Τον χάρτη των ελέγχων του επόμενου τετραμήνου αλλάζει ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, θέτοντας σε προτεραιότητα υποθέσεις οι οποίες συγκεντρώνουν αυξημένες πιθανότητες είσπραξης εσόδων με βάση μια δέσμη κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου.
Όπως σημειώνουν Τα Νέα, στο στόχαστρο, όπως έχει προαναγγείλει ο Γιώργος Πιτσιλής, θα βρεθούν οι ελεύθεροι επαγγελματίες ενώ ο υποστελεχωμένος ελεγκτικός μηχανισμός θα επιχειρήσει να κλείσει άμεσα υποθέσεις οι οποίες βρίσκονται σε ώριμο στάδιο.
Μεταξύ αυτών, επιστροφές φόρου οι οποίες πρέπει να ελεγχθούν, ανακτήσεις αφορολόγητων αποθεματικών και φάκελοι με τα αποτελέσματα προληπτικών ελέγχων για έκδοση αποδείξεων και τήρηση βιβλίων, οι οποίοι θα πρέπει να κλείσουν.
Με εγκύκλιο στους προϊσταμένους των ελεγκτικών μηχανισμών, ο γ.γ. Δημοσίων Εσόδων ζητεί εντός 10 ημερών να καταρτίσουν νέες λίστες των φορολογικών υποθέσεων που παίρνουν προτεραιότητα για έλεγχο έως το τέλος του έτους, ώστε η χρονιά να κλείσει με 4.000 πλήρεις και 18.000 μερικούς φορολογικούς ελέγχους από το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου, το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων και τις ΔΟΥ.
Η εγκύκλιος ορίζει ότι οι προϊστάμενοι των ελεγκτικών μηχανισμών θα πρέπει να προτάξουν δίδοντας άμεση προτεραιότητα στην ολοκλήρωσή τους υποθέσεις επιστροφών φόρου, ενδοκοινοτικών συναλλαγών, ανακτήσεων αφορολόγητων αποθεματικών, μερικών επιτόπιων ελέγχων για έκδοση αποδείξεων και τήρηση βιβλίων καθώς και υποθέσεις για τις οποίες έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος, έχουν συνταχθεί οι σχετικές εκθέσεις ελέγχου και εκκρεμεί η έκδοση καταλογιστικών πράξεων. Αυτά, όσον αφορά στις εκκρεμότητες.
Εφεξής, με βάση ένα αυτοματοποιημένο μοντέλο αντικειμενικής αξιολόγησης υποθέσεων – κατόπιν εφαρμογής κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου – θα επαναπροσδιοριστούν οι ελεγκτικοί στόχοι.
Οι προϊστάμενοι των ελεγκτικών κέντρων μέσα σε 10 εργάσιμες ημέρες πρέπει να κάνουν λίστες τόσο των υποθέσεων που παίρνουν προτεραιότητα για έλεγχο όσο και αυτών που δεν προτεραιοποιούνται. Θα πρέπει να σκανάρουν όλες τις υποθέσεις για τις οποίες δρομολογείται ή δεν δρομολογείται έλεγχος και κατά την κρίση τους (στη βάση συγκεκριμένων στοιχείων) να βγάλουν υποθέσεις από τη μία λίστα και να τις βάλουν στην άλλη. Το πλάνο των ελέγχων είχε γίνει στις αρχές του 2016 και τώρα πλέον επικαιροποιείται.
Η ανακατάταξη των υποθέσεων σε λίστα προτεραιότητας ελέγχου ή μη θα πρέπει να συνοδεύεται από αναλυτική βάσιμη και αιτιολογημένη τεκμηρίωση η οποία μάλιστα θα αποστέλλεται ηλεκτρονικά στις Διευθύνσεις Ελέγχων και Παροχής Φορολογικών Υπηρεσιών.