Tο λεπτομερές ιστορικό των αρχικών ενεργειών του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος από τη στιγμή που ενημερώθηκε για το περιστατικό εκδήλωσης πυρκαγιάς στο μοιραίο πλοίο «Norman Atlantic», μέχρι και τη χρονική στιγμή που κατέστη εφικτή η επικοινωνία για πρώτη φορά με τον πλοίαρχο του πλοίου, έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, δίνοντας απάντηση στους ισχυρισμούς του ιταλού καπετάνιου του Norman Atlantic Αρτζίλιο Τζακομάτζι, ο οποίος σε δηλώσεις του στην Corriere della Sera υποστηρίζει ότι το ελληνικό Ενιαίο Κέντρο Ερευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) δεν ανταποκρίθηκε στην έκκλησή του για βοήθεια.
Όπως προκύπτει από το έγγραφο, το αρχηγείο ενημερώθηκε για πρώτη φορά στις 5.40 τα ξημερώματα από επιβάτη του πλοίου και όχι από τον πλοίαρχο ή από κάποιο άλλο μέλος του πληρώματος για την εκδήλωση της πυρκαγιάς.
Μισή ώρα αργότερα, ο πλοίαρχος, σε επικοινωνία που φέρεται να είχε με άλλο σκάφος, εμφανίζεται να λέει ότι η φωτιά είναι υπό έλεγχο. Τρεις ώρες αργότερα, ενημερώνει για την πυρκαγιά τις επίσημες λιμενικές αρχές και ζητά για πρώτη φορά βοήθεια από εναέρια μέσα, καθώς η μια πλευρά του πλοίου είχε τυλιχθεί από τους καπνούς και δεν ήταν δυνατή η απελευθέρωση των μέσων διάσωσης.
Παράλληλα, κοινοποιείται η αποσταλείσα αλληλογραφία μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος με το οποίο προωθήθηκαν έγκαιρα προς την Ιταλική πλευρά (MRCC/ROME) οι καταστάσεις επιβατών και πληρώματος, όπως αυτές παρελήφθησαν από το εξουσιοδοτημένο πρόσωπο της εταιρείας (Designated Person Ashore/DPA) το οποίο είναι υπεύθυνο για τις διαδικασίες ασφαλούς διαχείρισης των λειτουργιών του πλοίου.
Για όλα τα ανωτέρω υπάρχουν εγγραφές σε Υπηρεσιακά Ημερολόγια Συμβάντων, ανταλλαγή επίσημης αλληλογραφίας (έγγραφα – σήματα) καθώς επίσης και επίσημα καταγεγραμμένες συνομιλίες οι οποίες δύναται να απομαγνητοφωνηθούν κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας.