Στο άνοιγμα των σχολείων αναφέρθηκε εκτενώς κατά την ενημέρωση για την πορεία της πανδημίας η καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας και μέλος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων Βάνα Παπαευαγγέλου, τονίζοντας ότι στόχος όλων είναι να διεξαχθεί ομαλά η δια ζώσης εκπαίδευση κατά το δυνατόν χωρίς διακοπές.
Η φιλοσοφία λειτουργίας των σχολείων έχει αλλάξει ριζικά σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, όπου ελήφθησαν αποφάσεις για την προστασία των ευάλωτων ομάδων, καθώς οι επιστήμονες γνώριζαν ότι τα παιδιά είναι πιθανόν να μεταφέρουν τον ιό στο σπίτι, είπε η κ. Παπαευαγγέλου.
Σήμερα, πρόσθεσε, η διαθεσιμότητα των εμβολίων και η εμβολιαστική κάλυψη σημαντικού ποσοστού του ενήλικου πληθυσμού προσφέρει ικανή προστασία στους ευάλωτους ενήλικες. «Δεν δικαιολογείται επιβάρυνση των παιδιών προς διάσωση των μεγαλύτερων», σημείωσε. Επίσης τόνισε ότι η έγκαιρη διάγνωση ασυμπτωματικών ή προσυμπτωματικών παιδιών μέσω των self test και η άμεση απομάκρυνσή τους από το σχολικό περιβάλλον συμβάλλει σημαντικά στη μείωση της διασποράς του ιού.
Εξήγησε ότι πρωτόκολλο λειτουργίας των σχολείων φέτος προβλέπει συστηματικό έλεγχο (test) όλων των ανεμβολίαστων παιδιών και εκπαιδευτικών δύο φορές την εβδομάδα. Με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει συνεχής επιδημιολογική επιτήρηση στο σχολείο. Επίσης η τήρηση των μέτρων προστασίας θα εξακολουθούν να ισχύουν.
«Το τμήμα δεν θα κλείνει λόγω θετικού κρούσματος» ξεκαθάρισε η κ. Παπαευαγγέλου, λέγοντας ότι επιλέχθηκε η θέση του εξαντλητικού ελέγχου των συμμαθητών του κρούσματος με το συνδυασμό rapid test που θα διενεργούνται σε δομές υγείας και αυτοδιαγνωστικών test που θα διενεργούνται στο σπίτι.
Αναφέρθηκε σε πρόσφατη μελέτη από τις ΗΠΑ που εκτίμησε ότι ακόμα και σε περιβάλλον με μεγάλη διασπορά της μετάλλαξης Δέλτα, η χρήση της μάσκας με ταυτόχρονη χρήση συστηματικού εργαστηριακού ελέγχου του μαθητικού πληθυσμού μπορεί να μειώσει την διασπορά στο σχολείο κατά 85%.
Αναμενόμενη η αύξηση των κρουσμάτων στα παιδιά
Η κ. Παπαευαγγέλου είπε ότι είναι «απολύτως αναμενόμενο» το γεγονός ότι θα καταγραφεί αύξηση των κρουσμάτων στα παιδιά σχολικής ηλικίας τις επόμενες εβδομάδες και αυτό, όπως είπε, θα συμβεί λόγω του συστηματικού αυτοδιαγνωστικού ελέγχου που θα διενεργηθεί σε ασυμπτωματικά παιδιά.
Απαντώντας σε ερώτηση, η κ. Παπαευαγγέλου είπε ότι η αύξηση που θα καταγραφεί είναι ανεξάρτητη από διασπορά λόγω έναρξης της σχολική χρονιάς, προσθέτοντας ότι εφόσον τηρηθούν τα πρωτόκολλα αναμένεται μείωση των κρουσμάτων μετά από τις πρώτες εβδομάδες της λειτουργίας των σχολείων, ανάλογα και με την πορεία της πανδημίας στη χώρα.
Η αύξηση των test λογικό να αυξήσει τα κρούσματα, απάντησε στην ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ, η αναπληρωτής υπουργός Υγείας, Μίνα Γκάγκα. «Αυτό δεν πρέπει να μας τρομάζει», είπε καθώς μπορούμε τα θετικά περιστατικά να τα διαγνώσουμε και να τα απομακρύνουμε ώστε να αποφύγουμε και τη μετάδοση στα σχολεία. «Τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί τηρούν τα μέτρα και θα αποφύγουμε τις συρροές» είπε η κ. Γκάγκα, τονίζοντας ότι η παρακολούθηση θα είναι συνεχής και οι παρεμβάσεις θα γίνονται νωρίς. Τόνισε τη σημασία του εμβολιασμού και της αυστηρής τήρησης των μέτρων προστασίας.
Αναφερόμενη η κ. Παπαευαγγέλου στον εμβολιασμό των εφήβων είπε ότι είναι ένα ισχυρό όπλο και μάλιστα, όπως σημείωσε, παρουσιάζεται αύξηση τις τελευταίες μέρες. Ένα στα 4 παιδιά Λυκείου έχει λάβει την πρώτη δόση εμβολίου κατά της Covid-19, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στο Γυμνάσιο είναι 13%.
Τα μέτρα για το άνοιγμα των σχολείων
Την επιστροφή τους στα θρανία θα πραγματοποιήσουν οι μαθητές σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια σε όλη τη χώρα αύριο Δευτέρα, με το υπουργείο Παιδείας να θέτει ως στόχο τα μαθήματα να πραγματοποιηθούν φέτος στο φυσικό τους χώρο, στο σχολείο.
«Ο στόχος μας για φέτος είναι διττός: αφ’ ενός η διασφάλιση της διά ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας με όπλο τον εμβολιασμό, και τα πρόσθετα μέτρα προστασίας που έχει εισηγηθεί η Επιτροπή Ειδικών, όπως οι εντατικοί εργαστηριακοί και αυτοδιαγνωστικοί έλεγχοι και η υποχρεωτική χρήση της μάσκας, αφετέρου η υλοποίηση των σημαντικών καινοτομιών για ένα σχολείο πιο σύγχρονο, πιο ελεύθερο και αυτόνομο», δηλώνει μέσα από το ΑΠΕ-ΜΠΕ η Νίκη Κεραμέως.
Η εισαγωγή καινούργιων μαθημάτων, προγραμμάτων σπουδών, η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, η ενίσχυση των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, μεταξύ άλλων, «δίνει νέα ώθηση στο εκπαιδευτικό σύστημα». Χαρακτηριστικά, η κ. Κεραμέως κάνει λόγο για «νέες ευκαιρίες και προκλήσεις» και προσθέτει ότι «οι αλλαγές που επέρχονται δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα στο σχολείο».
Οι μαθητές/τριες θα προσέλθουν αύριο στις σχολικές μονάδες στις 8:15 και θα παραμείνουν μέχρι την τέλεση του αγιασμού, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του κάθε σχολείου, που θα περιλαμβάνει οδηγίες για τα μέτρα πρόληψης της διασποράς του κορονοϊού, την ορθή χρήση της μάσκας, την εφαρμογή του ωρολογίου προγράμματος, τη διανομή των βιβλίων της νέας σχολικής χρονιάς ανά θρανίο και στη γενικότερη λειτουργία του σχολείου.
Σχολεία: Με αυτά τα μέτρα θα ανοίξουν
Μαθητές και εκπαιδευτικοί θα προσέρχονται στις σχολικές μονάδες με πιστοποιητικό εμβολιασμού (για τους μαθητές 12 ετών και άνω) ή βεβαίωση παρελθούσας νόσησης (τελευταίου εξαμήνου) ή δήλωση αρνητικού αυτοδιαγνωστικού (σελφ) τεστ, για τους μαθητές, το οποίο θα πραγματοποιείται δύο φορές την εβδομάδα (Τρίτη και Παρασκευή), έως και 24 ώρες πριν από την προσέλευση στο σχολείο, ή βεβαίωση αρνητικού εργαστηριακού τεστ για τους εκπαιδευτικούς, το οποίο θα πρέπει να πραγματοποιείται επίσης δύο φορές την εβδομάδα (Τρίτη και Παρασκευή) με ευθύνη και κόστος του εργαζομένου.
