Με τα γνωστά μας Χιούι, τα ελικόπτερα που στην Αεροπορία Στρατού άρχισαν να παραδίδονται από το 1969 μέχρι το 1981 με μία τελική παρτίδα μεταχειρισμένων να φτάνει το 1993 συνεχίζεται να εκπληρώνεται η αποστολή του στρατού κατά κύριο λόγο. Τα υπερσύγχρονα ελικόπτερα NH-90 χρησιμοποιούνται με φειδώ μέχρι να …συντηρηθούν!
Γράφει ο Κώστας Αττίας
«Βρίσκεται στην παρούσα φάση σε εξέλιξη διεθνής διαγωνισμός προμήθειας υλικών και ανταλλακτικών» έλεγε πριν από έναν χρόνο στις 20 Μαρτίου 2019, στην Βουλή ο Ναύαρχος Αποστολάκης και τότε Υπουργός Άμυνας για τα ελικόπτερα NH-90. Τα ελικόπτερα τα οποία η Ελλάδα αγόρασε το 2003.
Έναν χρόνο μετά τα πάντα έχουν παγώσει και από την αρχή προκηρύχθηκε επαναληπτικός διαγωνισμός ανάθεσης και εκτέλεσης σύμβασης 2ετούς διάρκειας για το υποπρόγραμμα «Συντήρηση Ελικοπτέρων (Ε/Π) ΝΗ90 (Μεταφορικά Ελικόπτερα)», προϋπολογισμού ύψους 5.000.000 ευρώ.
Αν αυτή την φορά όλα πάνε καλά ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί την Τετάρτη 18 Μαρτίου. Αν βρεθεί μειοδότης, και αν δεν υπάρξουν ενστάσεις τότε τα ελικόπτερα θα πάνε για συντήρηση και όταν γίνουν οι εργασίες θα είναι διαθέσιμα για να πετάξουν με τους ρυθμούς που επιθυμεί το ΓΕΣ.
Οι «βόμβες» του Στρατηγού Κωσταράκου
Στο θέμα των ελικοπτέρων είχε αναφερθεί πριν από έναν ολόκληρο χρόνο, στις 24 Φεβρουαρίου 2019 και ο Στρατηγός Κωσταράκος με τον πρώην Α/ΓΕΕΘΑ να στέλνει το μήνυμα πως: «Δεν έχει τώρα πλέον σημασία αν τα Ε/Π είναι τόσο καλά όσο πιστεύαμε, αν έχουν τα πλεονεκτήματα που ελπίζαμε ή αν έπρεπε να επιλέξουμε άλλο τύπο Ε/Π. Η πραγματικότητα μας είναι τα ΝΗ-90 και αυτά είναι που πρέπει να αξιοποιήσουμε κατά τον καλύτερο τρόπο».
Για την ιστορία αξίζει να σημειωθεί πως ο τότε Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Μιχαήλ Κωσταράκος, συνοδευόμενος από τον τότε Αρχηγό ΓΕΣ Αντιστράτηγο Κωνσταντίνο Ζιαζιά και τον τότε Αρχηγό ΓΕΝ Αντιναύαρχο Κοσμά Χρηστίδη ΠΝ, όταν στις 24 Ιουνίου 2012 παρέστη στις εκδηλώσεις για την 188η επέτειο του ολοκαυτώματος των Ψαρών, που πραγματοποιήθηκαν στο νησί είχε πραγματοποιήσει μία από τις πρώτες αν όχι την πρώτη πτήση με τα ελικόπτερα, από όπου και η σχετική φωτογραφία.
Η ταυτότητα των ελικοπτέρων
Τα ελικόπτερα UH-1H HUEY μπορούν να μεταφέρουν έως 11 επιβάτες, αριθμός που μειώνεται αν έχουν μία ή δύο εφεδρικές δεξαμενές οι οποίες αυξάνουν την αυτονομία τους από τις 2 ώρες και 30 λεπτά στις 5 ώρες και 30 λεπτά. Αν μεταφέρουν ασθενείς αυτοί είναι έξι και ένας νοσοκόμος. Έχουν ταχύτητα πλεύσης 167 χιλιόμετρα ανά ώρα και μέγιστη τα 222 χιλιόμετρα.
Τα NH-90 σύμφωνα με τον κατασκευαστή τους μπορούν να μεταφέρουν μέχρι 23 επιβάτες με μέγιστη ταχύτητα τα 300 χλμ/ώρα (τα ελληνικά ελικόπτερα σύμφωνα με το ΓΕΣ δύνανται να έχουν τρεις διαμορφώσεις, 14 ή 20 θέσεων και 12 φορείων). Με την στάνταρ δεξαμενή μπορούν να πετάξουν για 5 ώρες χρόνος που αυξάνεται ανάλογα με τον φέρει εσωτερικές ή εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου.