Δικαστική συνδρομή ζητά με έγγραφο του ο Εισαγγελέας της Άγκυρας από τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου στην Αθήνα, ώστε να κινηθεί δικαστική διαδικασία αγωγής αποζημίωσης κατά πιλότου της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας (στο έγγραφο αναφέρεται το όνομα του) τον οποίο κατηγορούν για την κατάρριψη τουρκικού F16 στις 8 Οκτωβρίου 1996 και μάλιστα με πύραυλο!
Από την καταγγελλόμενη κατάρριψη είχε σκοτωθεί ο Τούρκος κυβερνήτης του αεροσκάφους Ναΐλ Ερντογάν και είχε τραυματισθεί ο συγκυβερνήτης Οσμάν Τσιτσικλί.
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, που περιλαμβάνεται στην επιστολή του Εισαγγελέα της Άγκυρας που δημοσιοποιεί σήμερα, Τρίτη, το Αθηναϊκό Πρακτορείο, ο Έλληνας αξιωματικός της πολεμικής Αεροπορίας κατηγορείται ότι αναχαιτίζοντας το τουρκικό αεροσκάφος με το αεροσκάφος τύπου Μιράζ 2000 το οποίο κυβερνούσε, το κατέρριψε μέσα στα διεθνή χορικά ύδατα και μάλιστα κάνοντας χρήση πυραύλου!
Ο Έλληνας αξιωματικός κατηγορείται επίσης και για παράβαση νόμων του τουρκικού κράτους, όπως αυτοί της προστασίας της ανεξαρτησίας, της ενότητας, της ακεραιότητας και της ασφάλειας του τουρκικού κράτους.
Τη νομική διαδικασία κινεί η οικογένεια του νεκρού Τούρκου κυβερνήτη, η σορός του οποίου μαζί με τα συντρίμμια του αεροπλάνου δεν ανασύρθηκε ποτέ, με τη βοήθεια ενώσεων αποστράτων αξιωματικών και εθνικιστικών οργανώσεων της γειτονικής χώρας.
Μάλιστα, αυτή τη φορά στην υπόθεση ενεπλάκη και ο Οσμάν Τσιτσικλί, διασωθείς συγκυβερνήτης του αεροπλάνου, ο οποίος το είχε εγκαταλείψει κάνοντας χρήση του μηχανισμού αυτόματης εκτίναξης του καθίσματος του όταν διαπίστωσε ότι πέφτει. Ο κ. Τσιτσικλί, λοιπόν, δήλωσε «παρών» στη διαδικασία και ότι διεκδικεί και αυτός αποζημίωση συνολικού ύψους ενός εκατομμυρίου ευρώ.
Στην αγωγή, η πτήση του τουρκικού F16 στο Αιγαίο χαρακτηρίζεται «εκπαιδευτική πτήση ρουτίνας» που ξεκίνησε από την αεροπορική βάση του Μπαλίκεσίρ.
Πολλά χρόνια τώρα, και ιδιαίτερα σε περιόδους όξυνσης των ελληνοτουρκικών σχέσεων η Άγκυρα ανασύρει το θέμα της πτώσης του τουρκικού F16. Προ ετών μάλιστα, είχε κινηθεί ώστε να βρεθούν τα συντρίμμια του αεροπλάνου, το οποίο δεν έχει ανελκυσθεί, καθώς και τα λείψανα της σορού του πιλότου, που επίσης δεν βρέθηκαν ποτέ. Κάποτε είχαν μάλιστα ενεργοποιήσει και μια καναδική εταιρεία να ανελκύσει το αεροσκάφος.
Φυσικά η ανέλκυση δεν έγινε ποτέ, ενώ κυρίαρχη είναι η άποψη ότι η συντριβή ήταν αποτέλεσμα ατυχήματος. Ας σημειωθεί, δε, ότι ο Τούρκος συγκυβερνήτης διεσώθη από ελληνικά σκάφη μέσα στον χώρο ευθύνης της Ελλάδας, γεγονός που επιβεβαιώνει το ότι το ατύχημα συνέβη κατά την παραβίαση του ελληνικού εναέριου χώρου.
Επισημαίνεται, επίσης, ότι ο διασωθείς Τούρκος που συμμετέχει σήμερα στη διαδικασία της δικαστικής αγωγής είχε ευχαριστήσει τις ελληνικές αρχές που τον διέσωσαν και τον περιέθαλψαν στο νοσοκομείο της Χίου, ενώ είχε μεταφερθεί με ένα ελληνικό C-130 στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Σμύρνης.
Σύμφωνα με τα όσα είχαν γίνει γνωστά τότε, σε αντιπερισπασμό της ελληνοκυπριακής άσκησης «Νικηφόρος», τέσσερα τουρκικά βομβαρδιστικά τύπου F4 Phantom πραγματοποιούσαν άσκηση συνοδευόμενα από δυο τουρκικά F16, που κινήθηκαν στο χώρο ευθύνης της Ελλάδας νοτιοδυτικά της Χίου στον εναέριο χώρο μεταξύ Χίου και Σάμου.
Όταν τα τουρκικά αεροσκάφη εντοπίσθηκαν από τα ελληνικά ραντάρ απογειώθηκαν δυο ελληνικά αεροσκάφη τύπου Μιράζ 2000 για να τα αναγνωρίσουν και να τα αναχαιτίσουν. Περίπου στις 3 το μεσημέρι της 8ης Οκτωβρίου 1996 τα τουρκικά αεροσκάφη συναντήθηκαν με τα ελληνικά και άρχισε η διαδικασία της αναγνώρισης και της αναχαίτισης. Κάποια στιγμή και μετά από σκληρούς ελιγμούς αποφυγής ένα από τα δυο τουρκικά αεροσκάφη ανέφερε ότι βρίσκεται εκτός ελέγχου και θα εγκαταλειφθεί από τους χειριστές του.
Στις διαδικασίες έρευνας και διάσωσης που ακολούθησαν για τον εντοπισμό των συντριμμιών του αεροσκάφους και του χαμένου συγκυβερνήτη δεν είχαν πάρει μέρος τουρκικά σκάφη και ελικόπτερα, αφού ήταν υποχρεωμένοι σε μια τέτοια περίπτωση να τεθούν υπό τις διαταγές του κυβερνήτη της φρεγάτας «Έλλη» που διενεργούσε την όλη διαδικασία.
(Με πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ)