ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αξιολογητές υποδύονται τους επιβάτες στα ΜΜΜ κάνοντας δρομολόγια σε καθημερινή βάση

Εργαζόμενοι ιδιωτικής εταιρίας ανέλαβαν το έργο να υποδύονται τους επιβάτες κάνοντας δρομολόγια σε καθημερινή βάση

Συνολικά πενήντα μυστικοί επιβάτες – «κατάσκοποι» έπιασαν δουλειά και ήδη από την περασμένη εβδομάδα και ξεκίνησαν να επιβιβάζονται σε ΜΜΜ (λεωφορεία, τρόλει, μετρό και τραμ) προκειμένου να αξιολογήσουν τις παρεχόμενες συγκοινωνιακές υπηρεσίες βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων.

Οι εργαζόμενοι ιδιωτικής εταιρίας, που ανέλαβαν το έργο, ουσιαστικά υποδύονται τους επιβάτες κάνοντας δρομολόγια σε καθημερινή βάση για διάστημα περίπου ενός μήνα. Ωστόσο, ενώ δε θα μπορούν να προβούν σε ελέγχους κομίστρου, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στη σχετική σύμβαση, η οποία υπεγράφη προ ημερών μεταξύ του ΟΑΣΑ και της εταιρίας GLOBAL LINK INTERNATIONAL MARKETING RESEARCH, αναφέρεται ότι οι μυστικοί «επιβάτες» εξοπλίζονται και με ΦΣΕ, με άλλα λόγια Φορητές Συσκευές Ελέγχου.

Αλλαγή στο μοντέλο από τον ΟΑΣΑ

Την ίδια στιγμή ο ΟΑΣΑ είναι αποφασισμένος να αλλάξει το μοντέλο χορήγησης της κρατικής αποζημίωσης στις συγκοινωνιακές εταιρίες βάσει νέας μεθοδολογίας, την οποία αναζητεί μέσω δεύτερης σύμβασης έργου που ανέθεσε σε συμβουλευτική εταιρία. Το νέο μοντέλο θα στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην επίτευξη προκαθορισμένων στόχων εκ μέρους της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), η οποία θα προσδιορίζει ενδεχόμενες επαυξήσεις ή μειώσεις της αποζημίωσης.

Οι μυστικοί επιβάτες – «κατάσκοποι»

Οι …κατάσκοποι των ΜΜΜ επιβιβάζονται σε λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό, ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, τραμ, αλλα και στην αστική ζώνη του προαστιακού σιδηροδρόμου, την οποία πάντως εκτελεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Θα ελέγχουν οκτώ βασικούς δείκτες και συγκεκριμένα:

Τη διαθεσιμότητα.

Την προσβασιμότητα

το χρόνο μετακίνησης

το επίπεδο πληροφόρησης

την εξυπηρέτηση των επιβατών

την άνεση

την ασφάλεια και

την επίδραση στο Περιβάλλον

Ειδικά σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια αξιολογούν τον προγραμματισμό, τη διάρκεια, τη στάση ή τον σταθμό αν πρόκειται για μέσο σταθερής τροχιάς, τη διαδικασία επιβίβασης και αποβίβασης, το εσωτερικό οχημάτων και συρμών, την τήρηση των μέτρων προστασίας από τον κορονοιό, ενώ θα αξιολογούν και τον οδηγό και όπως προκύπτει θα μιλούν και με επιβάτες.

Συνολικά θα συγκεντρωθούν 1.000 μυστικές αξιολογήσεις σε συγκεκριμένα δρομολόγια των ΜΜΜ Αθήνας και Πειραιά, τα οποία θα επιλέξει ο ΟΑΣΑ. Η διάρκεια της υπηρεσίας, η οποία επίσης δόθηκε με ανάθεση, έχει υπολογιστεί σε 34 μέρες μαζί με την επεξεργασία των συνεντεύξεων, ενώ το κόστος του έργου συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ είναι 19.840 ευρώ.

Συγκεκριμένα θα πραγματοποιηθούν από 200 αξιολογήσεις σε Λεωφορεία, Τρόλεϊ: 200 και στη γραμμή 1 του μετρό (δηλαδή τον πρώην ηλεκτρικό), άλλες 200 συνολικά στις γραμμές 2 και 3 του μετρό και 200 στο τραμ.

Το έργο έχουν συνολικά 50 ερευνητές σε καθημερινή βάση, με τη μεθοδολογία των μυστικών επισκέψεων – μετακινήσεων. Όπως επισημαίνεται στη σύμβαση, οι ερευνητές θα υποδυθούν τον ρόλο του επιβάτη και θα αξιολογήσουν το επίπεδο εξυπηρέτησης, την καθαριότητα, την απαιτούμενη πληροφόρηση (οθόνες), την ακρίβεια των δρομολογίων κτλ. βάσει συγκεκριμένου ερωτηματολογίου και σύμφωνα με τις οδηγίες που θα δοθούν από τον ΟΑΣΑ.

«Το ερωτηματολόγιο θα διαφοροποιείται στα μέσα σταθερής και οδικής τροχιάς. Εξοπλισμός ηλεκτρονικού εισιτηρίου (κάρτες ελεύθερης διέλευσης, φορητές συσκευές ελέγχου (ΦΣΕ) θα είναι διαθέσιμος στους ερευνητές από τον ΟΑΣΑ» επισημαίνεται χαρακτηριστικά στη σύμβαση. Μένει να φανεί βέβαια γιατί οι ΦΣΕ είναι απαραίτητες στους ιδιώτες ερευνητές, οι οποίοι δεν είναι εξουσιοδοτημένοι να προβαίνουν σε έλεγχο κομίστρου.

ethnos.gr