Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως παρουσίασε το επιχειρησιακό σχέδιο για τη σταδιακή επιστροφή των μαθητών στις σχολικές αίθουσες, η οποία γίνεται με επίκεντρο την όσο το δυνατόν καλύτερη προετοιμασία των υποψηφίων της Γ’ Λυκείου για τις πανελλαδικές εξετάσεις που θα διεξαχθούν στις 15 Ιουνίου . Θα ακολουθήσουν οι μαθητές της Β’ και της Α’ Λυκείου καθώς και αυτοί του Γυμνασίου, ενώ αβέβαιο είναι το άνοιγμα των Δημοτικών και των Νηπιαγωγείων. Η επιστροφή στα σχολεία θα ορίζεται από καινούργια δεδομένα, με δυνατότητα απουσίας μαθητών και τη διαδικασία του μαθήματος να περιορίζεται δραστικά, καθώς οι μαθητές δεν θα παρακολουθούν κάθε μέρα μαθήματα.
Στις 11 Μαΐου οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα έχουν τη δυνατότητα να επανέλθουν στην τάξη ώστε να συνεχίσουν τα μαθήματά τους για περίπου ένα μήνα, μέχρι τις 12 Ιουνίου που αναμένεται να λήξει η σχολική χρονιά.
Ελάχιστες μέρες μετά, οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων θα κληθούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Αγνωστο παραμένει τι θα γίνει με το σχεδιασμό της διεξαγωγής των εξετάσεων, τον αριθμό των παιδιών ανά τμήμα εξέτασης αλλά και τα μέτρα προστασίας μαθητών και εκπαιδευτικών κατά την εξεταστική διαδικασία.
Η υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως σημείωσε ότι βάσει των συμπερασμάτων που θα έχουν προκύψει από τις πρώτες μέρες του ανοίγματος των σχολείων θα διαρθρωθεί και το τελικό σχέδιο για τη διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων.
Σημειώνεται ότι οι μαθητές της Γ’ Λυκείου δεν θα συμμετάσχουν στις απολυτήριες εξετάσεις, με το βαθμό απόλυσής τους να προκύπτει από τη βαθμολογία τους στους ελέγχους των δύο τετραμήνων.
Παράλληλα, βάσει των νέων αυστηρών μέτρων ώστε να τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας, αλλάζει και το ωρολόγιο πρόγραμμα, με τους μαθητές να παρακολουθούν εκ περιτροπής τα μαθήματα.
Νέα δεδομένα επιβάλλει η σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων, με το άνοιγμα των σχολείων να μη θυμίζει σε τίποτα τον τρόπο λειτουργίας τους μέχρι τον Μάρτιο. Οι ειδικοί έχουν επισημάνει ότι εισηγήθηκαν την επιστροφή στα σχολεία εφόσον τηρούνται απόλυτα τα μέτρα ασφαλείας:
-Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου αλλά και οι υπόλοιποι από Λύκειο και Γυμνάσιο που θα ξαναρχίσουν το σχολείο δεν θα δουν όλους τους συμμαθητές τους με την επιστροφή τους στα θρανία. Το κάθε τμήμα που μέχρι πρότινος είχε μέχρι και 30 μαθητές τώρα «σπάει» σε δύο μικρότερα, ώστε να δημιουργηθούν ομάδες μαθητών το πολύ ως 15 άτομα για να τηρείται τουλάχιστον 1,5 μέτρο ασφαλείας. Αντίστοιχα μέτρα θα ληφθούν και για τις περιπτώσεις μεταφοράς των μαθητών με σχολικό.
-Οι σχολικές μονάδες θα εξοπλιστούν με αντισηπτικά ώστε οι μαθητές να προχωρούν συχνά στο πλύσιμο των χεριών τους. Οι σχολικές επιτροπές θα αναλάβουν την κάλυψη του απαραίτητου εξοπλισμού. Σχετικά με τα κονδύλια, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, υπάρχουν διαθέσιμα χρήματα, καθώς το κλείσιμο των σχολείων τον Μάρτιο οδήγησε σε αποταμίευση, καθώς δεν υπήρχε η ανάγκη κάλυψης αναγκών, όπως για παράδειγμα πετρέλαιο θέρμανσης ή αναλώσιμα υλικά.
-Οι αίθουσες θα καθαρίζονται 2 φορές την ημέρα και θα εξαερίζονται φυσικά.
-Οι ομάδες μαθητών ανά 15 θα διδάσκονται εκ περιτροπής. Η πρώτη ομάδα θα πηγαίνει στο σχολείο Δευτέρα-Τετάρτη-Παρασκευή και η δεύτερη Τρίτη-Πέμπτη και την επόμενη ομάδα αντίστροφα.
-Τις μέρες που οι μαθητές δεν θα πηγαίνουν στο σχολείο θα τους δίνεται πρόγραμμα μελέτης στο σπίτι.
-Η καταγραφή των απουσιών θα γίνεται με πολλές εξαιρέσεις, καθώς οι γονείς με μία υπεύθυνη δήλωση θα μπορούν να δικαιολογούν τις απουσίες των παιδιών τους εφόσον νοσούν, συμβιώνουν με άτομο ευπαθούς ομάδας ή εντάσσονται σε ειδική κατηγορία που διακινδυνεύει την ασφαλή συναναστροφή τους με τους συμμαθητές τους.
-Η εξ αποστάσεως διδασκαλία θα συνεχιστεί για τους μαθητές, εφόσον δεν μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα στο σχολείο τους.
-Στους φόβους που έχουν εκφραστεί από τους εκπαιδευτικούς σχετικά με το γεγονός ότι η πλειοψηφία αυτών είναι άνω των 50 ετών ή έχουν υποκείμενο νόσημα, το υπουργείο Παιδείας προβλέπει απομάκρυνση από τις τάξεις των εκπαιδευτικών των παραπάνω κατηγοριών, οι οποίοι όμως θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους μέσω του υπολογιστή.
-Τα κυλικεία δεν θα λειτουργούν μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς.
-Τα διαλείμματα θα γίνονται ξεχωριστά ανά τάξη ώστε να αποφευχθεί ο συνωστισμός στο προαύλιο.
-Η χρήση μάσκας είναι προαιρετική.
Για περίπου τέσσερις εβδομάδες θα κάνουν μαθήματα και οι υπόλοιποι μαθητές Λυκείου (Α’ και Β’ τάξης) αλλά και Γυμνασίου, οι οποίοι επιστρέφουν στα θρανία από τις 18 Μαΐου. Το σχολικό έτος ολοκληρώνεται στις 12 Ιουνίου, ενώ οι μαθητές δεν θα εξεταστούν σε προαγωγικές εξετάσεις, με το βαθμό προαγωγής τους να προκύπτει από την αξιολόγηση των βαθμών τετραμήνων.
Τα μέτρα προστασίας που θα ξεκινήσουν από τις 11 Μαΐου για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου θα συνεχιστούν και κατά τη διάρκεια της επιστροφής των υπόλοιπων τάξεων (σ.σ.: περίπου 550.000 μαθητές θα επιστρέψουν συνολικά στα σχολεία μέχρι τις 18 Μαΐου).
Η διδασκαλία θα επικεντρωθεί στην κάλυψη της απαραίτητης ύλης ώστε να μπορέσουν οι μαθητές να περάσουν στην επόμενη τάξη χωρίς ελλείψεις και κενά. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα αποστείλει οδηγίες προς τα σχολεία σχετικά με την κάλυψη της ύλης.
Σχετικά με τα μέτρα προστασίας, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του σχεδίου του υπουργείου Παιδείας ο κ. Τσιόδρας σημείωσε ότι η έλευση των παιδιών στα σχολεία δεν θα συνοδεύεται από θερμομέτρηση, καθώς, όπως τόνισε, πρόκειται για ένα μη ασφαλές μέτρο, ιδιαίτερα για τις περιπτώσεις των νοσούντων που δεν έχουν συμπτώματα της νόσου.
Παραμένουν κλειστά τα Δημοτικά και τα Νηπιαγωγεία της χώρας μέχρι νεωτέρας. Στην περίπτωση που η κατάσταση της πανδημίας εξελιχθεί ομαλά και προς περαιτέρω ύφεση, οι μικροί μαθητές ενδεχομένως να επιστρέψουν στις τάξεις τους την 1η Ιουνίου και το σχολικό έτος να παραταθεί έως τις 30 Ιουνίου.
Το σχολικό έτος παρατείνεται όχι μόνο γι’ αυτή τη σχολική χρονιά αλλά και για την επόμενη. Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως σημείωσε ότι -αν και ακόμα είναι υπό εξέταση- το επικρατέστερο σενάριο είναι να ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά, νωρίτερα από ποτέ, δηλαδή την 1η Σεπτεμβρίου.
Η μεγάλη αποχή από τη διά ζώσης διδασκαλίας και τα προσεκτικά βήματα που γίνονται με την σταδιακή επιστροφή των μαθητών μέσα στον Μάιο και για περιορισμένες μέρες δεν θα μπορέσουν να καλύψουν το σύνολο της διδακτέας ύλης, με αποτέλεσμα να κρίνεται απαραίτητα να δοθεί επιπλέον διδακτικός χρόνος από την επόμενη χρονιά ώστε να καλυφθούν οι φετινές ελλείψεις.