Έντονη αναστάτωση έχει προκαλέσει στο μεγαλύτερο τμήμα της αγοράς η διάταξη που θα τεθεί σήμερα προς ψήφιση στη Βουλή και κινδυνεύει να οδηγήσει το Επικουρικό Κεφάλαιο Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων σε ουσιαστική χρεοκοπία.
Το Επικουρικό Κεφάλαιο αφορά πολλές χιλιάδες συμπολίτες μας και πιθανόν στο μέλλον να αφορά και κάθε έναν από εμάς. Και αυτό γιατί στις περιπτώσεις αυτοκινητιστικών ατυχημάτων, καλύπτει και αποζημιώνει:
• Όσους τράκαραν με ανασφάλιστα οχήματα (πάνω από ένα εκατομμύριο σήμερα).
• Όσους χτυπήθηκαν από οδηγούς οι οποίοι στη συνέχεια κατάφεραν να διαφύγουν χωρίς να γίνουν αντιληπτοί και
• όσους χτυπήθηκαν από οδηγούς, οι οποίοι ήταν μεν ασφαλισμένοι, αλλά σε εταιρείες των οποίων στη συνέχεια η άδεια ανακλήθηκε.
Επίσης, το Επικουρικό Κεφάλαιο, σύμφωνα με το euro2day.gr, (τόσο λόγω των λουκέτων στον ασφαλιστικό κλάδο που έλαβαν χώρα κατά την τελευταία δεκαετία, όσο και εξ αιτίας του πολλών εκατοντάδων χιλιάδων ανασφάλιστων οχημάτων ακόμη και κατά την προ κρίσης περίοδο) αντιμετωπίζει εδώ και χρόνια οξύτατα οικονομικά προβλήματα (βλέποντας τον ισολογισμό του 2014 μιλάμε για αρνητικά ίδια κεφάλαια ύψους 464 εκατ. ευρώ, για εκκρεμείς αποζημιώσεις 562 εκατ. ευρώ και για διαθέσιμα 86 εκατ. ευρώ).
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι αν σήμερα υποβάλει κάποιος αίτηση αποζημίωσης στο Επικουρικό, θα εισπράξει μεν το σύνολο του ποσού που δικαιούται αλλά κάπου προς το τέλος του 2017, δηλαδή περίπου σε δύο χρόνια.
Η Βουλή των Ελλήνων έρχεται σήμερα να νομοθετήσει ότι από εδώ και στο εξής, για όσες ασφαλιστικές εταιρείες κλείνουν, το Επικουρικό Κεφάλαιο θα εξακολουθήσει να αποζημιώνει τους πληγέντες οδηγούς, χωρίς όμως να δικαιούται τα σχετικά αποθεματικά που διέθετε η εταιρεία πριν ανακληθεί η άδειά της.
Αν ψηφιστεί κάτι τέτοιο, τότε θα μιλάμε για τη χαριστική βολή στο Επικουρικό Κεφάλαιο, γιατί ουσιαστικά το Επικουρικό δεν θα διαθέτει την απαιτούμενη ρευστότητα για να καταβάλει αποζημιώσεις.
Ποια λοιπόν θα είναι τότε τα πιθανότερα σενάρια;
• Έστω οδηγός αυτοκινήτου Α χτυπηθεί από αυτοκίνητο του οδηγού Β με ευθύνη του δεύτερου και στη συνέχεια η ανακληθεί η άδεια λειτουργίας της ασφαλιστικής εταιρείας του Β. Αν στην περίπτωση αυτή, οι δύο οδηγοί έχουν προχωρήσει σε φιλικό διακανονισμό, τότε θα πληρώσει τη ζημιά η ασφαλιστική εταιρεία του οδηγού Α' (που δεν ευθύνεται σε τίποτε!) και στη συνέχεια θα απαιτήσει το ποσό από τον Εκκαθαριστή της ασφαλιστικής εταιρείας που πτώχευσε (πολύ αβέβαιο αν θα της επιστραφεί μέρος του ποσού μετά από πολλά χρόνια). Άρα από μια τέτοια εξέλιξη θα πληγούν οι υγιείς επιχειρήσεις.
• Αν τώρα στο παραπάνω παράδειγμα δεν γίνει φιλικός διακανονισμός, τότε ο οδηγός Α αντί να περιμένει γύρω στα δύο χρόνια προκειμένου να πάρει όσα δικαιούται από το Επικουρικό Κεφάλαιο, θα στραφεί και αυτός στον Εκκαθαριστή και θα είναι αμφίβολο το αν, πότε και ποιο ποσοστό θα εισπράξει από τα χρήματα που δικαιούται!
Οι διαμαρτυρίες της πλειονότητας των παραγόντων της ασφαλιστικής αγοράς είναι εντονότατες και όλοι ελπίζουν πως στη σημερινή ψηφοφορία στη Βουλή θα επικρατήσουν «δεύτερες σκέψεις».
Ωστόσο σε μειοψηφική βάση εκφέρεται το επιχείρημα ότι το Επικουρικό Κεφάλαιο δεν θα πρέπει να έχει ως αποστολή την αποζημίωση των οδηγών που έχουν εμπλακεί σε πτωχευμένες εταιρίες οπότε η υπό ψήφιση διάταξη τους βρίσκει σύμφωνους.