Η χώρα μας με δεδομένη την γεωγραφία της, την νησιωτικότητα, την ανύπαρκτη σε πολλές περιπτώσεις οδική πρόσβαση, τα μετρημένα επίγεια μέσα και την ανάγκη να προστατευτεί ο φυσικός της πλούτος επενδύει πολλές ελπίδες της για την καταπολέμηση των πυρκαγιών στην αεροπυρόσβεση την οποία εκτελούν ελικόπτερα και αεροσκάφη με πιο γνωστά σε όλους τα Καναντέρ που υπάρχουν στο ελληνικό οπλοστάσιο σε δύο τύπους, τα CL-215 και τα CL-415.
Γράφει ο Κώστας Αττίας
Στα τέλη του 1973 τα δύο πρώτα Canadair CL-215 προσγειώνονται στην Ελλάδα. Λίγους μήνες νωρίτερα η χούντα, και πιο συγκεκριμένα το Υπουργείο Οικονομικών, Τομέας Γεωργίας, και ο Οργανισμός Εξαγωγών του Καναδά έχουν υπογράψει σχετική συμφωνία για αυτά τα δύο πρώτα αεροσκάφη τα οποία η χώρα μας θα αγοράσει με δάνειο από τον Καναδά αφού πρώτα η συμφωνία έχει κυρωθεί με νόμο και στο Κοινοβούλιο του Καναδά.
Το δάνειο αφορά το 83% του κόστους των αεροσκαφών και των ανταλλακτικών που έχουν ζητηθεί και σε δολάρια Καναδά φτάνει τα περίπου 2.500.000 ποσό που χορηγεί στην Ελλάδα ο Οργανισμός Εξαγωγών του Καναδά για να πληρωθεί η κατασκευάστρια εταιρεία. Η εξόφληση συμφωνείται να γίνει σε 14 δόσεις.
Οι δόσεις είναι εξαμηνιαίες και η πρώτη θα καταβληθεί έξι μήνες μετά την εκταμίευση του ποσού ενώ ρητά καθορίζεται πως η εξόφληση θα γίνει σε δολάρια Καναδά. Φυσικά υπάρχει και επιβάρυνση με τόκους η οποία φτάνει το 7% ετησίως. Παράλληλα οι δύο πλευρές συμφωνούν πως αν υπάρξει αθετηση πληρωμών ο Οργανισμός μπορει να διεκδικήσει τα χρήματα του στα δικαστήρια του Οντάριο του Καναδά και πως κάθε απόφαση που θα ληφθεί θα είναι εκτελεστή από τις ελληνικές δικαστικές αρχές.
Με ανάλογο τρόπο θα γίνουν και οι επόμενες αγορές πυροσβεστικών αεροσκαφών τα επόμενα χρόνια οι οποίες έγιναν πριν καν να εξοφληθούν αυτά τα πρώτα Canadair.