ΔΙΕΘΝΗ

Δεν φαντάζεστε τι βρήκε σε κελάρι παλιατζής στο Κάπρι! (ΦΩΤΟ)

Αυθεντικό έργο του Πάμπλο Πικάσο φαίνεται ότι είναι ένας πίνακας που είχε εντοπίσει προ δεκαετιών ένας παλιατζής, ενώ καθάριζε το κελάρι ενός σπιτιού στο Κάπρι.

Ο Λουίτζι Λο Ρόσο, όπως αναφέρει ο βρετανικός Guardian, βρήκε τον πίνακα το 1962 και τον πήρε μαζί του στο σπίτι του στην Πομπηία, όπου τοποθετήθηκε σε μία φτηνή κορνίζα στον τοίχο του σαλονιού του, όπου βρισκόταν τις επόμενες δεκαετίες.

Το πορτρέτο θεωρείται ότι είναι μια παραμορφωμένη εικόνα της Ντόρα Μαάρ, Γαλλίδας φωτογράφου και ζωγράφου που ήταν ερωμένη και μούσα του Πικάσο. Η υπογραφή του διάσημου καλλιτέχνη βρισκόταν στην πάνω αριστερή γωνία. Όμως ο Ρόσο δεν ήξερε ποιος ήταν.

Ο πίνακας κέντρισε το ενδιαφέρον του γιου του, που μελέτησε μια εγκυκλοπαίδεια ιστορίας της τέχνης και άρχισε να ψάχνει περισσότερες πληροφορίες.

Η οικογένεια ζήτησε τελικά τη συμβουλή μιας ομάδας εμπειρογνωμόνων, συμπεριλαμβανομένου ενός γνωστού ντετέκτιβ τέχνης, του Μαουρίτσιο Σερατσίνι. Μετά από χρόνια πολύπλοκων ερευνών, η Σίντσια Αλτιέρι, γραφολόγος και μέλος της επιστημονικής επιτροπής του Ιδρύματος Arcadia, που ασχολείται με τις εκτιμήσεις, τις αποκαταστάσεις και τις αποδόσεις έργων τέχνης, επιβεβαίωσε ότι η υπογραφή στον πίνακα, που σήμερα αποτιμάται στα 6 εκατ. ευρώ ανήκει στον Πικάσο.

Η Αλτιέρι δήλωσε στη βρετανική εφημερίδα ότι δούλεψε μήνες πάνω στην υπογραφή, την οποία συνέκρινε με κάποια από τα αυθεντικά έργα του. «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η υπογραφή είναι δική του. Δεν υπήρχαν στοιχεία που να υποδηλώνουν ότι ήταν ψεύτικη», τόνισε.

Ο Πικάσο επισκεπτόταν συχνά το Κάπρι και ο πίνακας, που μοιάζει εντυπωσιακά με το έργο του «Buste de femme (Dora Maar)», εκτιμάται ότι φιλοτεχνήθηκε μεταξύ 1930 και 1936.

Ο Λο Ρόσο έχει πεθάνει. Όμως ο γιος του, Αντρέα, που σήμερα είναι 60 ετών, συνέχισε την προσπάθεια να εντοπίσει τον καλλιτέχνη που φιλοτέχνησε τον πίνακα.

Ο Λο Ρόσο, όπως περιγράφει, βρήκε τον πίνακα πριν καν γεννηθεί ο ίδιος. «Δεν ήταν πολύ καλλιεργημένος άνθρωπος. Ενώ διάβαζα για τα έργα του Πικάσο στην εγκυκλοπαίδεια, κοίταζα τον πίνακα και συνέκρινα την υπογραφή του. Έλεγα συνέχεια στον πατέρα μου ότι ήταν παρόμοια, αλλά δεν καταλάβαινε. Καθώς όμως μεγάλωνα, συνέχισα να αναρωτιέμαι», αναφέρει.

Ο Αντρέα Λο Ρόσο δήλωσε ότι υπήρξαν στιγμές που η οικογένεια σκεφτόταν να ξεφορτωθεί τον πίνακα. «Η μητέρα μου δεν ήθελε να τον κρατήσει – έλεγε συνέχεια ότι ήταν φρικτός».

Ο ίδιος προσπάθησε να επικοινωνήσει αρκετές φορές με το Ίδρυμα Πικάσο στη Μάλαγα. Όπως υποστηρίζει, το ίδρυμα δεν έδειξε κανένα ενδιαφέρον να εξετάσει τους ισχυρισμούς του, καθώς τους θεώρησε ψευδείς. Το Ίδρυμα έχει τον τελευταίο λόγο για την αυθεντικότητα του πίνακα, ο οποίος τώρα είναι καταχωνιασμένος σε ένα θησαυροφυλάκιο στο Μιλάνο.