Την ώρα που όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες σφραγίζουν ερμητικά τα σύνορά τους για να ανασχέσουν τη μετάδοση του κορωνοϊού, δύο από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές χαρτοπολτού προειδοποιούν πως οι μακρές ουρές φορτηγών που δημιουργούνται και προκαλούν αργοπορίες καθυστερούν σημαντικά την τροφοδοσία στην πρώτη ύλη ίσως του πιο περιμάχητου προϊόντος στα σουπερμάρκετ πολλών χωρών ενόψει καραντίνας: του χαρτιού τουαλέτας.
Το Μάρτιο, χώρες όπως η Νορβηγία, η Γερμανία κι η Ισπανία έκλεισαν τα σύνορά τους για τη μη ζωτικής σημασίας κυκλοφορία οχημάτων. Ναι μεν τα εμπορικά φορτία μπορούν να διαβούν τα σύνορα, όμως οι έλεγχοι κι οι νέοι κανονισμοί καθυστερούν τα φορτία των τραίνων και φορτηγών που τροφοδοτούν τις αποθήκες και τα εργοστάσια στη Βόρειο Αμερική και την Κίνα.
Ως αποτέλεσμα, η φιλανδική Metsä Fibre κι η σουηδική Södra Cell International τόνισαν στο πρακτορείο Reuters πως φορτηγά με χαρτοπολτό προς την Ευρώπη καθηλώνονται στις μακρές ουρές των συνόρων για ώρες, ή ακόμη για 48ωρα ολόκληρα.
Προϊόντα που χρησιμοποιούν χαρτοπολτό, όπως τα χαρτιά τουαλέτας της Kimberly-Clark’s Cottonelle, ή οι πάνες Pampers της P&G, αποτελούν αντικείμενο μαζικών αγορών από τους τρομοκρατημένους από την καραντίνα καταναλωτές, καθώς μένουν σπίτι για να επιβραδύνουν την εξάπλωση της COVID-19. Μολονότι οι αποθήκες και τα καταστήματα διαθέτουν για πολύ καιρό ακόμη αρκετό απόθεμα, η πρωτοφανής ζήτηση αναγκάζει τις εταιρείες να παράγουν ακόμη μεγαλύτερες ποσότητες για να αντιμετωπίσουν τις καταναλωτικές ανάγκες, ιδίως για την περίπτωση παράτασης της καραντίνας.
Ακόμα και η παραμικρή καθυστέρηση στην παράδοση της χαρτόμαζας, σημαίνει πως οι μηχανές θα σταματήσουν, η παραγωγή θα καθυστερήσει και το κόστος θα εκτιναχθεί. «Υπό κανονικές συνθήκες δεν χρειάζεται ν’ ανησυχούμε για τις μεταφορές, εάν είναι στην ώρα τους, εάν έφυγαν, εάν φορτώθηκαν. Τώρα χρειαζόμαστε περισσότερη επικοινωνία για να ελαχιστοποιήσουμε τους κινδύνους, τονίζει ο Άρι Χαρμάαλα, επικεφαλής πωλήσεων της Metsä Fibre, δεύτερου μεγαλύτερου παραγωγού σε χαρτόμαζα στον κόσμο και προμηθευτή της Kimberly-Clark.
Για να τηρήσουν τα χρονοδιαγράμματα, οι προμηθευτές αναζητούν επιπλέον οδηγούς, δρομολογώντας περισσότερα φορτηγά και αναπροσαρμόζοντας τις αποστολές, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Pulp & Paper Industry Intelligence (PPI), ωθώντας πολλούς από αυτούς να στρέφονται προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Παράλληλα, πολλοί οδηγοί οχημάτων ΔΧ παραιτούνται καθώς κουράσθηκαν να παραμένουν τόσον καιρό μακριά από τις οικογένειές τους. Πάντως, σύμφωνα με την Metsä and Södra, η εταιρεία έχει τηρήσει κατά κεραίαν τις διορίες της, ως τώρα.
«Τα καταναλωτικά προϊόντα είναι τόσο ιδιαίτερα για κάθε εταιρεία, που συχνά απαιτούνται ειδικά υλικά, τα οποία μπορεί να προμηθευθεί μόνον από ορισμένους προμηθευτές», εάν δε χρησιμοποιεί μόνον έναν τύπο πρώτης ύλης, τότε δεν μπορεί να ανταπεξέλθει σε καθυστερήσεις, διευκρινίζει ο Μάικλ Ρέινεν, πρώην στέλεχος της P&G στην Ευρώπη.
Τα στοιχεία της ΡΡΙ γι’ αυτόν τον μήνα τεκμαίρουν πως πολλοί προμηθευτές του τομέα έχουν αναφέρει μεγάλη ζήτηση για χαρτιά κουζίνας και τουαλέτας. Η ίδια εταιρεία προσθέτει πως η αύξηση της ζήτησης οφείλεται και στο γεγονός ότι υπήρχαν μικρά αποθέματα στις αποθήκες, καθώς πολλοί παραγωγοί θέλοντας προ πανδημίας να κάνουν οικονομίες είχαν μειώσει τις παραγγελίες.
Λίγο πάνω από 64 εκατ. τόνοι χαρτοπολτού παρήχθησαν πέρυσι, με το 38% της ποσότητας να απορροφάται στην παραγωγή χαρτιού τουαλέτας, χαρτοπετσετών και χαρτιού κουζίνας, σύμφωνα με το Συμβούλιο Παραγωγών Πολτού και Χάρτου. Τα ταμπόν, οι βρεφικές κι οι πάνες ακράτειας χρειάζονται 5 με 6 εκατ. τόνους. Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής χαρτοπολτού και ακολουθεί η Βόρειος Αμερική και η Δυτική Ευρώπη.
«Τώρα είναι η στιγμή να φτιάξουμε χαρτί τουαλέτας — θα πρέπει να εξασφαλίσουμε πως μπορούμε να παράξουμε και να παραδώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερη χαρτόμαζα», τονίζει ο Άρι Χαρμάαλα της Metsä Fibre.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