Υπερφορτωμένες είναι οι τηλεφωνικές γραμμές καταγγελιών οι οποίες υπάγονται σε δημόσιους φορείς με πρώτη το «1517» του ΣΔΟΕ που δέχεται πληροφορίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις άλλων πολιτών.
Διακόσιες κλήσεις καθημερινώς δίνουν το μέτρο και εκτιμάται ότι οι καταγγελίες θα αγγίξουν φέτος τις 70.000! το 2008 πρώτο έτος λειτουργίας της γραμμής, είχαν καλέσει 4.000 άτομα. Η επεξεργασία των καταγγελιών αναδεικνύει έντονο το στοιχείο της εκδίκησης. Τα «καρφώματα» μεταξύ συγγενών, πρώην συζύγων, ανταγωνιστών δίνουν και παίρνουν.
Οπως παρατηρείται, σύμφωνα με το δημοσίευμα της «Καθημερινής» κυριαρχεί το κάρφωμα… συγγενικού τύπου. Οι 6 στους 10 από εκείνους που τηλεφωνούν κάνουν καταγγελία για πεθερές, κουμπάρους ή αδέρφια που θέλουν να εκδικηθούν με τη βοήθεια του ΣΔΟΕ.
Εννοείται πως περίοπτη θέση ανάμεσα στους καταγγέλλοντες έχουν και οι απατημένες ή απλά πρώην σύζυγοι, που «καρφώνουν» τον άνδρα τους. Η φράση «Ο πρώην σύζυγός μου έχει βάλει τα λεφτά στη θυρίδα, και σας έχει αφήσει το χαράτσι απλήρωτο!» είναι πλέον κάτι που έχουν συνηθίσει να ακούνε οι τηλεφωνητές, που ξέρουν τι θα ακολουθήσει. Στο πλαίσιο έτερων συγγενικών «καρφωμάτων», ο πεθερός που ξεπλένει «μαύρο» χρήμα και ο θείος που «ξεχνάει» να κόψει αποδείξεις αναδεικνύονται σε πρωταγωνιστές των τηλεφωνικών σουρεαλιστικών συζητήσεων.
Εκτός των οικογενειακών ορίων, υπάρχουν και τα «καρφώματα» που πηγάζουν από επαγγελματική αντιζηλία. Μάλιστα, συχνά καλούν στο 1517 επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην εστίαση. Το 20% των τηλεφωνημάτων γίνεται από ιδιοκτήτες ταβερνών και καφετεριών, που έχουν βάλει στο μάτι το διπλανό μαγαζί, και καταγγέλλουν ότι δεν κόβουν απόδειξη, άλλο ένα 20% είναι απολυμένοι υπάλληλοι που παίρνουν έτσι την εκδίκησή τους, αλλά και λογιστές που έμειναν απλήρωτοι.
Το 1517 δεν είναι η μοναδική τηλεφωνική γραμμή… εκδίκησης, αφού υπάρχει και το 11012 της Οικονομικής Αστυνομίας που δέχεται περίπου 50 κλήσεις την ημέρα, ενώ όσοι έχουν στο χέρι τους τα στοιχεία απευθύνονται στο 10190 για καταγγελίες διαφθοράς. Ακόμη, η «γραμμή της Διεθνούς Διαφάνειας» στον πρώτο χρόνο λειτουργίας της δέχθηκε πάνω από 500 τηλεφωνήματα φορολογούμενων που ήθελαν να «καρφώσουν» κάποιους.
Η λίστα δεν σταματά εκεί. Υπάρχουν και πιο εξειδικευμένες γραμμές «καρφώματος», όπως το 2313-325.501 της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στο οποίο εδώ και ένα χρόνο μπορούν οι Θεσσαλονικείς να καταγγέλλουν όποιον έχει τζάκι που μυρίζει ύποπτα.
Και βέβαια, υπάρχει και η «Γραμμή Υγείας», το 1142, που δέχεται απανωτές κλήσεις για καταγγελίες σχετικές με το κάπνισμα.