Για την πρώτη εβδομάδα το self test πρέπει να γίνει την Κυριακή ή το πρωί της Δευτέρας πριν το σχολείο.
Αν εντοπιστεί επιβεβαιωμένο κρούσμα, απομακρύνεται από το σχολείο και παραμένει σε απομόνωση για τουλάχιστον 10 ημέρες. Επιστρέφει στη σχολική μονάδα μετά από τουλάχιστον δέκα ημέρες και την πάροδο τριών 24ώρων από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού και τη βελτίωση των άλλων συμπτωμάτων. Για την επιστροφή στο σχολείο δεν είναι απαραίτητη η προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης.
Επιπλέον, για τις στενές επαφές προβλέπεται αυξημένος εργαστηριακός έλεγχος και για διάστημα επτά ημερών ως εξής:
*Για ανεμβολίαστους μαθητές και εκπαιδευτικούς του τμήματος στο οποίο βρέθηκε κρούσμα:
-δυο εργαστηριακά τεστ – rapid πέραν των προβλεπομένων
-εάν οι ανεμβολίαστοι μαθητές κάθονταν κοντά στο κρούσμα, υποβάλλονται σε καθημερινά αυτοδιαγνωστικά τεστ (τις ημέρες που δεν κάνουν τα δυο εργαστηριακά).
*Για εμβολιασμένους μαθητές και εκπαιδευτικούς του τμήματος στο οποίο βρέθηκε κρούσμα:
-δυο αυτοδιαγνωστικά τεστ ανεξαρτήτως της θέσης στην οποία κάθονται.
Ένα σχολικό τμήμα θα αναστέλλει τη δια ζώσης λειτουργία του και η διδασκαλία θα γίνεται μέσω τηλεκπαίδευσης, όταν σε αυτό εντοπιστούν επιβεβαιωμένα κρούσματα COVID-19 στο 50%+1 μαθητές του.
Σε κάθε σχολική μονάδα, ορίζεται από το Σύλλογο Διδασκόντων υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19 και ο αναπληρωτής του, με αρμοδιότητες, μεταξύ άλλων, να ενημερώνει και να εκπαιδεύει το προσωπικό σχετικά με την έγκαιρη αναγνώριση και τη διαχείριση υπόπτων κρουσμάτων λοίμωξης COVID-19 και να επικοινωνεί με τις οικογένειες των μαθητών και τους αρμόδιους φορείς και υπηρεσίες όπως ο ΕΟΔΥ.
Οι καινοτομίες και οι προκλήσεις
Από φέτος εντάσσονται τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων στο πρόγραμμα όλων των νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων μετά την πιλοτική εφαρμογή τους σε 218 σχολεία. Το νηπιαγωγείο θα είναι υποχρεωτικό από τα τέσσερα χρόνια για όλους, ενώ εισάγονται και τα αγγλικά. Έμφαση δίνεται στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, για παράδειγμα κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, επίλυση προβλημάτων, συνεργασία μέσα από θεματικές, «όπως οδική ασφάλεια, σεβασμός του περιβάλλοντος, εκπαιδευτική ρομποτική, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα και άλλα». Επίσης, ξεκινούν πιλοτικά «123 νέα προγράμματα σπουδών στη Γενική Εκπαίδευση», εξηγεί η κ. Κεραμέως.
Σχεδόν διπλασιάζονται τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία στη χώρα, φθάνουν τα 112, ενώ πέρσι λειτουργούσαν 62.
Προβλέπεται σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός στο ωρολόγιο πρόγραμμα, συνδέονται οι δομές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με «τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας», ξεκινούν να λειτουργούν «τα πρώτα έξι Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια στην ιστορία της χώρας», επισημαίνει η υπουργός Παιδείας.
Επίσης, θεσπίζονται «οριζόντιες επιμορφώσεις για τους εκπαιδευτικούς, αξιολόγηση και μεγαλύτερη αυτονομία των εκπαιδευτικών και των σχολείων», αναφέρει η κ. Κεραμέως. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκαν 11.700 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών.