ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σκυλακάκης για πρόγραμμα ΣΥΡΙΖΑ: Εξωπραγματικό και προεκλογική απάτη

Βολές κατά του ΣΥΡΙΖΑ, σχετικά με το δημοσιονομικό κόστος που προκύπτει από τις προεκλογικές δεσμεύσεις των μέτρων που έχει εξαγγείλει το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ, εξαπολύει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης.

Σε δήλωση του, ο κ. Σκυλακάκης υποστηρίζει πως πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ είναι παντελώς εξωπραγματικό και αποτελεί όχι «αυταπάτη», όπως το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης (που προέβλεπε δώρα Χριστουγέννων, κατάργηση του ΕΝΦΙΑ κ.λπ.), αλλά προεκλογική απάτη. Ακόμα, αναφέρει ότι το συνολικό κόστος του Προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ ανέρχεται σε πάνω από 20 δισ. ευρώ ετησίως, κόστος μόνιμο που βαίνει αυξανόμενο τα επόμενα έτη.

Αναλυτικά, η δήλωση του κ. Σκυλακάκη:

«Με δεδομένο ότι τα επόμενα χρόνια η χώρα θα πρέπει να πορευτεί στο πλαίσιο των δημοσιονομικών κανόνων και με συγκεκριμένους δημοσιονομικούς περιορισμούς, που οδηγούν σε πρωτογενή πλεονάσματα 2% του ΑΕΠ από το 2024 και μετά, ενώ αντίστοιχες απαιτήσεις θέτει και η απόκτηση και διατήρηση της επενδυτικής βαθμίδας, είναι εξαιρετικά σημαντικό να γνωρίζει ο ελληνικός λαός την πραγματική δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και τις δημοσιονομικές επιπτώσεις των προγραμμάτων των κομμάτων.

Σε σχέση με τη γενική κατάσταση των δημοσίων οικονομικών, η επίτευξη καλύτερου συνολικού ελλείματος σε σχέση με τον προϋπολογισμό (βελτίωση ύψους 3,8 δισ. ευρώ) και ενός μικρού πρωτογενούς πλεονάσματος, αντί για πρωτογενές έλλειμμα 1,6% του ΑΕΠ (βελτίωση 3,7 δισ. ευρώ), είναι συγκεκριμένο και απτό επίτευγμα.

Τώρα αν σε κάποιους φαίνεται βελτίωση 3,7 δισ. ασήμαντη, ευτυχώς η γνώμη τους δεν λαμβάνεται υπόψη ούτε από τους θεσμούς (12 θετικές αξιολογήσεις), ούτε από τις αγορές (σήμερα έχουμε επιτόκια δανεισμού αντίστοιχα ή και χαμηλότερα από την Ιταλία), ούτε από τους οίκους αξιολόγησης που επαινούν την ασκούμενη δημοσιονομική πολιτική.

Σε σχέση με το δημόσιο χρέος, η πολύ μεγάλη αύξηση του ΑΕΠ του 2022 και τα εξαιρετικά δημοσιονομικά αποτελέσματα είχαν ως αποτέλεσμα να πετύχουμε αποτελέσματα για το δημόσιο χρέος το 2022 που η Επιτροπή μόλις πριν ένα χρόνο (στην Έκθεση ενισχυμένης εποπτείας του Μαΐου του 2022 – βασικό σενάριο), προέβλεπε ότι δεν θα επιτύχουμε πριν το 2024!

Σημειώνω εδώ ότι τα μόνα στοιχεία που έχουν σημασία για το χρέος αφορούν τη γενική κυβέρνηση. Αυτά λαμβάνουν υπόψη τους οι θεσμοί, οι αγορές και οι οίκοι αξιολόγησης. Χρήση άλλων στοιχείων που αγνοούν ότι το ενδοκυβερνητικό χρέος είναι δημοσιονομικά ουδέτερο και δημοσιονομικά αδιάφορο, είναι εκτός δημοσιονομικής πραγματικότητας.

Το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας είναι σε απόλυτη συμφωνία με τους στόχους που έχουν τεθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας που υποβλήθηκε πριν από μερικές ημέρες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Συγκεκριμένα, το Πρόγραμμα Σταθερότητας περιλαμβάνει στο βασικό σενάριο, το κόστος της αύξησης των συντάξεων κάθε έτος με βάση το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό (που υπολογίζεται σε 450 εκατ. το πρώτο έτος και βαίνει αυξανόμενο, ώστε να φτάσει σωρευτικά τα 800 εκατ. ευρώ το 2025, το 1,1 δισ. ευρώ το 2026 και 1,5 δισ. ευρώ το 2027), καθώς και την εξαγγελθείσα από τη ΔΕΘ, αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων από 1/1/2024 (κατά 500 εκατ. ευρώ), όπως και την αύξηση των αναπηρικών επιδομάτων (κατά 95 εκατ. ευρώ) που ισχύει από αυτόν τον μήνα.

