ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί έφυγε η Ζara από το Κολωνάκι – Τι συμβαίνει με τον πολυεθνικό κολοσσό

Το κλείσιμο του καταστήματος της Ζara Hellas στην Σκουφά προκάλεσε αναταράξεις στην αγορά.

 

Καθώς ένα ιστορικό κατάστημα της πιο δυνατής αλυσίδας του ομίλου Inditex στην Ελλάδα ξαφνικά κατέβασε ρολά, δεν ήταν λίγοι αυτοί που έσπευσαν να προεξοφλήσουν και άλλα “λουκέτα” για τον retailer, υποστηρίζοντας πως η κρίση δεν κάνει διακρίσεις. Η πραγματικότητα είναι, βέβαια, διαφορετική αλλά, οπωσδήποτε, η γενικευμένη ύφεση έχει επηρεάσει την παρουσία του Ομίλου Ιnditex στην Ελλάδα. Αν και όλα τα σήματα του καταγράφουν θετικό πρόσημο, όσον αφορά τις πωλήσεις, εντούτοις βλέπουν τα κέρδη τους να μειώνονται σημαντικά.

Το μικρό ακίνητο…  

Σύμφωνα με την εταιρεία, βασικός λόγος για τον οποίο το κατάστημα Zara της Σκουφά ολοκλήρωσε την πορεία του ήταν πως το ακίνητο στο οποίο στεγαζόταν δεν εξυπηρετούσε πλέον τις απαιτήσεις που έχει θέσει η πολυεθνική για τα σημεία πώλησης της αλυσίδας Zara και τις υποδομές τους. Το συγκεκριμένο κατάστημα μέχρι πριν περίπου δυο-τρια χρόνια εκτεινόταν σε δυο ακίνητα. Καθώς, όμως, ο ένας από τους δυο ιδιοκτήτες αποφάσισε να ανακτήσει το ακίνητο του, το κατάστημα περιορίστηκε μόνο στο άλλο, με αποτέλεσμα να μην εξυπηρετεί τα πρότυπα και τις απαιτήσεις που έχει ορίσει σήμερα η διοίκηση του ομίλου Inditex για την Zara διεθνώς.

Από την Inditex αναφέρουν πως η εξέλιξη αυτή δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση ένδειξη αποεπένδυσης για την ελληνική αγορά και τονίζουν πως εξετάζουν την αξιοποίηση του εν λόγω ακινήτου για την στέγαση καταστήματος κάποιας από τις άλλες αλυσίδες του Ομίλου στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, σκέψη του ομίλου είναι να δημιουργηθεί σε αυτή την θέση κατάστημα ενός εκ των Stradivarius, Pull&Bear, Oysho και Bershka καθώς  Massimo Dutti και Zara Home έχουν ήδη παρουσία στο Κολωνάκι. 

Σχέδια επέκτασης και ανακαινίσεις

Άλλωστε, από την Inditex τονίζεται πως ο Όμιλος συνεχίζει να προχωρά σε κινήσεις ανάπτυξης στην χώρα μας και για αυτό το λόγο υλοποιεί ανακαινίσεις ή επεκτάσεις σε υφιστάμενα σημεία πώλησης και  εγκαινιάζει νέα καταστήματα τόσο στην Αθήνα όσο και στην περιφέρεια.  Χαρακτηριστικό είναι πως το 2015, ο Ομιλος παρουσίασε καταστήματα  Pull & Bear, Stradivarius και Berska στο εμπορικό κέντρο River West, δύο νέα σημεία Stradivarius σε Ρόδο και Τρίκαλα ενώ εγκαινίασε και το εποχιακό κατάστημα της Οysho στη Μύκονο.

Σύμφωνα με τους ανθρώπους του Ομίλου αυτή την περίοδο βρίσκονται στο στάδιο των υπογραφών συμφωνίες για νέα καταστήματα ενώ ήδη μέσα στην τρέχουσα χρονιά έχουν εγκαινιαστεί καταστήματα Stradivarius σε Κοζάνη και Χανιά και έχει ξεκινήσει την λειτουργία του  Bershka στην Λάρισα. Παράλληλα έχουν ανακαινιστεί καταστήματα Stradivarius (Θεσσαλονίκη-Τσιμισκή), Pull & Bear (Τhe Mall Athens) και Zara Home (Θεσσαλονίκη-Πυλαία). Αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη και η ανακαίνιση του Zara στο The Mall Αthens ενώ αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες ανάλογες κινήσεις. Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες ο ισπανικός όμιλος έχει δώσει την έγκριση του για ακόμη πιο εντατική  διερεύνηση της εγχώριας αγοράς ακινήτων με στόχο την επέκταση των 7 αλυσίδων της Inditex στην Ελλάδα.  

Η κάμψη των κερδών...

