Αρχές Δεκεμβρίου ξεκινά η πλήρη ανατροπή του ασφαλιστικού με την ολοκλήρωση της τελικής αλλαγής να γίνεται με την αναδιάρθρωση του ελληνικού δημοσίου χρέους και χρονικά θα κλείσει μαζί με την δεύτερη αξιολόγηση.
Ωστόσο στις αρχές Δεκεμβρίου το κράτος, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχει ήδη υπογράψει, θα πρέπει να εξοικονομήσει 600 – 900 εκατ. ευρώ ώστε και να κλείσει πιθανότατα το πακέτο μέτρων 1,8 δισ. ευρώ για το 2015 -16, ενώ θα θεσπιστεί νόμος με τις «γενικές αρχές» του νέου ασφαλιστικού, ο οποίος θα εφαρμοστεί σταδιακά με υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους το επόμενο έτος.
Σε ότι αφορά το δεύτερο μέρος αναδιάρθρωσης του ασφαλιστικού, αυτό θα έρθει να συνδυαστεί με την δεύτερη «δόση», η οποία περιλαμβάνει επιπλέον 1,2 δισ. ευρώ, προκειμένου να κλείσει το πακέτο μέτρων 0,7% του ΑΕΠ για το 2017- 2018.
Πάντως η πρώτη δόση του νέου Ασφαλιστικού θα αφορά κυρίως τις ενοποιήσεις των ταμείων σε ένα υπερ-ταμείο με διατήρηση, όμως, του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης αλλά κουτσουρεμένες τις επικουρικές συντάξεις – μεσοσταθμικές μειώσεις 6% επικουρικές συντάξεις (κυρίως στις υψηλές)-, καθώς και στενότερη σύνδεση εισφορών-παροχών και στην κύρια ασφάλιση.
Μιλάμε για αύξηση των εργοδοτικών εισφορών κατά 0,5%, αλλά και διάφορες «ρήτρες» (απασχόλησης, ανάπτυξης, ηλικίας) που θα καθορίσουν τις κύριες συντάξεις.
Η συνολική του φιλοσοφία θα απέχει από εκείνη του πορίσματος της Επιτροπής Σοφών, το οποίο υποστήριζε ένα κεφαλαιοποιητικό σύστημα.
Μαζί όμως με τις εν λόγω αλλαγές έρχεται και ο μαζικός επαναϋπολογισμός των συντάξεων με βάση πχ την ηλικία συνταξιοδότησης ή την πορεία της ανάπτυξης-απασχόλησης, ο οποίος θα φέρει μειώσεις έως και 40% σε ορισμένες κατηγορίες συνταξιούχων (πχ ταμεία, ΔΕΚΟ).
Η εφαρμογή αυτού του εγχειρήματος πάντως πέραν του πολιτικού κόστους είναι δύσκολο να προχωρήσει και από «τεχνική» άποψη, αφού σκοντάφτει στη νομοθεσία που επικαιροποίησε πρόσφατα η κυβέρνηση και αφορά κυρίως το νέο τρόπο υπολογισμού των κύριων συντάξεων βάσει των νομών 3863 και 3865 του 2010.
Έτσι θα μπορούσε τουλάχιστον μέχρι τέλους του 2015, ένα σημαντικό κομμάτι μνημονιακών δεσμεύσεων, το οποίο αφορά στη στενότερη σύνδεση εισφορών –παροχών και την εναρμόνιση των εισφορών των άλλων ταμείων με εκείνες του ΙΚΑ να μη βρεθεί σε ένα πεδίο άμεσης εφαρμογής τους, πριν αυτές οι αλλαγές θεσπιστούν με συγκεκριμένο τρόπο. Αυτό σημαίνει πως θα αφεθεί «χώρος» για μία επόμενη «δόση» πρωτοβουλιών στο Ασφαλιστικό με επίκεντρο τις σημερινές κύριες συντάξεις αυτή τη φορά.
Το ίδιο φαίνεται πως μπορεί να ισχύσει -τουλάχιστον σύμφωνα με τις προσδοκίες της κυβέρνησης- και για άλλες μνημονιακές δεσμεύσεις όπως η σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ έως το 2019, η κατάργηση της κατ’ εξαίρεση κρατικής χρηματοδότησης ορισμένων ταμείων εντός τριετίας (σ.σ. στον ΟΑΕΕ, το ΝΑΤ και τον ΟΓΑ) ή η είσπραξη των εισφορών από τις εφορίες.
Στις διαπραγματεύσεις πάντως Κατρούγκαλου – κουαρτέτου ασκείται πίεση από πλευράς δανειστών για μειώσεις στις συντάξεις που κυμαίνονται από 5% ως 20% .
Έτσι το μεγάλο αγκάθι του υπουργείου Εργασίας είναι ο επαναϋπολογισμός των αποδοχών που λαμβάνουν σήμερα 2,6 εκατ. συνταξιούχοι, ύστερα και από το «βέτο» που θέτει η πλευρά των δανειστών να εφαρμοστούν χαμηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης στον επαναϋπολογισμό των συντάξεων ώστε η μέση σύνταξη σε μισθό 1.450 ευρώ να πέφτει κάτω από 800 ευρώ.
Οι δανειστές θέλουν μειώσεις που να κατεβάζουν τις συντάξεις στο 55% του μισθού, ενώ στα σενάρια του υπουργείου οι μειώσεις ήταν μικρότερες.
Ο υπουργός πάντως σήμερα δεν αναφέρθηκε σε νούμερα, αλλά στους άξονες του νέου νομοσχεδίου, που θα πρέπει να είναι έτοιμο ως το τέλος του μήνα.
Πάντως η βάση υπολογισμού των περικοπών στις ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις θα είναι τα 384 ευρώ, καθώς το ποσό αυτό θα είναι από το 2016 το κατώτατο εγγυημένο από το κράτος όριο σύνταξης για όλους, παλαιούς και νέους συνταξιούχους, και από εκεί και πάνω το υπόλοιπο τμήμα σύνταξης θα έχει περικοπές ανάλογα με τα έτη ασφάλισης αλλά και την ηλικία αποχώρησης από τον εργασιακό βίο.
topontiki.gr