Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι δικαστικές έρευνες στη Λάρισα για την αναζήτηση των υπευθύνων για το τραγικό δυστύχημα ενόψει της σύγκλησης της Ολομέλειας Εφετών που ζητήθηκε χθες από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Σταμάτη Δασκαλόπουλο.
Της Ιωάννας Μάνδρου
Η ανακρίτρια της υπόθεσης ήδη εξετάζει ως μάρτυρες σταθμάρχες που υπηρετούν στη Λάρισα και άλλους εργαζόμενους του ΟΣΕ, ενώ αναμένονται με εξαιρετικό ενδιαφέρον οι πραγματογνωμοσύνες που ήδη έχουν διαταχθεί από εισαγγελικής πλευράς και διενεργούνται ήδη για τα αίτια του πολύνεκρου δυστυχήματος.
Παράλληλα ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος με έγγραφο του ζήτησε από την Εισαγγελία της Θεσσαλονίκης να του σταλεί η δικογραφία που είχε σχηματιστεί για τον εκτροχιασμό τρένου στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017.Ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός, σύμφωνα με πληροφορίες, θα μελετήσει τη δικογραφία προκειμένου, αν χρειαστεί να ανοίξει νέα έρευνα για το τραγικό συμβάν του 2017 υπό το φως των νέων δεδομένων μετά την τραγωδία στα Τέμπη.
Τότε το τρένο είχε εκτροχιαστεί, υπήρξαν τέσσερις νεκροί ανάμεσα τους και ο ένας μηχανοδηγός του τρένου, ενώ ο άλλος που επέζησε παραπέμφθηκε σε δίκη ως υπεύθυνος του δυστυχήματος αλλά αθωώθηκε.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου ζήτησε τώρα τη δικογραφία για το δυστύχημα του 2017, καθώς δημοσιεύματα αναφέρουν, ότι και τότε και σήμερα είχαν γίνει παρόμοιες καταγγελίες για ευθύνες σχετικά με την κατάσταση εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, οι οποίες τότε – το 2017-δεν διερευνήθηκαν, και ίσως κριθεί σκόπιμο κάτι τέτοιο να γίνει τώρα.
Παράλληλα, ο οικονομικός εισαγγελέας Χρήστος Μπαρδάκης μετά τη χθεσινή παραγγελία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου για κατά απόλυτη προτεραιότητα διερεύνηση όλων των συμβάσεων που καθυστέρησαν η δεν υλοποιήθηκαν, όπως έπρεπε για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, ανέθεσε τις έρευνες για τα έργα σε τρεις εισαγγελείς.
Τον εισαγγελέα εφετών Μιχάλη Μιχαλόπουλο – που θα είναι και ο επικεφαλής του εισαγγελικού κλιμακίου – και τους εισαγγελείς Δημήτρη Αποστολά και Αθανασίου Βλάχου, η οποία στο παρελθόν είχε χειριστεί τις έρευνες για τη σύμβαση 717 του 2014, σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, η οποία δεν υλοποιήθηκε και αφού πέρασε σαράντα κύματα, τελικά υπήρξε σύμβαση που την συμπλήρωσε ( συμπληρωματική), ενώ το σύνολο του έργου μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως.
Η έρευνα της εισαγγελέως Αθανασίας Βλάχου για τη σύμβαση 717 οδήγησε σε αρχειοθέτηση των καταγγελιών που προκάλεσαν την εισαγγελική παρέμβαση και αφορούσαν σε ζημιά του δημοσίου ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ από τις καθυστερήσεις των έργων. Ομως από τις έρευνες που έκανε και η Αρχή Διαφάνειας, το πόρισμα της οποίας διαβιβάστηκε στην Οικονομική Εισαγγελία, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν προέκυψε ότι το δημόσιο υπέστη ζημιά και έτσι η υπόθεση μπήκε στο αρχείο το 2021.
Ανασύρθηκε όμως στη συνέχεια το 2022,καθώς προέκυψαν νεότερα στοιχεία τα οποία έθεσε υπόψη της Οικονομικής Εισαγγελίας η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ,η οποία και ως σήμερα έχει αναλάβει έρευνα σε σκέλος της υπόθεσης αυτής σχετικά με την διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων.
Πέρα όμως από την έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, σύμφωνα με πληροφορίες η Οικονομική Εισαγγελία, διερευνώντας για αδικήματα απιστίας σε βάρος του δημοσίου (δηλαδή την πρόκληση οικονομικής ζημιάς στο δημόσιο) από την μη υλοποίηση των συμβάσεων για τα τρένα, διερευνά ήδη:
– Σύμβαση του 2005 για εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου στο κομμάτι Αθήνα, Αχαρνές, Λιόσια, Κόρινθος.
– Σύμβαση του 2013 για το κομμάτι Αχαρνές -Τιθορέα.
– Σύμβαση του 2013 επίσης για το κομμάτι Τιθορέα- Δομοκός.
– Σύμβαση του 2015 για το κομμάτι Πειραιάς- Αθήνα.
Οι έρευνες της Οικονομικής Εισαγγελίας, σύμφωνα με πληροφορίες αφορούν μόνον στη διαπίστωση αν υπήρξε αδίκημα απιστίας σε βάρος του δημοσίου και όχι άλλα αδικήματα.
Πηγή: skai.gr