Στην πρωτεύουσα της Γερμανίας η Opel έκανε την πανευρωπαϊκή παρουσίαση του πρώτου ηλεκτροκίνητου Corsa. Το στολίδι της Opel στην Bsegment (μικρομεσαία) κατηγορία αν το δει κάποιος εξωτερικά και δεν ξέρει να διακρίνει τις λεπτομέρειες δεν θα καταλάβει αν πρόκειται για μια βενζινοκίνητη, πετρελαιοκίνητη η ηλεκτροκίνητη έκδοση.
Του Πέρη Χαλάτση
Αποστολή στο Βερολίνο
Και τα τρία αυτοκίνητα είναι ίδια. Μόνο που η ηλεκτροκίνητη έκδοση δίπλα στα λογότυπα Corsa έχει μικρά γράμματα “e” και στο πίσω μέρος δεν υπάρχει εξάτμιση.
Στην έκτη γενιά η Opel αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα να κάνει το πρώτο ηλεκτροκίνητο Corsa. Μια ηλεκτρική έκδοση (με μπαταρία) με αυτονομία έως 337 km (WLTP)2.
Το Corsa 6ης γενιάς-πριν παρουσιασθεί η ηλεκτροκίνητη έκδοση- αναδείχτηκε “Best Buy Car of Europe” από τον θεσμό AUTOBEST. Απέσπασε ακόμη το “Connected Car Award” του Auto Bild group και κατέκτησε τον τίτλο του “Company Car Of The Year”
Πριν αναφερθώ στα τεχνικά σημεία του Corsa-e, θα ξεκινήσω με την οδηγική μου «αθόρυβη» εμπειρία.
Το αυτοκίνητο σε προδιαθέτει να κάνεις τις μετακινήσεις σου χωρίς άγχος. Αριστερά από το τιμόνι, υπάρχει ένα κουμπάκι που ενεργοποιεί τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και αναλαμβάνει να «σκέφτεται» αυτό για να μην κουράζεται ο οδηγός.
Λίγο πριν κάνω τα πρώτα χιλιόμετρα στο Βερολίνο, ο Jean- Philippe Kempf (director International Product Communications) μαζί με τον Frank Leibold (Group Manager European Individualization) επέμεναν να ενεργοποιήσω αυτό το μηχανισμό. Άλλωστε δεν είναι τίποτα δύσκολο. Απλά πατάς το κουμπάκι και αγγίζεις για πρώτη φορά το πεντάλ του γκαζιού. Το αυτοκίνητο «διαβάζει» τα σήματα της κυκλοφορίας και κρατάει την επιθυμητή ταχύτητα που έχει ορίσει ο οδηγός. Αν όμως ο μπροστινός οδηγός φρενάρει, φρενάρει και το Corsa. Μόνο του. Δεν σε ρωτάει. Ο οδηγός πρέπει να κινεί μόνο το τιμόνι. Αν και μπορεί να ενεργοποιήσει με ένα άλλο κουμπί το assistlane για να πηγαίνει τελείως μόνο του το ηλεκτροκίνητο Corsa.
Αθόρυβο, χωρίς να μολύνεις την ατμόσφαιρα και με ελάχιστα χρήματα για την φόρτιση της μπαταρίας κάνεις άπειρα χιλιόμετρα χωρίς να σκέφτεσαι «πόσο καίει». Σύμφωνα με τις τιμές του ηλεκτρικού που ισχύουν στη Γερμανία και με βάση τους υπολογισμούς που έκανε ο Jean- Philippe Kempf, το Opel Corsa χρειάζεται τρία ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα.
Άνετο, αθόρυβο, ξεκούραστο με εργονομικά καθίσματα. Υποδειγματικό τιμόνι και απίθανα φρένα. Το Corsa-e φέρει νέες ρυθμίσεις στις αναρτήσεις και έχει διαφορετική στήριξη για μπροστά με νέα αμορτισέρ και ελατήρια και διαφορετική ρύθμιση τιμονιού.
