Με τα ληξιπρόθεσμα χρέη στην Εφορία να έχουν εκτοξευτεί πάνω από τα 107 δισ. ευρώ η ΑΑΔΕ έχει εξαπολύσει «επίθεση» με στόχο την είσπραξη τουλάχιστον 5,8 δισ. ευρώ από παλαιά και «φρέσκα» φορολογικά χρέη.
Η πίεση αναμένεται να είναι ασφυκτική για πάνω από 2 εκατ. οφειλέτες που θα βρεθούν σε κλοιό κατασχέσεων τραπεζικών λογαριασμών, ενοικίων, μισθών και συντάξεων και δεσμεύσεων περιουσιακών στοιχείων. Υπό τη «δαμόκλειο σπάθη» των αναγκαστικών μέτρων είσπραξης βρίσκονται 7 στους 10 οφειλέτες ή το 70% όσων έχουν ανοιχτούς λογαριασμούς με την εφορία.
Η είσπραξη όσο το δυνατόν περισσότερων εσόδων από την τεράστια δεξαμενή των ληξιπρόθεσμων οφειλών αποτελεί βασική προτεραιότητα για την ΑΑΔΕ.
Όπως επισημαίνεται στο Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ, το 2024 ενεργοποιείται ολοκληρωμένη στρατηγική είσπραξης στοχεύοντας στην αύξηση των εσόδων από ληξιπρόθεσμες οφειλές με βελτίωση, τόσο της οικειοθελούς συμμόρφωσης, μέσω κατάλληλης και έγκαιρης ενημέρωσης των φορολογουμένων, όσο και της διαχείρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, μέσω προτεραιοποίησης με χρήση κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου, περιοδικής αξιολόγησης των οφειλετών και χρήση του συστήματος Eispraxis.
Παράλληλα, δρομολογείται διαδικασία κεντρικού ελέγχου προϋποθέσεων τήρησης των ρυθμίσεων και εκκαθάριση των ρυθμίσεων που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις τήρησης.
Οι στόχοι
Στο μέτωπο των ληξιπρόθεσμων οφειλών ο σχεδιασμός της ΑΑΔΕ προβλέπει:
1. Είσπραξη ποσού τουλάχιστον 2,8 δισ. ευρώ έναντι παλαιών ληξιπρόθεσμων οφειλών των φορολογουμένων.
2. Εισπράξεις της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης (ΕΜΕΙΣ) από μεγάλους οφειλέτες και στοχευμένες δράσεις ύψους τουλάχιστον 700 εκατ. ευρώ.
3. Εισπράξεις 28 εκατ. ευρώ έναντι των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την Τελωνειακή Διοίκηση.
4. Εισπραξιμότητα 32% επί των νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών των φορολογουμένων.
5. Χαρακτηρισμός 380 εκατ. ευρώ εκ των ληξιπρόθεσμων οφειλών των φορολογούμενων ως ανεπίδεκτων είσπραξης. Σημειώνεται ότι από τα 107,180 δισ. ευρώ των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών, εισπράξιμα μπορούν να χαρακτηριστούν τα 80,859 δισ. ευρώ, αφού 26,321 δισ. ευρώ κρίνονται ως ανεπίδεκτα είσπραξης.
6. Επεξεργασία αιτήσεων αναδιάρθρωσης οφειλών Εξωδικαστικού Μηχανισμού ν.4469/2017 και ν.4738/2020 από την ΕΜΕΙΣ.
7. Αξιολόγηση Οφειλετών Ληξιπρόθεσμων Οφειλών σε περιοδική βάση.
8. Κεντρικοποίηση βεβαίωσης και είσπραξης σε Θεσσαλονίκη (ΚΕΒΕΙΣ).
9. Ένταξη των Τελωνειακών Υπηρεσιών στο Ηλεκτρονικό Κατασχετήριο μέσω συστήματος Eispraxis.
10. Υπηρεσία διαλειτουργικότητας στους δήμους για ψηφιακή δέσμευση και άρση δέσμευσης ενημερότητας.
11. Επέκταση της ψηφιοποίησης του κυκλώματος επιστροφών φόρου – Διαλειτουργικότητα με ΕΦΚΑ / ΗΔΙΚΑ.
12. Υλοποίηση των απαιτήσεων που προκύπτουν από το νομοθετικό πλαίσιο του ν. 4738/2020 (Α’ 207) «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας και άλλες διατάξεις», αναφορικά με τον «Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών».
13. Σταδιακή αύξηση του ποσοστού εισπράξεων έναντι πραγματικών ληξιπρόθεσμων οφειλών της Φορολογικής Διοίκησης.
14. Σταδιακή αύξηση του ποσοστού εισπράξεων έναντι άμεσα εισπρακτέων απαιτήσεων της Τελωνειακής Διοίκησης.
15. Ποσοστό οφειλετών υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης της Φορολογικής Διοίκησης 70% (αφορά οφειλέτες για τους οποίους η Φορολογική Διοίκηση δύναται να λάβει μέτρα).
16. Ποσοστό οφειλετών υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης της Τελωνειακής Διοίκησης 70% (αφορά οφειλέτες για τους οποίους η Τελωνειακή Διοίκηση δύναται να λάβει μέτρα).
Πηγή: ΟΤ