Στο Πρόγραμμα Σταθερότητας επίσης γίνεται η αναφορά για τα επιπλέον δημοσιονομικά μέτρα που έχουν ανακοινωθεί μετά την προκήρυξη των εκλογών, ύψους 0,1% του ΑΕΠ το 2024 και 0,3% του ΑΕΠ το 2025 και το 2026, που καλύπτονται από τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο. Αυτά περιλαμβάνουν την αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες με παιδιά (κόστος 77 εκατ. ευρώ ετησίως), την αύξηση κατά 8% του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος (κόστος 49 εκατ. ευρώ ετησίως), τη σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος (κόστος 89 εκατ. ευρώ το 2025, 222 εκατ. ευρώ το 2026 και 443 εκατ. ευρώ το 2027), τη σταδιακή μείωση των ασφαλιστικών εισφορών (με κόστος 230 εκατ. ευρώ το 2025 και 2026 και 509 εκατ. το 2027), την αύξηση του επιδόματος μητρότητας στους ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες (με κόστος 40 εκατ. ευρώ ετησίως), τη μονιμοποίηση της απαλλαγής των πρώην δικαιούχων Ε.Κ.Α.Σ. από τη συμμετοχή τους στη φαρμακευτική δαπάνη (με κόστος 38 εκατ. ευρώ ετησίως), το youth pass για τους νέους που ενηλικιώνονται (με κόστος 30 εκατ. ευρώ ετησίως) και τη μείωση ΕΝΦΙΑ 10% για σπίτια που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές (με κόστος περί τα 40 εκατ. ευρώ ετησίως).

Το συνολικό κόστος των ανωτέρω μέτρων ανέρχεται σε 1,3 δισ. ευρώ το 2024, 2 δισ. ευρώ το 2025, 2,5 δισ. ευρώ το 2026 και 3,3 δισ. ευρώ το 2027. Αυτός είναι και ο υπολογιζόμενος δημοσιονομικός χώρος που έχουμε σύμφωνα με τις προβλέψεις του Προγράμματος Σταθερότητας.

Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ είναι παντελώς εξωπραγματικό και αποτελεί όχι «αυταπάτη», όπως το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης (που προέβλεπε δώρα Χριστουγέννων, κατάργηση του ΕΝΦΙΑ κ.λπ.), αλλά προεκλογική απάτη, στην οποία συμμετέχουν αμέσως όσοι το συνέταξαν και όσοι το υποστηρίζουν προεκλογικά και εμμέσως και όλοι εκείνοι που ασκούν δημόσια κριτική για τη δική μας ποσοτικοποίηση και δεν κάνουν τις απλές αριθμητικές πράξεις που απαιτούνται για τη στοιχειώδη ποσοτικοποίησή του. Για να αφαιρέσω οποιαδήποτε δικαιολογία και να αποκαλυφθεί ποιοι συμμετέχουν στην απάτη, παραθέτω ενδεικτικά αναλυτική ποσοτικοποίηση 8 μέτρων (από τα δεκάδες του προγράμματος), που οδηγούν σε πολλαπλάσιο αριθμό από τα 5,5 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση που ισχυρίζεται ο κ. Τσίπρας ότι είναι η σχετική ποσοτικοποίηση και προφανώς δεν έχει καμία σχέση με τον δημοσιονομικό χώρο που είναι διαθέσιμος, όπως περιγράφηκε ανωτέρω.

Επαναλαμβάνω την πρόσκληση προς τα 3 πρώτα κοινοβουλευτικά κόμματα για μια ανοικτή δημόσια συνάντηση που μπορεί να διαρκέσει όσες ώρες απαιτούνται (3, 4, 5, 6, όσο χρειαστεί) και στην οποία να παρουσιαστεί δημόσια η ποσοτικοποίηση των προγραμμάτων και προτείνω επιπροσθέτως να απαντήσουν στη συνέχεια οι εκπρόσωποι των κομμάτων στις ερωτήσεις των οικονομικών συντακτών σε σχέση με την ποσοτικοποίηση των αντίστοιχων προγραμμάτων.