Καταπέλτης είναι για τον μοιραίο σταθμάρχη Βασίλη Σαμαρά το βούλευμα με το οποίο παρατείνεται μέχρι τον Μάρτιο του 2024 η προσωρινή του κράτηση στις φυλακές Λάρισας και αποκαλύπτει η «Ζούγκλα». Στο σκεπτικό των δικαστών γίνεται λόγος για επικίνδυνη συμπεριφορά του κατηγορούμενου και η παραμονή του στη φυλακή «είναι το επιβεβλημένο μέτρο δικονομικού καταναγκασμού».
Επιπλέον αναφέρεται ότι: «ο κατηγορούμενος προέβη σε ενέργειες που φανερώνουν ότι μολονότι γνώριζε ότι ενδέχεται να ακολουθήσει σύγκρουση αντιθέτως κινούμενων τρένων συμβιβάστηκε (και μάλιστα με ευκολία) με την ιδέα ότι τούτο ήταν πιθανό».
«Παραβίασε τους κανόνες ασφαλείας, είχε χαλαρή συμπεριφορά»
Στο βούλευμα αναλύεται η συμπεριφορά του Σαμαρά το μοιραίο βράδυ:
«Ο κατηγορούμενος προέβη σε σοβαρή παραβίαση των κανόνων ασφαλείας στην κίνηση των σιδηροδρόμων, επέλεξε τη χαλαρή συμπεριφορά στην εκτέλεση των καθηκόντων του αποδεχόμενος τις συνέπειες τούτου του χαρακτηριστικού αφού αν και λίγες ημέρες στη θέση του σταθμάρχη, με βάση την κοινή πείρα και τους κανόνες της λογικής γίνεται αντιληπτό ότι γνώριζε το ενδεχόμενο της σύγκρουσης των τρένων, αν και δεν ήταν εκ των προτέρων σαφές ότι τούτα κινούνταν σε διαφορετικές γραμμές.
Η ενέργειά του να επιτρέψει την εκτροπή της επιβατικής αμαξοστοιχίας στη γραμμή καθόδου συνιστά επικίνδυνη από τα πράγματα ενέργεια που ισοδυναμεί με βάση τη λογική και την κοινή πείρα με ενέργεια καταστροφής των εγκαταστάσεων (δηλαδή των ίδιων των γραμμών, στις οποίες κινούνται τα τρένα και έτσι αυτά πλέον εκτροχιάζονται) αφού η εν λόγω πια αμαξοστοιχία δεν ήταν σε πορεία ασφαλούς διέλευσης στη γραμμή ανόδου και ως εκ τούτου δεν ήταν σε τροχιά ομαλής πορείας.
Αντίθετα ήταν σε πορεία προς σύγκρουση με το αντιθέτως κινούμενο τρένο, δηλαδή σε καταστροφική πορεία, όπως θα ήταν, αν θα είχε καταστραφεί η σιδηροτροχιά, στην οποία κινούνταν σε πλήρη λειτουργία ένα τρένο και λόγω καταστροφής (δολιοφθοράς στο δίκτυο ) σε αυτή το τρένο εκτροχιάζεται και τα βαγόνια καταστρέφονται.
Έτσι η πιο πάνω ενέργεια του ήταν απόρροια ενδεχόμενου δόλου του. Τούτο διότι ο συνολικός τρόπος της εκτέλεσης της υπηρεσίας του φανερώνει ότι ο ίδιος αντιλήφθηκε ως πιθανό το ενδεχόμενο της σύγκρουσης των τρένων και παρά ταύτα δεν το παραμέρισε στο νου του με τις απαιτούμενες από τη φύση της υπηρεσίας του κινήσεις αλλά προκρίνοντας την εύκολη, γρήγορη και δίχως κόπο προγραμματισμού και σχεδιασμού διαχείριση της κίνησης της πιο πάνω επιβατικής αμαξοστοιχίας επέτρεψε τούτη να κινηθεί στην πορεία σύγκρουσης με την κανονικά κινούμενη στη γραμμή καθόδου εμπορική αμαξοστοιχία, επιλογή που οδήγησε καταληκτικά τα πράγματα στη σύγκρουση των τρένων».
Οι δικαστές υιοθέτησαν πλήρως την εισαγγελική πρόταση που ανέφερε ότι:
«Από τα χαρακτηριστικά της πράξης του, δηλαδή από την ιδιαίτερα σοβαρή από άποψης επικινδυνότητας ενέργειά του κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του να θέσει στην αντίθετη γραμμή επιβατική αμαξοστοιχία με μεγάλο αριθμό επιβαινόντων (λόγω της εορτής της Αποκριάς) σε συνδυασμό με την επιλογή του να προκρίνει τον λιγότερο δυνατό κόπο στη διαχείριση σοβαρού εγχειρήματος αποδεχόμενος το αποτέλεσμα της σύγκρουσης των τρένων προκύπτει ότι αν αφεθεί ελεύθερος είναι πολύ πιθανό κατά την ανάληψη οποιουδήποτε εγχειρήματος, που θα έχει αντίκτυπο στο κοινωνικό σύνολο να τελέσει και νέες αξιόποινες πράξεις».
Ο Βασίλης Σαμαράς αν και του ζητήθηκε όπως ορίζει ο νόμος δεν υπέβαλλε υπόμνημα προς το δικαστικό συμβούλιο.
Επτά μήνες μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη με 57 νεκρούς και δεκάδες τραυματίες η ανάκριση παραμένει ανοιχτή με τον Εφέτη Ανακριτή να συνεχίζει την έρευνα για τις ευθύνες και τα αίτια της πολύνεκρης τραγωδίας.
Οι συγγενείς των θυμάτων πάντως διαμαρτύρονται ότι ήδη υπάρχει καθυστέρηση στην εξέλιξη των ερευνών και στην απόδοση ευθυνών.