Επιβεβαιώνοντας τον τίτλο του φαβορί η ταινία Nomadland ήταν αυτή που κυριάρχησε στα Οσκαρ 2021, καθώς απέσπασε τρία βραβεία, αυτό της καλύτερης ταινίας, της καλύτερης σκηνοθεσίας και του πρώτου γυναικείου ρόλου, ενώ από δύο βραβεία πήραν οι ταινίες «Ma Rainey’s Black Bottom», «Mank», Sound of metal» και «Judas and the Black Messiah».
Η φετινή τελετή ήταν διαφορετική από τα προηγούμενα χρόνια λόγω της πανδημίας. Φέτος, αντί για το περίφημο Dolby Theater όπου διεξάγονται παραδοσιακά οι τελετές. Η τελετή έγινε στο Union Station, έναν ιστορικό σιδηροδρομικό σταθμό στην καρδιά του Λος Άντζελες. Στην εκδήλωση οι διάσημοι προσκεκλημένοι μαζί με 170 θεατές κλήθηκαν να φορούν μάσκες, όμως οι celebrities όταν τους έπαιρναν οι κάμερες έπρεπε να της αφαιρούν.
Παράλληλα σε αντίθεση με ότι συνηθιζόταν, το βραβείο καλύτερης ταινίας δεν ανακοινώθηκε τελευταίο, αλλά πριν από την απονομή των βραβείων Α’ Γυναικείου και Α΄ Ανδρικού Ρόλου.
Η 39χρονη Κινέζα Κλόε Ζάο είναι μόλις η δεύτερη γυναίκα στην ιστορία του θεσμού που κερδίζει στην κατηγορία σκηνοθεσίας, μετά την Κάθριν Μπίγκελοου με το «Hurt Locker» και η πρώτη ασιατικής καταγωγής.
Η Ζάο ήδη απέσπασε με το «Nomadland» Χρυσή Σφαίρα, BAFTA, Indies και 55 ακόμα βραβεία σκηνοθεσίας στις κριτικές ενώσεις της Αμερικής, με το Οσκαρ να είναι το τελευταίο της επίτευγμα γι’ αυτήν την ταινία η οποία κυριάρχησε στην φετινή τελετή.
«Ευχαριστώ την Ακαδημία και τους συνυποψήφιους μου. Σκέφτομαι πολύ τελευταία τι να κάνω όταν τα πράγματα δεν θα είναι πια τόσο καλά. Όταν μεγάλωνα στην Κίνα, λέγαμε κάτι ποιηματάκια με τον πατέρα μου. Η πρώτη φράση που θυμάμαι έλεγε ‘οι άνθρωποι είναι εκ γενετής καλοί’. Αυτό έχει επίδραση σ’ εμένα μέχρι και σήμερα. Έβρισκα πάντα καλοσύνη στους ανθρώπους που συναντούσα. Αυτό το βραβείο ανήκει σε όποιον έχει την πίστη και το κουράγιο να παραμένει καλός προς τον εαυτό του και τους άλλους… Το αφιερώνω σε όσους με ενέπνευσαν» είπε παραλαμβάνοντας το βραβείο.
Οσον αφορά τα βραβεία των πρωταγωνιστικών ρόλων, ο Αντονι Χόπκινς για την ταινία The Father κατέκτησε το Οσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου, το δεύτερο Οσκαρ πρώτου αντρικού ρόλου που κερδίζει μετά την Σιωπή των Αμνών 1992.
Στις γυναίκες αναμενόμενη ήταν η επικράτηση της Φράνσις ΜακΝτόρμαντ από το Nomadland. Για την ΜακΝτόρμαντ είναι το τρίτο Οσκαρ μετά το Fargo (1997) και το Τhree Billboards Outside Ebbing, Missouri (2018).
Το Όσκαρ Β’ Ανδρικού ρόλου δόθηκε στον Ντάνιελ Καλούγια για την ερμηνεία του στην ταινία «Judas and the Black Messiah» του Σάκα Κινγκ.
Η 74χρονη Γιουν Γιου-τζουνγκ από τη Νότια Κορέα κέρδισε Όσκαρ Β’ Γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στο «Minari» του Λι Άιζακ Τσανγκ, μετά την κυριαρχία της στα SAG, το Νational Board of Review, το βραβείο των κριτικών της Νέας Υόρκης, τα BAFTA και τα βραβεία 45 ακόμα κριτικών ενώσεων. Πρόκειται για την πρώτη ηθοποιό από την Νότια Κορέα που κατακτά Όσκαρ ερμηνείας. Το βραβείο της απένειμε ο Μπραντ Πιτ.
Η φετινή τελετή των Οσκαρ είχε και ελληνικό ενδιαφέρον. Αυτό γιατί ο πολυβραβευμένος Έλληνας μοντέρ Γιώργος Λαμπρινός ήταν υποψήφιος για το μοντάζ της ταινίας «Ο Πατέρας» του Φλόριαν Ζέλερ. Επίσης, ο διακεκριμένος διευθυντής φωτογραφίας Φαίδων Παπαμιχαήλ ήταν ανάμεσα στους υποψήφιους για τη διεύθυνση φωτογραφίας της «Δίκης των 7 του Σικάγου» του Ααρον Σόρκιν. Πρόκειται για τη δεύτερη υποψηφιότητα στα Όσκαρ για τον Φαίδωνα Παπαμιχαήλ, μετά με τη «Nebraska» του Αλεξάντερ Πέιν που ήταν υποψήφιος για Οσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας το 2014.
Αμφότεροι ωστόσο δεν κατάφεραν να αποσπάσουν το αγαλματίδιο.