Οι αγωγοί φυσικού αερίου, έχουν πολύ πριν την υπογραφή για τον EastMed, μπει στην ζωή μας.
Ακούμε για την διπλωματία των αγωγών, τον πόλεμο των αγωγών, και πάει λέγοντας. Χάρτες με διαδρομές και κάρτες με τεχνικά στοιχεία για το κόστος των αγωγών, τις δυνατότητες που έχουν (σχετικά με την ποσότητα φυσικού αερίου που μπορούν να μεταφέρουν), κτλ επίσης μας «βομβαρδίζουν» καθημερινά.
Πως όμως φτάνει ένας αγωγός από την πηγή μέχρι το τέρμα του, τον καταναλωτή;
- Γράφει ο Κώστας Αττίας
Για να ολοκληρωθεί ένας αγωγός φυσικού αερίου, ειδικά όταν περνάει από το υδάτινο στοιχείο απαιτείται να προηγηθεί μία λεπτομερής μελέτη και στην συνέχεια να υλοποιηθεί μία πολύπλοκη τεχνική διαδικασία.
Τα κομμάτια του αγωγού δοκιμάζονται για να είναι τεχνικά άρτια ένα προς ένα, οι κολλήσεις γίνονται με τρόπο που εξασφαλίζει την αντοχή και την στεγανότητα του αγωγού και η τοποθέτηση κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού γίνεται με απόλυτη ακρίβεια και χρήση κάθε μέσου, από γερανούς μέχρι ειδικά «μπαλόνια» που δεν αφήνουν τίποτα στην τύχη.
Το 2005, πέντε εταιρείες ένωσαν τις δυνάμεις τους για να φτιάξουν τον αγωγό Nord Stream. Σκοπός τους να προμηθεύσουν την Ευρώπη με φυσικό αέριο. Στόχος να φτιαχτούν δύο αγωγοί στην Βαλτική, μήκους 1224 χλμ.
26.000.000 νοικοκυριά στην Ευρώπη μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους από το αέριο που φτάνει στα σπίτια τους μέσω του αγωγού. Ενός αγωγού που τοποθετήθηκε στην συμφωνημένη πορεία του από πλοία τα οποία κομμάτι – κομμάτι ένωναν τα μέρη που βυθίζονταν στην θάλασσα.
Στο επόμενο βίντεο βλέπουμε πως αυτός ο τεχνικός άθλος έγινε πραγματικότητα σε ότι αφορά τις υποθαλάσσιες εργασίες. Με τους σωλήνες να κόβονται κάτω από το νερό, να ευθυγραμμίζονται και να γίνονται οι κολλήσεις των κομματιών. Και στην συνέχεια με την απομάκρυνση των κατασκευών που χρησιμοποιήθηκαν για να ευθυγραμμίσουν τον αγωγό και να παρέχουν το «δωμάτιο» για την συγκόλληση.
Έναν παρόμοιο τεχνικό άθλο θα κληθούν να ολοκληρώσουν και οι κατασκευαστές του EastMed χάρη στον… Ερντογάν ο οποίος άθελα του με την συμπεριφορά του οδήγησε στην δημιουργία του αγωγού – «ασπίδα» της Κρήτης απέναντι στο σύμφωνο Τουρκίας – Λιβύης.
Το πως το «κατάφερε» αυτό ο σουλτάνος το εξήγησε, μιλώντας στον ΣΚΑΪ ο καθηγητής Κ. Υφαντής.
«Το project αυτό καθίσταται πολιτικά σκόπιμο εξαιτίας της τουρκικής συμπεριφοράς. Αν η Τουρκία είχε άλλη συμπεριφορά, αν είχε άλλες σχέσεις με το Ισραήλ και με την Κυπριακή Δημοκρατία ακόμα και με εμάς τότε το λογικό θα ήταν το μεγαλύτερο κομμάτι του αγωγού να ήταν χερσαίο στην Τουρκία» είπε χαρακτηριστικά ο καθηγητής εξηγώντας γιατί μια λύση πιο δαπανηρή και δύσκολη είναι πια μονόδρομος .
Τον EastMed που θα περάσει από την Κύπρο, την Κρήτη και την Πελοπόννησο θα έχουν λόγο να τον στηρίζουν όχι μόνο όλοι όσοι θα συμμετέχουν στον αγωγό αλλά και όλοι όσοι ως καταναλωτές θα έχουν κέρδη από την ύπαρξη του. Επειδή η ύπαρξη του στηρίζει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης η οποία δεν μπορεί να είναι παιχνίδι στα χέρια του Ερντογάν ο οποίος ήδη έχει ένα όπλο, το προσφυγικό, για να απειλεί την Ευρώπη.