Τι φαντάζεστε όταν ακούτε τη λέξη πλοίο-φάντασμα; Είναι ένα πλοίο με φαντάσματα ή ένα πλοίο που είναι το ίδιο φάντασμα;
Ο όρος χρησιμοποιείται για πλοία που έχουν βρεθεί να θαλασσοδέρνουν χωρίς πλήρωμα.
Από τις πιο γνωστές ιστορίες είναι εκείνη του πλοίου Mary Celeste.
Το 1872 ήταν μια καταραμένη χρονιά για τους ναυτικούς στον Ατλαντικό Ωκεανό. Αντιμέτωπα με τα σφοδρότερα κύματα κακοκαιρίας της καταγεγραμμένης ιστορίας, εκατοντάδες πλοία χάθηκαν ή εγκαταλείφθηκαν στη θάλασσα.
Το Mary Celeste ξεχωρίζει ως το μόνο πλοίο που βρήκε τελικά το δρόμο του πίσω στο λιμάνι χωρίς το πλήρωμά του. Στις 5 Δεκεμβρίου, περίπου ένα μήνα μετά τον απόπλου από τη Νέα Υόρκη ανακαλύφθηκε από το πλήρωμα του πλοίου Dei Gratia, σε σχεδόν τέλεια κατάσταση. Τα αμπάρια ήταν γεμάτα και το φορτίο ασφαλές. Το μόνο που έλειπε ήταν μια σωσίβια λέμβος και… όλο το πλήρωμα!
Όλα δείχνουν ότι το πλήρωμα πήδηξε στη σωσίβια λέμβο με τόση βιασύνη που δεν πήρε ούτε προμήθειες. Ωστόσο δεν υπήρχαν ενδείξεις καταστροφής που θα είχαν προκαλέσει τέτοιο πανικό στο πλοίο που ήταν γεμάτο με 1700 βαρέλια εύφλεκτης βιομηχανικής αλκοόλης.
Το μυστήριο του Mary Celeste άρχισε να εξαπλώνεται όταν ο Sir Arthur Conan Doyle δημοσίευσε μια ιστορία για να εξηγήσει τι συνέβη κατηγορώντας έναν εκδικητικό πρώην σκλάβο το 1884, αλλά και το 1935, όταν ο Bela Lugosi πρωταγωνίστησε ως δολοφόνος ναυτικός στο μυθιστόρημα που μετέφερε στη μεγάλη οθόνη το Χόλυγουντ. Κανένα από αυτά τα σενάρια δεν αποτέλεσαν συναρπαστική εξήγηση, αλλά υπάρχουν μερικές θεωρίες που αξίζει να εξεταστούν.
Το ντοκιμαντέρ της Anne MacGregor έδωσε μια αρκετά πειστική εξήγηση για το πώς ένας πεπειραμένος καπετάνιος μπορεί να έκανε το αδιανόητο εγκαταλείποντας ένα αξιόπλοο σκάφος. Δεν μπορεί να ήταν πειρατές, αφού θα είχαν κλέψει το φορτίο. Δεν ήταν φωτιά, αφού δεν υπήρχαν σημάδια οποιασδήποτε ζημιάς ούτε και ενδείξεις για κάποια εξέγερση του πληρώματος.
Σύμφωνα με την τελευταία καταχώρηση, το πλοίο εθεάθη στα ανοιχτά της Σάντα Μαρία στις Αζόρες στις 25 Νοεμβρίου. Δέκα ημέρες αργότερα, βρέθηκε 400 μίλια ανατολικά από εκείνο το σημείο.
Σύμφωνα με την εκτίμηση της MacGregor, το πιο πιθανό σενάριο είναι ότι το πλήρωμα πήδηξε το πλοίο κατά την τελευταία καταγεγραμμένη ημέρα και το πλοίο συνέχισε… μόνο του το υπόλοιπο της διαδρομής.
Αφού εξέτασε προσεκτικά τα διαθέσιμα αρχεία, η Mac Gregor και ο ωκεανογράφος Phil Richardson κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο καπετάνιος είχε ένα ελαττωματικό όργανο που έδειχνε ότι το πλοίο ήταν περίπου 120 μίλια δυτικότερα εκεί που ήταν στην πραγματικότητα. Έτσι, χαμένος στον τρικυμιώδη ωκεανό, ο πλοίαρχος πιθανόν διέταξε το πλήρωμα να εγκαταλείψει το πλοίο και να κατευθυνθεί προς αυτό που θεωρούσε κοντινό νησί.
Αν είχε εμπιστευτεί το σκάφος του…