GOOGLE NEWS, ΖΟΥΜΕ ΑΛΗΘΙΝΑ

Ποια είναι η πρώτη έξυπνη πόλη της Ελλάδας και γιατί

Του Δημήτρη Γιατζόγλου

Πέρασε καιρός από τότε που διάβαζα ένα πολύ ενδιαφέρον αφιέρωμα του Guardian για τα Τρίκαλα, την πρώτη έξυπνη πόλη της Ελλάδας. Αυτομάτως μου ήρθε στο μυαλό η πρώτη φορά που πήγε στην πόλη. Για τις ανάγκες της τηλεοπτικής μου εκπομπή έφυγα Κυριακή μεσημέρι από την Αθήνα. Νόμιζα ότι θα είχα να κάνω με μια κλασική περίπτωση μιας επαρχιακής πόλης. Μέχρι εκεί. Αυτό που λένε πριν μιλήσεις βούτα την γλώσσα στο μυαλό. Άλλη αντίληψη, άλλη νοοτροπία και άλλος αέρας αυτή η πόλη. Ναι θα πω ευρωπαϊκή ατμόσφαιρα, γνωρίζοντας πολύ καλά τι λέω. Πέρα από τις ομορφιές της πόλης και τις γωνιές της. Μόνο και μόνο ο ποταμός Ληθαίος  στην καρδιά της πόλης, και το πώς τον έχουν αναδείξει θα αρκούσε. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Είναι και τα σοκάκια στις γειτονιές της παλιάς πόλης και πολλά ακόμη.

Όπως διάβαζα σε αυτό το αφιέρωμα του Guardian, οι έξυπνες πόλεις, που συνήθως ορίζονται εκείνες που χρησιμοποιούν τεχνολογία για την βελτίωση των υπηρεσιών, την αύξηση της διαφάνειας και την αποτελεσματικότητά τους, πολλαπλασιάζονται σε όλον τον κόσμο. Με περισσότερα από τα δύο τρίτα του παγκόσμιου πληθυσμού να αναμένεται ότι θα ζουν στις πόλεις μέχρι το 2050, η εξεύρεση τρόπων που οι πόλεις θα εξυπηρετούν τους κατοίκους τους έχει καταστεί προτεραιότητα.

Κάπου εκεί, λοιπόν, στην αγροτική καρδιά της Ελλάδας, η ιστορική πόλη των Τρικάλων κερδίζει άνετα την θέση της πρώτης έξυπνης πόλης στην Ελλάδα. Το γιατί θα με ρωτήσετε. Να κάποια παραδείγματα. Το σύστημα των ηλεκτρονικών καταγγελιών κάτι που φυσικά αλλάζει σημαντικά την καθημερινότητα των κατοίκων. Ο δήμος δέχεται χιλιάδες αιτήματα και σχόλια. Ένας σημαντικός αριθμός από αυτά προέρχεται από μια εφαρμογήsmartphone και πολλά προβλήματα λύνονται ταχύτερα και φυσικά όλη η διαδικασία είναι περισσότερο διαφανής. Ένα πείραμα με λαμπτήρες εξοπλισμένους με αισθητήρες μειώνει την χρήση ηλεκτρικής ενέργειας κατά 70%.

Το λεωφορείο χωρίς οδηγό εισήγαγε τον Δήμο Τρικκαίων στον παγκόσμιο χάρτη των αυτοματοποιημένων μεταφορών,  ως την πρώτη πόλη που «τόλμησε» την κυκλοφορία του ρομποτικού οχήματος στο αστικό της κέντρο και σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας.

Ιδιαιτέρως σημαντικό το ηλεκτρονικό ΚΕΠ ή αλλιώς το «ΑΤΜ» πιστοποιητικών. Πρόκειται για ένα μηχάνημα που όπως και τα «ΑΤΜ»  των τραπεζών μπορεί να δίνει πιστοποιητικά σε πολίτες με μια απλή κάρτα.

Ο δήμαρχος της πόλης ο κ. Δημήτρης Παπαστεργίου, έιναι ένας άνθρωπος του οποίου η φαντασία αλλά και η όρεξη για δουλειά και η αγάπη του για την πόλη του μάλλον δεν έχουν όρια. Κέρδισε και σε αυτές τις εκλογές, από την πρώτη Κυριακή με 57.4% την στιγμή που υπήρχα υποψήφιοι 7 συνδυασμοί στην πόλη. Ο ίδιος θεωρεί ότι αυτή η νίκη οφείλεται στο ότι είπε την αλήθεια από την  πρώτη στιγμή στους κατοίκους της πόλης. «Σε αυτή την λογική στήριξα την προεκλογική μου εκστρατεία. Είπα, αυτά ήταν τα οικονομικά μας αυτά τα δύσκολα χρόνια, και με αυτά τα οικονομικά κάναμε ότι καλύτερο μπορούσαμε. Τρέξαμε, φέραμε ευρωπαϊκά προγράμματα στην πόλη, κινηθήκαμε με εξωστρέφεια, ακούστηκε η πόλη. Ειδικά στις μικρές κοινωνίες δεν μπορείς να κοροϊδεύεις. Δεν ξεχωρίσαμε κανέναν. Όλοι ψηφίζουν κάποιο κόμμα, αλλά στον δήμο δεν είσαι ο κομματάρχης. Είσαι δήμαρχος όλων των πολιτών.

Τον ρώτησα ποιο από όλα όσα έκανε στην πόλη θεωρεί ότι ήταν αυτό που του έδωσε την νίκη από την πρώτη Κυριακή. Η απάντηση φυσικά και με ξάφνιασε. «Αυτό που αναγνώρισαν οι πολίτες ήταν κάτι που χρειάστηκε χρήματα για να το εφαρμόσουμε. Μου το είπαν και οι ίδιοι στην προεκλογική περίοδο. Πολλοί με ψήφισαν γιατί εφάρμοσα τον αντικαπνιστικό νόμο».

Ακούστε εδώ όσα είπε σχετικά ο Δήμαρχος, κος Δημήτρης Παπαστεργίου:


Να κάτι που δεν χρειάζεται χρήματα για να αλλάξει πολλά σε μια πόλη. Και να ακόμη ένας τρόπος για να μάθουν τα παιδιά μια πόλης, σε ηλικίες που μπορούν να γαλουχηθούν σε άλλες λογικές και νοοτροπίες από τις δικές μας. Γιατί τότε μόνο θα μιλήσουμε για τον πολίτη του μέλλοντος. Υπάρχει στην πόλη το Εκπαιδευτικό Κέντρο ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, στον μοναδικό Μύλο Ματσόπουλου. Πρόκειται για Κέντρο ου διδάσκει στους μαθητές την χρήση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας με παραγωγή ενέργειας μέσω νερού, ήλιου και… ποδηλάτου.