνικό, αλλά ούτε και σε ευρωπαϊκό ή παγκόσμιο επίπεδο, το οποίο να μπορεί να καλύψει όλες αυτές τις περιπτώσεις. Τώρα γίνονται κάποια πράγματα και προσπαθούν οι νομοθεσίες ανάλογα με αυτά που διαπιστώνουν να προσπαθήσουν να ρυθμίσουν τέτοιες περιπτώσεις. Θα ήταν χρήσιμο να ξέρουν αυτοί που κάνουν τέτοιου είδους συναλλαγές να χρησιμοποιούν σελίδες που έχουν τη ένδειξη «ασφαλής», γιατί υπάρχουν σελίδες που έχουν την ένδειξη ότι δεν είναι και γενικότερα να προτιμούν να κάνουν τέτοιου είδους συναλλαγές που έχουν μια αναγνωρισιμότητα παραπάνω από άλλες. Να ξέρουν πάντως ότι για παράδειγμα αν κάνεις μια αγορά μέσω διαδικτύου, έχεις το δικαίωμα μέσα σε δεκαπέντε μέρες να το επιστρέψεις χωρίς καμία αιτιολογία και να πάρεις πίσω τα χρήματά σου. Τώρα για περιπτώσεις που πέφτουν κάποιοι θύματα απάτης μέσω διαδικτύου, υπάρχει η διαδικασία μέσω της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και να βρουν την ηλεκτρονική διεύθυνση αυτού που έστησε την απάτη και να ξεκινήσει μια διαδικασία εναντίον του. Όμως ακριβώς επειδή είναι η φύση του διαδικτύου τέτοια δεν είναι πάντα εύκολο αυτό. Σε περιπτώσεις απάτης εκ των υστέρων είναι δύσκολο να βρει το δίκιο του».