Κινείσαι όπως εσύ επιλέγεις. Γιατί το Corsa-e έχει τρεις επιλογές κίνησης στο μενού. Η πρώτη είναι η eco, η δεύτερη η normal και η τρίτη η sport όπου εκεί αφήνεις πίσω σου πολλά άλλα γρήγορα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα.
Φοβερές επιταχύνσεις. Μια ροπή που σε εντυπωσιάζει. Αλλά φυσικά με μεγαλύτερη κατανάλωση της μπαταρίας. Στο Corsae έχουν ελαχιστοποιηθεί τα καλώδια. Πολύ καλό σύστημα πλοήγησης, κλιματισμός και φυσικά Bluetooth. Τα τελευταίας γενιάς τηλέφωνα λειτουργούν με επαγωγική φόρτιση. Ακουμπάς το τηλέφωνο στη θήκη μπροστά και αυτό φορτίζει. Όπως φορτίζεις τις μπαταρίες του Corsa-e, όταν πας στο γραφείο σου, στο σούπερ μάρκετ η σε κάποιο χώρο αναψυχής.
Ξέρετε τι μου έκανε εντύπωση στο Βερολίνο; Τα αμέτρητα πάρκινγκ με την ένδειξη «Ε». Πάρκινγκ αποκλειστικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Όπου και να πας θα βρεις σταθμούς να φορτώσεις τις μπαταρίες σου χωρίς να σπαταλήσεις από τον ελεύθερό σου χρόνο.
Θα σας το πω πιο απλά. Όταν θέλεις να βάλεις το πλυντήριο με τα ρούχα η το πλυντήριο πιάτων, δεν στέκεσαι από πάνω του. Πατάς το κουμπί και φεύγεις. Κάπως έτσι γίνεται και με τη φόρτιση των μπαταριών. Αν πας στο γραφείο σου βάζεις το φορτιστή και ενώ δουλεύεις οι μπαταρίες σου γεμίζουν. Πας στο σούπερ μάρκετ. Βάζεις τον φορτιστή. Πηγαίνεις ένα θέατρο η σινεμά. Το ίδιο. Ενώ εσύ κάνεις κάτι άλλο, φορτίζεις ταυτόχρονα τις μπαταρίες του αυτοκινήτου σου.
Προσοχή. Για τη Γερμανία μιλάω. Όχι για την Ελλάδα. Μην κάνουμε λάθη. Γιατί στην Ελλάδα ο μόνος ασφαλής τρόπος να φορτίσεις τις μπαταρίες του αυτοκινήτου σου είναι η στο σπίτι σου η σε κάποια σημεία που μετριούνται στα δάκτυλα.
Πολύ θα ήθελα να έβλεπα και στην Αθήνα το ίδιο σκηνικό. Οι διαβεβαιώσεις (οι πολιτικές) έχουν δοθεί. Την υλοποίηση περιμένουμε. Όπως περιμένουμε και τα κίνητρα. Και μια που αναφέρομαι στα κίνητρα να σας πω ότι η τιμή του Opel Corsae ξεκινάει στη Γερμανία από 29.990 ευρώ. Πάνω κάτω με την ίδια τιμή θα έρθει και στην Ελλάδα. Περιμένουμε να δούμε τα κίνητρα που θα δώσει ο Έλληνας Πρωθυπουργός. Γιατί ο Γερμανός δεν το αγοράζει 29.990 ευρώ αλλά 23.330 ευρώ. Τα 6.660 ευρώ τα δίνει το κράτος. Στη Γαλλία για παράδειγμα στο Στρασβούργο ο Γάλλος εκεί είναι πιο ευνοημένος . Το ίδιο το αυτοκίνητο που κάνει 29.990 ευρώ που ο Γερμανός αγοράζει 23.330 αυτός το αγοράζει 20.300 ευρώ. Η Γαλλία δίνει –ανάλογα με την περιοχή- διαφορετικές και πιο γενναίες επιδοτήσεις. Και το αναφέρω μην τυχόν και κάνει καμιά μαγική κίνηση το υπουργείο Οικονομικών και μας εντυπωσιάσει.
Ας δούμε λίγα τεχνικά θέματα που αφορούν το Corsae. Κάτω από το καπό φιλοξενείται ο ηλεκτροκινητήρας των 136 ίππων με τις μπαταρίες χωρητικότητας 50 kWh να βρίσκονται κάτω από το μπροστινό και πίσω κάθισμα.
Οι μηχανικοί με αυτό τον τρόπο κατάφεραν χωρίς να μειώσουν το χώρο των επιβατών να έχουν σε σχέση με τις άλλες εκδόσεις χαμηλότερο κατά 10% το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου. Μαζί με το σύστημα ψύξης των μπαταριών οι μπαταρίες ζυγίζουν 345 κιλά.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δίνει η Opel το Corsae με την μπαταρία των 50 kWh έχει αυτονομία έως 337 km στον κύκλο WLTP1. Με τα λίγα χιλιόμετρα που έκανα και κάνοντας χρήση της Sportεπιλογής υπολόγισα ότι θα μπορούσα να έκανα στο σύνολο από 230-250 χιλιόμετρα. Μετά θα έπρεπε να επισκεφθώ το σταθμό φόρτισης. Ο Γερμανός μηχανικός συμφώνησε στον υπολογισμό μου αλλά επεσήμανε ότι θα μπορούσα να έκανα άφοβα 290 χιλιόμετρα αν χρησιμοποιούσα την ένδειξη Eco.
Η πραγματική αυτονομία μπορεί να διαφέρει ανάλογα με τις καθημερινές συνθήκες λειτουργίας και εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως το προσωπικό στυλ οδήγησης, τα χαρακτηριστικά της διαδρομής, την εξωτερική θερμοκρασία, και τη χρήση συστημάτων θέρμανσης, κλιματισμού και ‘preconditioning’.
Ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 100kW (136hp) και έχει ροπή 260 Nm από το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης. Το Corsa-e επιταχύνει από 0 στα 50 km/h σε 2,8 δευτερόλεπτα και από 0-100 km/hσε 8,1 δευτερόλεπτα. Η μεγίστη ταχύτητα είναι 150 χιλιόμετρα. Θα μπορούσε να έφτανε και τα 200 χιλιόμετρα αλλά είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενη για να μπορεί να κάνει με μια φόρτιση 300 χιλιόμετρα. Φυσικά θα πρέπει να υπολογίσουμε όχι μόνο πόσο επιθετικός είναι ο τρόπος οδήγησης του κάθε οδηγού αλλά και το οδόστρωμα που κινείται.
Το Corsae έχει τρία προγράμματα οδήγησης όπως είπα και πιο πάνω. “Eco”,“Normal” και “Sport”.
- Στην επιλογή eco η ισχύς είναι 60 kW με ροπή 180 Nm.
- Στην επιλογή normal η ισχύς είναι 80 kW με ροπή 220 Nm
- Στην επιλογή sportη ισχύς είναι 100 kW με ροπή 260 Nm.
Ένα πλεονέκτημα που έχει το Corsa-e είναι το σύστημα ανατροφοδοτικής πέδησης. Έτσι όταν ο οδηγός φρενάρει γίνεται ανάκτηση της ενέργειας που παράγεται κατά την επιβράδυνση. Αυτή η πλεονάζουσα κινητική ενέργεια μετατρέπεται σε ηλεκτρική και είτε χρησιμοποιείται άμεσα είτε αποθηκεύεται στη μπαταρία για την παροχή πρόσθετης αυτονομίας.
Αν ένας ιδιοκτήτης ηλεκτροκίνητου Corsae χρειαστεί να πάει από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη λογικά θα χρειασθεί στα 250 με 270 χιλιόμετρα μια φόρτιση. Σε ένα σταθμό ταχείας φόρτισης (DC 100kW) η μπαταρία μπορεί να φορτιστεί έως το 80% της χωρητικότητάς της σε 30 λεπτά.
Οι τεχνικοί της Opel στην Πανευρωπαϊκή παρουσίαση στο Μόναχο ήταν αρκετά επεξηγηματικοί όταν μας παρουσίασαν τις εκδοχές φόρτισης της μπαταρίας. Στο Corsae οι μπαταρίες μπορούν να φορτιστούν από ταχυφορτιστές μέχρι από το ρεύμα τους σπιτιού μας (220V) .
Πως μπορεί να γίνει η φόρτιση:
Ενσωματωμένος φορτιστής 11 kW για ταχεία φόρτιση.
Επιτοίχιος φορτιστής, ταχεία φόρτιση ή καλώδιο φόρτισης από μία οικιακή πρίζα – το νέο Corsa-e υποστηρίζει όλες τις επιλογές φόρτισης (και η μπαταρία έχει εγγύηση οκτώ ετών/160.000km). Οι ενσωματωμένοι φορτιστές του Corsa-e διασφαλίζουν τους ταχύτερους δυνατούς χρόνους φόρτισης. Το Corsa-e διαθέτει μονοφασικό φορτιστή 7,4 kW, στάνταρ. Στη Γερμανία, το Corsa-e Edition διατίθεται προαιρετικά με τριφασικό φορτιστή 11 kW. Το Corsa-e φέρει επίσης πρίζα DC στάνταρ, για χρήση σταθμών ταχείας φόρτισης έως 100kW/500V.Όσοι πελάτες επιθυμούν την απλούστερη δυνατή φόρτιση στο σπίτι, μπορούν να χρησιμοποιούν το στάνταρ καλώδιο φόρτισης “mode 2” με 1.8kW και πρίζα συμβατή για κάθε υποδομή. Με αυτή την επιλογή, οι πελάτες μπορούν να εξασφαλίζουν δυνατότητα φόρτισης σχεδόν οπουδήποτε.
Ο επιτοίχιος φορτιστής είναι ισχυρότερη λύση για φόρτιση στο σπίτι. Η τριφασική έκδοση AC φορτίζει τη μπαταρία του Corsa-e σε περίπου 5 ώρες.Στο ταξίδι είναι ιδανικό ένα καλώδιο τύπου ”mode 3” που επιτρέπει τη φόρτιση σε συμβατικούς σταθμούς φόρτισης AC (εναλλασσόμενο ρεύμα). Η τριφασική έκδοση μπορεί να προσθέσει 100km (μέτρηση σύμφωνα με τον κύκλο WLTP) σε περίπου μία ώρα και 20 λεπτά. Έχοντας μήκος 6m, τα καλώδια μπορούν να συνδεθούν με δημόσιους σταθμούς φόρτισης που δεν βρίσκονται καν κοντά στο όχημα. Οι σταθμοί φόρτισης DC (συνεχές ρεύμα) είναι ακόμη ταχύτεροι. Συνήθως είναι εγκατεστημένοι κατά μήκος αυτοκινητοδρόμων. Το Corsa-e μπορεί να φορτίζεται σ’ αυτούς μέχρι τα 100 kW, επιτρέποντας τη φόρτιση της μπαταρίας στο 80% της χωρητικότητάς της σε λιγότερο από 30 λεπτά.
Φορτιστής “Universal”: ο Ελβετικός σουγιάς των επιλογών φόρτισης Το ‘παγκόσμιο καλώδιο φόρτισης’ συνδυάζει τις λειτουργίες των καλωδίων mode 2 & mode 3 καθώς και του επιτοίχιου πίνακα σε μία συσκευή. Με τους αντάπτορές της, αυτή η κινητή συσκευή φόρτισης μπορεί να συνδέεται σε όλες σχεδόν τις οικιακές πρίζες και δημόσιους σταθμούς φόρτισης. Το μόνο που χρειάζεστε στο σπίτι είναι μία συμβατική ηλεκτρική πρίζα για φόρτιση έως 11 kW. Επομένως, το universal καλώδιο φόρτισης είναι ιδανικό για πελάτες που συνήθως φορτίζουν το αυτοκίνητό τους τις νυχτερινές ώρες στο σπίτι.
Αν η Κυβέρνηση δει σοβαρά το θέμα της μόλυνσης στην ατμόσφαιρα και βοηθήσει γενικά στο θέμα της ηλεκτροκίνησης , τότε να είστε σίγουροι ότι το Corsa-e θα πρωτοστατήσει.