Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στις σημαντικές καινοτομίες που εισάγει το νομοσχέδιο σημειώνοντας την ανάπτυξη θεματικών δεξιοτήτων ανά ηλικία.
Ανάμεσά τους ο αλληλοσεβασμός, ο εθελοντισμός, οι βασικές αρχές δημόσιας υγείας, αλλά και γνωστικά αντικείμενα όπως η επιχειρηματικότητα, η ρομποτική, οι νέες τεχνολογίες, η τεχνητή νοημοσύνη.
«Σκοπός μας δεν είναι μόνο να διαμορφώσουμε παιδιά που θα έχουν πρόσβαση και γνώση και κατοχή της γνώμης, αλλά και να διαμορφώσουμε υπεύθυνους ανθρώπους της εποχής τους, που αλλάζει. Δεύτερο παράθυρο στην πρόοδο είναι η γνωριμία με ξένες γλώσσες από μικρή ηλικία». Μάλιστα αναφέρθηκε στην κριτική που ακούστηκε για τη διδασκαλία ξένων γλωσσών κάνοντας λόγο για ανυπόστατα επιχειρήματα. «Να σοβαρευτούμε», σημείωσε με νόημα, επικαλούμενος επιστημονικά στοιχεία.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο πρωθυπουργός στην ικανότητα των παιδιών να αφομοιώνουν πολλές γλώσσες. Μάλιστα υπεραμύνθηκε της επιλογής για την εκμάθηση αγγλικών, ενώ ανέφερε ότι η μη δυνατότητα πρόσβασης σε ξένη γλώσσα έχει ταξικά χαρακτηριστικά. «Έχουμε υποχρέωση στα παιδιά να τους δίνουμε τα ερεθίσματα νωρίτερα, τόνισε. Μιλώντας για το νομοσχέδιο έκανε λόγο για σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.
Σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη, το σχολείο θα πρέπει να μην περιορίζεται στη μετάδοση μόνο γνώσεων, αλλά και ήθους. Ένα σχολείο που διδάσκει δικαιώματα και υποχρεώσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, θεωρεί ότι πρέπει να υπάρξει μηχανισμός αξιολόγησης.
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, που δέχθηκαν έντονη κριτική από τον ΣΥΡΙΖΑ, που τα χαρακτήρισε «καρκίνωμα». Διαβάζοντας ένα απόσπασμα από τον αριστερό Δημήτρη Γληνό, ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι τα Πειραματικά σχολεία ήταν ένας ιμάντας που έδινε τη δυνατότητα κυρίως σε παιδιά από φτωχές οικογένειες, που δεν είχαν τότε και σήμερα τη δυνατότητα, να αναζητήσουν καταφύγιο και να αναζητήσουν σχολεία που θα στηρίζουν τις δεξιότητές τους.
Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι οι μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει, προστίθενται η τόνωση της εξωστρέφειας, οι όροι για τις μεταγραφές, αλλά και η διαδικασία ανάδειξης των πρυτανικών αρχών.
Οι πρυτάνεις θα εκλέγονται για μία θητεία, ενώ θα περιλαμβάνονται σε ενιαίο ψηφοδέλτιο και η εκλογή τους θα γίνεται με ηλεκτρονική ψηφοφορία.
Στις μεταγραφές καθιερώνεται ένα πρόσθετο ακαδημαϊκό κριτήριο. Για να μεταφερθεί ένας φοιτητής από ένα τμήμα σε ένα άλλο, θα πρέπει η βαθμολογία του να μην υστερεί πολύ από το τμήμα που θα τον αποδεχθεί. Ο κ. Μητσοτάκης παραδέχθηκε ότι υπήρξε προβληματισμός στο συγκεκριμένο ζήτημα, ενώ επικαλέστηκε συζητήσεις του με καθηγητές, που υποστηρίζουν ότι τα παιδιά που μεταγράφονται από τμήματα με ουσιωδώς λιγότερα μόρια, έχουν δυσκολία να παρακολουθήσουν τις απαιτήσεις, χωρίς να συνυπολογιστούν τα οικονομικά προβλήματα.
Η κυβέρνηση θέλει να στηρίξει αφενός τις οικογένειες, αλλά και τα πανεπιστήμια της περιφέρειας. Μάλιστα απάντησε και στην κριτική του κ. Κουτσούμπα, για τις φοιτητικές εστίες, διερωτώμενος γιατί είναι κακό να συμβαίνει κάτι τέτοιο με ΣΔΙΤ, προκειμένου να παρέχουν στους φοιτητές τους τη δυνατότητα δωρεάν διαμονής, κυρίως στα παιδιά που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αντέξουν το κόστος μακριά από τον τόπο διαμονής.