Το «πράσινο φώς» από τα κεντρικά της πολυεθνικής, οπωσδήποτε έχει να κάνει με την ιδιαίτερα θετική πορεία που κατέγραψε και στην χρήση του 2015 (01/02/2015 έως 31/01/2016) ο όμιλος στην Ελλάδα. Όλα τα σήματα της Inditex, πλήν της Massimo Duti, κατόρθωσαν να αυξήσουν τις πωλήσεις τους, οι οποίες αθροιστικά άγγιξαν τα 420,5 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 5,95%. Αναλυτικότερα, η αλυσίδα Zara στη χρήση του 2015 κατέγραψε αύξηση πωλήσεων ύψους 6,04% στα 196,3 εκατ.ευρώ, ενώ διψήφια αύξηση πωλήσεων έχουν να επιδείξουν οι αλυσίδες Stradivarius (+15,02%) με πωλήσεις 43,7 εκατ.ευρώ και Zara Home (+12,41%) στα 17,2 εκατ.ευρώ. Ακολούθησε η αλυσίδα Bershka με αυξημένες πωλήσεις κατά 7,03% στα 68,6 εκατ.ευρώ, η Oysho με 20 εκατ.ευρώ (+2,93%) και η Pull&Bear με πωλήσεις της τάξης των 48,1 εκατ.ευρώ (+0,51%).Η μοναδική αλυσίδα του ομίλου η οποία παρουσίασε μικρή κάμψη (-1,74%) όπως σημειώθηκε είναι η Massimo Dutti, της οποίας οι πωλήσεις ανήλθαν το 2015 στα 26,6 εκατ.ευρώ. 

Βέβαια, η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική όσον αφορά τα κέρδη προ φόρων και αντανακλά απόλυτα τις έντονες πιέσεις που βιώνει τα τελευταία χρόνια η ελληνική αγορά ένδυσης. Συγκεκριμένα, αθροιστικά τα συνολικά κέρδη πρό φόρων των σημάτων του Ομίλου ανήλθαν στην προηγούμενη χρήση στα 14,3 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 31,42% σε σχέση με τα περίπου 21 εκατ. ευρώ της χρήσης του 2014. Η Βershka είναι η μόνη αλυσίδα που αύξησε τα κέρδη προ φόρων τα οποία άγγιξαν τα 3,5 εκατ. ευρώ. Από τις υπόλοιπες, η ναυαρχίδα του Ομιλου Ζara Ελλάς καταγράφει τις μικρότερες απώλειες καθώς τα κέρδη προ φόρων της μειώθηκαν μόνο κατά -3,25% και ανήλθαν στα 2, 1 εκατ. ευρώ. Η κάμψη,όμως, στα κέρδη των υπόλοιπων αλυσίδων είναι αρκετά μεγάλη και ενδεικτική της κρίσης στην αγορα. Τα κέρδη προ φόρων της Pull & Bear στην ελληνική αγορά μειώθηκαν κατά 46,81% και έφτασαν στα 2,4 εκατ εύρώ σε σχέση με τα 4,7 εκατ. ευρώ του 2014. Η Stradivarius είδε τα δικά της μεγέθη να μειώνονται κατά 60,30% στα 1,1 εκατ ευρώ από τα 2,8 εκατ. ευρώ του 2015 ενώ κάμψη 50,84% κατέγραψαν τα κέρδη της Massimo Duti (1,4 εκατ ευρώ vs 2,9 εκατ. ευρώ το 2014), που όπως αναφέρθηκε ήταν και η μοναδική αλυσίδα του ομίλου με κάμψη πωλήσεων. Απώλειες 38,78% παρατηρούνται στα κέρδη προ φόρων της Oysho ( 1,5 εκατ. ευρώ vs 2,4 εκατ ευρώ το 2014) ενώ μείωση 16,63% βίωσε η Zara Home (2,3 εκατ. ευρώ vs 2,8 εκατ ευρώ το 2014). Τέλος, η Uterque αν και από το 2014 έχει ολοκληρώσει την λειτουργία των φυσικών καταστημάτων της στην χώρα μας και δραστηριοποιείται μόνο μέσω ηλεκτρονικού καταστήματος με τον τζίρο να αποδίδεται μάλλον στην πολυεθνική κατέγραψε κέρδη μόλις 5.388 ευρώ. Το γεγονός πως όλες οι εταιρείες κατέγραψαν κερδοφόρες χρήσεις αποτελεί φυσικά επιτυχία αλλά η σημαντική μείωση των κερδών ίσως (να πρέπει) και να προβληματίζει το management για την πορεία της ελληνικής αγοράς και την παρουσία της Inditex σε αυτήν.    

Η χαμένη αίγλη της περιοχής

Η κρίση στην ελληνική αγορά ένδυσης δεν έχει χτυπήσει μόνο τα κέρδη των 7 σημάτων του ομίλου Inditex αλλά και το Κολωνάκι σαν εμπορική πιάτσα. Σύμφωνα με έρευνα της ΝΑΙ Ηellas για το 2015, το ποσοστό των κενών καταστημάτων στην παλαιότερα περιζήτητη περιοχή ανέρχεται πλέον στο 18% αν και τα ενοίκια για εμπορικούς χώρους τόσο πρώτης όσο και δεύτερης κατηγορίας παρουσιάζουν πτώση. Άνθρωποι της αγοράς τονίζουν πως κυρίως επιχειρήσεις του χώρου της εστίασης κρατούν δυναμική την αγορά στο Κολωνάκι ενώ τονίζουν πως ακίνητα-φιλέτα της περιοχής πλέον μισθώνονται σε αλυσίδες καφεστίασης, που παλαιότερα ίσως και να δυσκολεύονταν να ανταποκριθούν στα μισθώματα, που απαιτούσαν οι ιδιοκτήτες.  

Αν επίσης αναλογιστεί κανείς πως με βάση την τελευταία έκδοση της εξαμηνιαίας έρευνας του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ για την αποτύπωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας στις κεντρικές εμπορικές αγορές, στην εμπορική ζώνη «Κολωνάκι» το 24,9% των επιχειρήσεων είναι ανενεργές, εύκολα καταλαβαίνει κανείς την απόφαση της Inditex να συνεχίζει την πορεία της Ζara εστιάζοντας στα εμβληματικά της καταστήματα σε Κοραή και την περιοχή του Συντάγματος για την κάλυψη της ευρύτερης περιοχής.  Πληροφορίες θέλουν βέβαια τον Όμιλο να αναζήτησε άλλο μεγαλύτερο ακίνητο στην περιοχή του Κολωνακίου, χωρίς, όμως, να υπάρξει κάποιο αποτέλεσμα. H Inditex είναι άλλωστε πολύ προσεχτική όσον αφορά τα ακίνητα που μισθώνει καθώς εδώ και κάποια χρόνια έχει να αντιμετωπίσει και μια σχετική αγωγή, που, όμως, οι άνθρωποι της θεωρούν πως δεν πρόκειται να οδηγήσει στην καταβολή αποζημίωσης από την πλευρά τους. Όπως αναφέρεται στην οικονομική έκθεση της ZΑΡΑ ΕΛΛΑΣ για την οικονομική χρήση του 2015, στις 31 Ιανουαρίου 2016 «εκκρεμούσανεπίδικες υποχρεώσεις προς τρίτους, ύψους 1.884.349 ευρώ για τις οποίες δεν έχουν σχηματιστεί προβλέψεις. Από το ποσό αυτό 23.000 ευρώ αφορούν απαιτήσεις πελατών, και 1.861.349 ευρώ  αφορούν αξίωση των ιδιοκτητών πρώην μισθίου καταστήματος, τη μίσθωση του οποίου η εταιρεία έχει καταγγείλει και οι ιδιοκτήτες αξιώνουν το ποσό αυτό για επαναφορά του μισθίου στην πρότερα αυτού κατάσταση,  ενώ την ίδια στιγμή η Εταιρεία έχει ασκήσει ανταγωγή κατά των ιδιοκτητών για επιστροφή της εις χείρας τους εγγυοδοσίας και λοιπών ήσσονων απαιτήσεων. Η διοίκηση της εταιρείας δεν σχηματίσει πρόβλεψη για τις παραπάνω υποθέσεις ύψους με γνώμονα τα εξής δύο κριτήρια:  αφενός ότι η τελεσιδικία των υποθέσεων αυτών συνήθως κρατάει πολλά χρόνια, επομένως δεν είναι εφικτή στις περισσότερες των περιπτώσεων καμία εκτίμηση για την έκβασή τους πολλώ δε μάλλον ο υπολογισμός ποσού αποζημιώσεων, ακόμη και από τους δικηγόρους που χειρίζονται τις υποθέσεις, και αφετέρου και σε ό,τι ειδικότερα αφορά στην υπόθεση της αγωγής των ιδιοκτητών του πρώην μισθίου καταστήματος, ότι υφίστανται επιπλέον επαρκή νομικά επιχειρήματα για την απόρριψη της αγωγής των αντιδίκων»

Ολοκληρώνοντας θα πρέπει να σημειωθεί πως αυτήν στιγμή το δίκτυο του Όμιλου Inditex στη χώρα μας αριθμεί συνολικά 7 αλυσίδες και 160 καταστήματα. Αναλυτικότερα, το brand Zara έχει 46 καταστήματα , η Bershka 29, η Οysho 19, η Pull & Bear 24, η Stradivarius 19, η Massimo Dutti 13 και η Zara Home 10. Συνολικά ο όμιλος απασχολεί 3.326 εργαζόμενους. 

πηγή: economy365