Η καλή ημέρα φαίνεται από το πρωί λέει η παροιμία. Στην προκειμένη περίπτωση στο Grand Prix του Αζερμπαϊτζάν η κακή ημέρα φάνηκε από τα ανεπίσημα δοκιμαστικά της Παρασκευής.
Τα προβλήματα στην ακατάλληλη «πίστα» στο Baku City Circuit ξεκίνησαν από την Παρασκευή, συνεχίστηκαν το Σάββατο και στον αγώνα της Κυριακής οι δύο διεκδικητές του τίτλου του Max Verstappen και Lewis Hamilton τα έχασαν όλα από τη μια στιγμή στην άλλη και μάλιστα λίγα λεπτά πριν την καρό σημαία.
Ο Max Verstappen είχε κλατάρισμα ενώ ο Lewis Hamilton δεν έστριψε ενώ βρισκόταν στη 2η θέση και πήγε ευθεία με αποτέλεσμα να τερματίσει στην τελευταία θέση. Τι απογοήτευση.
Αυτός που χαμογέλασε από το πουθενά ήταν ο Sergio Perez που κέρδισε το πρώτο του Grand Prix ενώ με τις ανατροπές που έγιναν στους δύο τελευταίους γύρους ο Sebastian Vettel τερμάτισε στη 2η θέση και η Aston Martin ανέβηκε στο βάθρο των νικητών. Στην 3η θέση τερμάτισε ο Pierre Gasly.
Έτσι για πρώτη φορά η βαθμολογία για τους δύο διεκδικητές αυτή τη φορά δεν άλλαξε.
Για τα δύο κλαταρίσματα του Stroll και του Verstappen ειπώθηκαν πολλά. Και τα δύο έγιναν στη μεγάλη ευθεία. Ωστόσο η Pirelli δεν μπήκε στη διαδικασία να απαντήσει στις αιχμές που κάποιοι άφησαν. Στον 29ο γύρο κλατάρισε το πίσω αριστερά ελαστικό του Stroll, στην ευθεία που τα μονοθέσια αγγίζουν τα 300 χιλιόμετρα. Μην ξεχνάμε ότι φορούσε τη σκληρή γόμα. Η σκέψη που είχε κάνει ο Stroll δεν του βγήκε. Με σκληρή γόμα ήταν και ο Ολλανδός. Η Pirelli έδινε περιθώριο μέχρι και 40 γύρους. Πράγμα που σημαίνει ότι όλοι ήταν μέσα στο όριο των αντοχών.
Γιατί όμως κλατάρισαν τα δυο αριστερά λάστιχα των δύο πιλότων;
Πήγαιναν και οι δύο με 300 χιλιόμετρα και το κλατάρισμα έγινε στη μεγάλη ευθεία. Η Red Bull διαμαρτυρήθηκε. Ο Verstappen, κατηγόρησε την Pirelli και ζήτησε να ερευνηθεί για πιο λόγο υπήρξαν δύο κλαταρίσματα.
Σχετικά με τα δύο συμβάντα η Pirelli δεν έχει πάρει ακόμα επίσημη θέση. Ο Mario Isola, επικεφαλής των αγωνιστικών δραστηριοτήτων της Pirelli είπε ότι σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις τα δύο κλαταρίσματα φαίνεται να οφείλονται σε θραύσματα που υπήρχαν στην πίστα και όχι σε αστοχία των ίδιων των ελαστικών.
Στηρίζοντας αυτή την άποψη ο Isola ανέφερε τέσσερα στοιχεία.
Το ένα είναι ότι βρέθηκε κόψιμο και σε ένα από τα ελαστικά του Hamilton (στο πίσω δεξιά), το οποίο έφτανε τα 6 εκατοστά βάθος. Σ αυτήν τη περίπτωση δεν υπήρχε κλατάρισμα επειδή δεν είχε πειραχτεί ο σκελετός του ελαστικού.
Το δεύτερο είναι ότι άλλοι οδηγοί έκαναν επίσης πολλούς γύρους με τη σκληρή γόμα, χωρίς να υπάρξει κανένα πρόβλημα ( ο Norris έκανε 41 γύρους) .
Ο Perez πρακτικά είχε καταπονήσει στον ίδιο βαθμό τη λευκή γόμα της Pirelli, καθώς το δικό του pit stop έγινε μόλις ένα γύρο μετά από εκείνο του Verstappen.
Το τρίτο στοιχείο ήταν τα θραύσματα στην πίστα. Είπε χαρακτηριστικά τη λέξη debris. Δεν αποκλείεται να τα έφερε ο αέρας μέσα στην πίστα.
Το τέταρτο στοιχείο και πολύ σημαντικό είναι ότι στη συγκεκριμένη πίστα τα αριστερά λάστιχα δεν καταπονούνται.
Όλα τα ελαστικά που χρησιμοποιήθηκαν στον αγώνα αλλά και τα θραύσματα που μάζεψαν οι τεχνικοί έχουν μεταφερθεί στα εργαστήριά της στο Μιλάνο προκειμένου να γίνουν αναλύσεις.
Ο Mario Isola είπε σχετικά:
«Κανένα από τα υπόλοιπα ελαστικά που είχαν παρόμοια ή μεγαλύτερη καταπόνηση κατά τη διάρκεια του αγώνα, δεν έφερε σημάδια εκτεταμένης φθοράς. Αντίθετα βρήκαμε ένα κόψιμο σε ένα ακόμη αριστερό ελαστικό που ήταν τοποθετημένο στο μονοθέσιο του Lewis Hamilton στην ίδια φάση του αγώνα. Δεν υπήρξε καμία προειδοποίηση ή δόνηση πριν από τα δυο συμβάντα. Επιπλέον το πίσω αριστερά ελαστικό δεν είναι αυτό που καταπονείται περισσότερο σ’ αυτή τη διαδρομή».
Στον αγώνα
Ο νικητής οδηγός της Red Bull, Sergio Perez κέρδισε με δυο αλλαγές ελαστικών. Εκκίνησε με P Zero κόκκινη/μαλακή γόμα, έβαλε την P Zero λευκή/σκληρή γόμα και ξανά τη μαλακή. Ο αγώνας διεκόπη με κόκκινη σημαία τρεις γύρους πριν το φινάλε, μετά από ατύχημα που υπέστη ο επικεφαλής, Max Verstappen με την άλλη Red Bull. Υπό το καθεστώς κόκκινης σημαίας, οι οδηγοί άλλαξαν ελαστικά, πριν από το τελικό σπριντ.
Οι περισσότεροι οδηγοί υιοθέτησαν στρατηγική μαλακής σε σκληρή γόμα πριν από τη διακοπή με κόκκινη σημαία. Μετά όλοι τους επέλεξαν τη μαλακή γόμα ως το φινάλε.
Λίγο μετά το μέσο του αγώνα εμφανίστηκε αυτοκίνητο ασφαλείας όταν ο οδηγός της Aston Martin, Lance Stroll τράκαρε κοντά στην είσοδο των πιτ λόγω κλαταρίσματος του πίσω αριστερά ελαστικού. Όταν άνοιξε εκ νέου η είσοδος των πιτ, πέντε οδηγοί επέλεξαν να αλλάξουν ελαστικά. Έβαλαν τη σκληρή ή τη μαλακή γόμα.
Πώς συμπεριφέρθηκε το κάθε ελαστικό
- ΣΚΛΗΡΗ C3: Ήταν η γόμα κλειδί στο Αζερμπαϊτζάν καθώς χρησιμοποιήθηκε στο δεύτερο και μεγαλύτερο μέρος του αγώνα από την πλειοψηφία των οδηγών.
- MEΣΗ C4: Χρησιμοποιήθηκε από τρεις οδηγούς στην αρχή του αγώνα,αντί για τη μαλακή ή τη σκληρή γόμα.
- ΜΑΛΑΚΗ C5: Η πλειοψηφία των οδηγών, συμπεριλαμβανομένων των 10 πρώτων εκκίνησαν μ’ αυτή τη γόμα. Ο οδηγός της Aston Martin, Sebastian Vettel (που τελικά τερμάτισε δεύτερος) τη χρησιμοποίησε για 18 γύρους και βρέθηκε στο πρώτο μέρος του αγώνα ακόμη και επικεφαλής. Ο Vettel ήταν ο μόνος από τους προπορευόμενους οδηγούς στο τελικό σπριντ, με νέο σετ μαλακής γόμας.