ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα «κοράκια» τα δάνεια μέσα σε 90 ημέρες – Η διαδικασία πώλησης – Έρχονται και στεγαστικά

Σε δύο φάσεις ξετυλίγεται η στρατηγική της κυβέρνησης για τα «κόκκινα» δάνεια. Η πρώτη, όπως προκύπτει από το νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί την Τρίτη για να έρθει το 1 δισ. ευρώ της δόσης την Παρασκευή, δίνει «αναστολή εκτέλεσης» για δύο μήνες στα δάνεια των νοικοκυριών για αγορά πρώτης κατοικίας, η τύχη των οποίων θα κριθεί στο παζάρι του Ιανουαρίου για την πρώτη αξιολόγηση από τους θεσμούς.
 
Τις επόμενες μέρες θα κατατεθεί και νέο φορολογικό νομοσχέδιο, που όπως διαρρέει το Υπουργείο Οικονομικών θα προβλέπει υποχρέωση διπλάσιων δαπανών με κάρτες (20% αντί 10% που ίσχυε με τις αποδείξεις) από 1.1.2016. Με υπουργική απόφαση, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, θα επιχειρηθεί να γίνει και ο διαχωρισμός του ΑΔΜΗΕ από την ΔΕΗ, προφανώς για να μη χρειαστεί να περάσει η κυβέρνηση από τη βάσανο τής συζήτησης στη Βουλή.

Ποια δάνεια βγαίνουν «στο σφυρί»

Μετά την ψήφιση του εφαρμοστικού νόμου στη Βουλή, προς πώληση θα μπαίνουν όσα δάνεια που δεν εξυπηρετούνται για πάνω από 90 ημέρες, αλλά ακόμα και δάνεια που εξυπηρετούνται, μαζί με «κόκκινα», του ίδιου δανειολήπτη.
 
Παρόλα αυτά, αναστέλλεται ως τις 15 Φεβρουαρίου η πώληση για τα στεγαστικά α' κατοικίας, τα καταναλωτικά νοικοκυριών και για τα δάνεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
 
Η τράπεζα οφείλει να προειδοποιεί το δανειολήπτη 12 μήνες πριν από την πώλησή του, με εξαίρεση τους μη συνεργάσιμους δανειολήπτες. Οι εταιρίες αυτές θα μπορούν να αναθέτουν σε εισπρακτικές εταιρίες το «ευαίσθητο» θέμα της ενημέρωσης των δανειοληπτών για τις οφειλές τους.
 
Όλες οι εταιρίες που θα λάβουν άδεια αγοράς «κόκκινων» δανείων θα πρέπει να δημοσιοποιηθούν από την Τράπεζα της Ελλάδας, η οποία θα ασκεί και την προβλεπόμενη εποπτεία.

 
«Δωράκια» στο δημόσιο

Στη μάχη για το νέο Μισθολόγιο, στο εξής θα αποσυνδέονται οι βαθμοί των δημοσίων υπαλλήλων από το μισθό τους, ενώ θα ισχύσουν δύο ταχύτητες αυξήσεων: Ανά τριετία για υπαλλήλους Υποχρεωτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και ανά 2ετία για Τεχνολογικής και Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Παρόλα αυτά, οι αυξήσεις για πτυχιούχους ΑΕΙ και ΤΕΙ θα είναι κάθε φορά μκρότερες κατά 20% (με συντελεστή 0,55 αντί 0,7) σε σχέση με τους «μη προσοντούχους» συναδέλφους τους. 

Επιπλέον, «ξεπαγώνουν» μετά από 5 χρόνια οι μισθολογικές ωριμάνσεις ευνοώντας τους πιο νέους υπαλλήλους, ενώ συμφωνήθηκε να γίνονται πιο γρήγορα οι μισθολογικές ωριμάνσεις για τους «άριστους», δηλαδή τους υπαλλήλους με υψηλή απόδοση. Μάλιστα, προκειμένου να προστατευθούν οι παλαιότεροι υπάλληλοι, θα ενεργοποιείται η προσωπική διαφορά, έτσι ώστε τελικά να μην υπάρξει καμία μείωση μισθού με την εφαρμογή των νέων κλιμακίων.
 
Έτσι, προβλέπεται ότι δεν θα μειωθεί κανένας μισθός στο δημόσιο, αντιθέτως θα δοθούν αυξήσεις και πριμ που θα κοστίζουν στο κράτος περίπου 150 εκατ. ευρώ ετησίως. Τόσο η έκθεση κόστους που ετοίμασε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, όσο και τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου, επειβεβαιώνουν το γεγονός αυτό, ενώ ο υπουργός Οικονομικών κύριος Ευκλείδης Τσακαλώτος επιχαίρει, λέγοντας ότι «η δική μας συμφωνία είναι καλύτερη από την πρόταση Γιούνκερ που κατεψήφισε ο λαός» στο δημοψήφισμα του Ιουλίου.
 
Αντί να δικαιολογήσει όμως η κυβέρνηση το πώς θα καλύψει την επιβάρυνση των 150 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό, το Γενικό Λογιστήριο και στελέχη του οικονομικού επιτελείου υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, επειδή στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2015-2018 είχε προβλεφθεί αύξηση δαπάνης στο δημόσιο για το 2016, καθώς δεν «ξεπάγωνουν» οι μισθολογικές προαγωγές στο δημόσιο.
 
Ωστόσο, το επιχείρημα αυτό αποκαλύπτει επίσης ότι:

 

  • Η κυβέρνηση αναγνωρίζει εμμέσως έτσι ότι τις αυξήσεις αυτές θα τις έδινε η προηγούμενη κυβέρνηση, που είχε καταρτίσει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2015-2018.
  • Το «ξεπάγωμα» των μισθών, που προβλεπόταν στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα  2015-2018, θα κόστιζε στο δημόσιο περί τα 80 εκατ. ευρώ, αλλά την ίδια στιγμή το ΑΕΠ της χώρας το 2016 θα ήταν 197 δισ. ευρώ και όχι 174 δισεκατ. ευρώ που  προβλέπει ο νέος προϋπολογισμός! Η χώρα δηλαδή έχει χάσει 23 δισ. ευρώ από αυτά που προβλέπονταν για φέτος και άρα το Μεσοπρόθεσμο 2015-2018 έχει πεταχτεί ήδη στον κάδο των απορριμμάτων. Μάλιστα η κυβέρνηση δεν έχει καταθέσει καν το νέο Μεσοπρόθεσμο 2016-2019 (ενώ το προηγούμενο είχε συνταχθεί τον Απρίλιο του 2014) και δεν αποκλείεται να μην το καταθέσει πριν τον Ιανουάριο του 2017.

Πηγή: protothema.gr

Διαβάστε επίσης: Τι αλλάζει στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων – Ποιοι θα δουν αυξήσεις