Την επέκταση του θεσμού του ολοήμερου σχολείου και την 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση σε συνδυασμό με χιλιάδες μόνιμους διορισμούς ανακοίνωσε στην εισήγησή του στην τετράωρη συνεδρίαση της Επιτροπής του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης.
Ο υπουργός Παιδείας χαρακτήρισε την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση «έργο πνοής» και τόνισε:
Στη μεταρρύθμιση θα ακολουθήσουμε τη λογική σειρά: από την προσχολική ηλικία, έως και την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σχεδιάζουμε την καθιέρωση 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένης της 2χρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής. Την αναμόρφωση της ειδικής αγωγής, μέσω του συστήματος της συνεκπαίδευσης, την καθιέρωση του ολοήμερου δημοτικού σχολείου παντού, την αλλαγή της δομής του Λυκείου και της συνακόλουθης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Έχουμε συνείδηση ότι μιας τέτοιας έκτασης μεταρρύθμιση χρειάζεται χρόνο, πόρους και σχεδιασμό. Χρειάζεται διακομματική συνεννόηση και κοινωνική συναίνεση. Γι΄αυτό η μεταρρύθμιση δεν εξαντλείται σε ένα-δυό χρόνια, ούτε σε μία τετραετία. Είναι έργο πνοής.
Ως πρώτο βήμα για την αξιοποίηση του νέου επιστημονικού δυναμικού, από την σχολική χρονιά 2016-2017, θα προχωρήσουμε σε μόνιμους διορισμούς χιλιάδων εκπαιδευτικών, μετά από μία πενταετία κατά την οποία αποχώρησαν 30.000 εκπαιδευτικοί και έγιναν ουσιαστικά μηδενικοί διορισμοί.
Το χρονοδιάγραμμα του Διαλόγου, όπως δόθηκε συνοψίζεται σε . Από τα μέσα Ιανουαρίου έως τα μέσα Μαρτίου, θα οργανωθούν δημόσιες συζητήσεις για επιμέρους θέματα σε εβδομαδιαία βάση. Έως το τέλος Μαρτίου η Επιτροπή Διαλόγου θα έχει καταρτίσει το πρώτο σχέδιο της Έκθεσης, το οποίο έως το τέλος Απριλίου θα τεθεί σε δημόσια συζήτηση.
Τα βασικά σημεία του διαλόγου:
- 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Η ένταξη υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης είναι μέσα στα σχέδια της ηγεσίας, πρωτοβουλία που θα διευκολύνει τους γονείς, που αναγκάζονται να στραφούν σε ιδιωτικούς σταθμούς. Παράλληλα, η φοίτηση στο Λύκειο θα γίνει υποχρεωτική. Ο Νίκος Φίλης μίλησε για μεσοπρόθεσμη μετάβαση, απορρίπτοντας το σενάριο αλλαγής από την επόμενη σχολική χρονιά.
- Αναμόρφωση ειδικής αγωγής. Στόχος της ηγεσίας του υπουργείου είναι να ενταχθεί η ειδική αγωγή στο γενικό σχολείο, πλην των σοβαρών περιπτώσεων, με παράλληλη στήριξη στους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και ειδικές ανάγκες.
- Καθιέρωση ολοήμερου σχολείου. Διεύρυνση του ολοήμερου προγράμματος σε όλα τα δημοτικά. Ο πρόεδρος της Επιτροπής Αντώνης Λιάκος έδωσε ακόμα μία διάσταση στη λειτουργία των σχολείων κάνοντας λόγο για δίκτυο πρότυπων δράσεων. Συγκεκριμένα, ο κ. Λιάκος επιθυμεί τη συνεργασία των σχολείων με φορείς, ΜΚΟ και με τη συμβολή των δήμων στο πλαίσιο πολιτιστικών δράσεων αμέσως μετά την ολοκλήρωση του ωρολόγιου προγράμματος.
- Αλλαγή δομής Λυκείου. Τροποποιήσεις στο πρόγραμμα και στα μαθήματα, ελάφρυνση της ύλης και ένταξη του κινηματογράφου και των τεχνών. Βέβαια, το σημείο που καίει τόσο την ηγεσία όσο και τους μαθητές είναι τι θα γίνει με τις Πανελλαδικές. Ο κ. Λιάκος επέμεινε στην ομιλία του ότι οι εισαγωγικές εξετάσεις έχουν γίνει ο "γόρδιος δεσμός κάθε μεταρρύθμισης" κι έκανε λόγο για ριζοσπαστικούς τρόπους. Βέβαια, οι προτάσεις του που έγιναν πριν από μερικές εβδομάδες για απεμπλοκή κάποιων σχολών από τις εξετάσεις "μαζεύτηκαν" γρήγορα από την ηγεσία.
- Αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου. Το νέο σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών που αναμένεται αλλά και προγράμματα επιμόρφωσης για τους δασκάλους και τους καθηγητές.
Τις επόμενες ημέρες θα συγκληθούν επιτροπές και ομάδες εργασίας, ενώ ήδη λειτουργεί η πλατφόρμα του εθνικού διαλόγου (http://dialogos.minedu.gov.gr), στην οποία ήδη υπάρχουν 190 εγγραφές και 17 προτάσεις από χρήστες. Στις δραστηριότητες της εν λόγω επιτροπής διαλόγου περιλαμβάνονται και δημόσιες συζητήσεις σε εβδομαδιαία βάση, ειδικές ημερίδες, εργασία των επιτροπών.
Διαβάστε επίσης:
Βόμβα Ρομπόλη: Σύνταξη 500 ευρώ για 20ετή εργασία θέλουν οι δανειστές