Περισσότεροι θα είναι χαμένοι παρά οι κερδισμένοι με το νέο σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών. Οι αρμόδιες υπηρεσίες βρίσκονται στην τελική φάση της επεξεργασίας καθώς η νέα υπουργική απόφαση θα πρέπει να υπογραφεί μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου προκειμένου να υπάρξει χρόνος για τον υπολογισμό και την ανάρτηση των ποσών στο taxisnet. Ο εισπρακτικός στόχος θα πρέπει να εκπληρωθεί κάτι που σημαίνει ότι παρά τις αλλαγές που θα γίνουν, το δημόσιο θα πρέπει να εισπράξει περισσότερα από ένα δις. ευρώ.
Σύμφωνα με το The Toc, το σχέδιο που επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών, υποστηρίζει δύο «συνθήματα»: πρώτον ο «ρυπαίνων να πληρώνει» και δεύτερον να δοθεί μια ευκαιρία στους οδηγούς παλαιών αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού να επαναφέρουν τα οχήματά τους στην κυκλοφορία παίρνοντας πίσω τις πινακίδες που παρέδωσαν εξαιτίας του εξαιρετικά υψηλού κόστους των τελών κυκλοφορίας. Πώς θα υλοποιηθούν και τα δύο μαζί; Τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογίζονται με βάση του ρύπους για όλα τα ΙΧ που έχουν κυκλοφορήσει μετά το 2007 και όχι μόνο για τα οχήματα που έχουν βγει στους ελληνικούς δρόμους μετά την 1/11/2010. Και δεύτερον, για τα παλαιά οχήματα που με μεγάλους κινητήρες που υποχρεώθηκαν τα τελευταία χρόνια να πληρώνουν ποσά της τάξεως των 690, 920 ή και 1150 ευρώ μόνο για τα τέλη κυκλοφορίας, θα υπάρξουν μειώσεις.
Γιατί όμως θα πληρώνουν περισσότερα οι οδηγοί των αυτοκινήτων 7ετίας, 8ετίας ή 9ετίας αν εφαρμοστεί το νέο σύστημα υπολογισμού των τελών με βάση τους ρύπους; Το υπουργείο Οικονομικών, έχοντας επεξεργαστεί τα στατιστικά στοιχεία –υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες για τους ρύπους από το 2007 και μετά- γνωρίζει ότι τα αυτοκίνητα μεγαλύτερης ηλικίας εκπέμπουν και περισσότερους ρύπους από τα νεώτερα. Έτσι, ακόμη και αν δεν αλλάξουν τα ποσά υπολογισμού των τελών, θα υπάρξουν επιβαρύνσεις. Χαρακτηριστικά είναι τα ακόλουθα παραδείγματα ανάλογα με τον κινητήρα:
1.Τα αυτοκίνητα με κινητήρες 1400 κυβικών, επιβαρύνονται σήμερα με 255 ευρώ. Όσα ΙΧ εντοπιστούν να εκπέμπουν πάνω από 140 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, θα επιβαρυνθούν. Έτσι, στα 150 γραμμάρια το πρόσθετο κόστος θα είναι 22,5 ευρώ ενώ στα 160 γραμμάρια το πρόσθετο κόστος θα είναι 114 ευρώ. Δηλαδή, οι επιβαρύνσεις στα πολύ ρυπογόνα οχήματα με μικρό κινητήρα, θα ξεπεράσουν ακόμη και το 40%
2. Τα αυτοκίνητα με κινητήρες 1600 κυβικών, θα πληρώσουν περισσότερα εφόσον οι εκπομπές είναι περισσότερες από 150 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα. ΙΧ με εκπομπές 170 γραμμαρίων, αντί για 280 ευρώ που πληρώνουν σήμερα, θα καταβάλλουν 136 ευρώ περισσότερα.
3. Τα αυτοκίνητα με κινητήρες 1800 κυβικών, θα επιβαρυνθούν εφόσον οι εκπομπές ξεπερνούν τα 160 γραμμάρια. Στα 170 γραμμάρια, για παράδειγμα, προκύπτουν επιβαρύνσεις 96,5 ευρώ.
4. Στα δίλιτρα οχήματα, οι επιβαρύνσεις προκύπτουν για τα ΙΧ που εκπέμπουν πάνω από 225 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα. Πρακτικά, ελάχιστα θα είναι τα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού που θα επιβαρυνθούν καθώς στα μεγάλου κυβισμού οχήματα τα τέλη κυκλοφορίας είναι ούτως ή άλλως εξαιρετικά υψηλά (690 ευρώ για τα δίλιτρα, 920 ευρώ για τα 2500 κυβικά και 1150 για τα 3000 κυβικά και πάνω, ποσό που μεταβάλλεται ανάλογα και με την ηλικία του οχήματος).
πηγή: The Toc